Demonstratie tegen Zwarte Piet tijdens intocht Sinterklaas

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

Er wordt tijdens de Sinterklaasintocht in Groningen op zaterdag 17 november gedemonstreerd tegen Zwarte Piet.

De organisatie Kick Out Zwarte Piet (KOZP) noemt Zwarte Piet een racistisch karikatuur. Er wordt naast Groningen ook in zeventien andere gemeentes gedemonstreerd waaronder Leeuwarden.

De actiegroep zegt dat door de demonstraties de discussie op gang komt en er steeds meer begrip ontstaat voor de bezwaren tegen Zware Piet.

KOZP stelt dat door Zwarte Piet veel kinderen en volwassenen geconfronteerd worden met discriminatie. KOZP zegt dat de demonstraties vreedzaam gaan verlopen.

Deel dit artikel:

  1. Dan moeten wij Groningers daar maar tegen optreden. We laten ons geen kinderfeest bederven. Demonstreren doe je maar ergens anders!

    Bovendien laat ik mijn voorouders nooit wegzetten als racisten!

      1. Goa mien huus nait uut. Mok mie de kachel dan noit aan.

        Maar ff .. Je komt hier niet vandaan. Om reden, dat je Gronings niet goed is. Doet mij eerder aan Twents denken ‘jezulf’. En een mengelmoesje met de Nederlandse taal.

      2. Dan ook met die moar de sloot in!
        Duvel toch op met dien flauwe kul!
        De Sunt het allein moar zwaarte Paiters en gain gele, gruine of mit streep’n.
        Blief toch van mooie tradities en een kinderfeest of aaierbal!

      3. Ach laiverd, ik ben hier geboren en getogen en van mijn vaders en moeders kant komen ze allemaal vanaf 1750 uut Grunn. Ik ben een stadjer, dus geen wonder dat er een mengeling van Nederlands in zit.

      4. “Dan ook met die moar de sloot in!”
        Hou wilst dat dan doun, mit dien gavvel?
        Dit heeft niets met een “Groninger” zijn te maken, dus praat voor jezelf…

      5. @ David

        Belediging voor de Grunneger Toal. Alsof het Gronings net als bijvoorbeeld het fries, slechts een setje klankverschuiving ten opzichte van het Nederlands is.

      6. -edit- eerste voorouder in stamboom 1697 te Westerlee, trouwens.. Groningers en traditie, als dat nog zo was waren we allemaal nog “nep” communisten.

    1. @ David

      Wil best geloven dat je Groninger bent. Maar terug tot 1750? Voor je hele stamboom? Dat is onzin. Zulke “rasechten” bestaan niet. Niet dat dat voor mij iets uitmaakt. Je behoort – als je dat ambieert – tot een groep bij je “hart”. Niet door waar je wieg stond.

      1. VHS -Ik heb nooit geschreven dat ik een “rasechte” Groninger ben. De onderzoeken van de stamboom zijn van de Groninger Archieven aan het Cascadeplein (en nee niet van het internet maar de echte archieven en natuurlijk kunnen hier fouten zijn gemaakt)
        En daar gaat het mij hier niet om, maar om het feit “wij Groningers” terwijl ieder een eigen mening heeft.

        “Een land waarvan de bevolking oneindig veel meer slavenhandelaren in de stambomen hebben dan een gemiddelde Nederlander in het algemeen, en gemiddelde Groninger (of Drent) in het bijzonder. ” Helemaal mee eens alleen hebben de Nederlanders toch echt de zwarte piet tot dit gevormd (wie herinnert zich niet de “dommige zwarte piet met een Surinaams accent.) Fijn voor je vroegere Antilliaanse en Surinaamse vrienden dat ze hierop nooit gediscrimineerd zijn of gevoeld hebben. Zo ken ik vele die dat wel hebben gevoeld.
        Roet is zwart en niet bruin, ook hadden schoorsteenvegers geen rode lippen,creolse ringen etc.
        Dit is geen traditie waar ik trots op ben.

        Marc, inlevingsvermogen.. waar moet ik die dan precies voor hebben? Voor de ouders die zich hier het meeste druk om maken terwijl het een kinderfeest is waarbij het de kinderen het niet uitmaakt hoe Sinterklaas en Zwarte Piet eruit zien?

        Wat heeft dit trouwens te maken met Islam en het Suikerfeest? En waar heb ik hier racisme genoemd? Ook ben ik niet van plan om ergens anders te gaan wonen omdat ik een andere mening heb.

      2. @David

        Piet was toen ik er nog in geloofde een mythische “held”.

        Wat een atleet, en wat een technische vernuft. Mijn oudere zus had me wijs gemaakt dat Piet over James Bond achtige afluisterapparatuur beschikte; en zo in de gaten kon houden of je geen stoute dingen deed.

        Vanwege racistische karikaturen vijftig jaar terug (onnozel, Surinaams accent) nu nog moeite hebben met Zwarte Piet? Onnozel. Ben ook weleens gekwetst; stap daar vlug overheen. Sommigen lijken negatieve gevoelens als gekwetst zijn, wel een heel leven te koesteren. Tegen de borst te drukken. Met Jordan Peterson zeg ik dat soort volk:”clean up your room”.

      3. @ VSH
        “Ben ook weleens gekwetst; stap daar vlug overheen”
        Het feit dat je jouw voorbeeld van gekwetst zijn vergelijkt met iemand die altijd en overal geconfronteerd kan worden met zijn “kleur” zegt mij genoeg.

      4. Ken mensen die zich ondanks dat het geen bleekscheten zijn, zich vrijwel nooit gediscrimineerd hebben gevoeld. Hoe verhoudt zich dat tot jouw opmerking dat “weleens gekwetst zijn”, jou genoeg zegt.

        Sorry dat ik het zeg, maar figuren die overal micro-agressie en “white privelige” zien, daar mag wel een nieuwe DSM5 diagnose voor ontwikkeld worden.

        Ongevraagd aan kroeshaar zitten. Gecomplimenteerd worden met je goede beheersing van de Nederlandse Taal, nieuwsgierigheid naar je roots… allemaal vervelend, maar om hierdoor uit het veld geslagen te worden.

        En kom niet met andere onzin aub. Nederland heeft één blank op zwart racistische moord gekend. “Neonazi” die Kerwin Durmeijer doodstak. (Volgens verdacht, PB-centrum, en de rechter was er géén racistisch motief overigens). Denk dat het aantal allochtone hate-crimes wel wat hoger ligt. Bijvoorbeeld die in de jaren tachtig (of negentig) in de Peperstraat, toen er iemand dood werd getrapt omdat ie tegen een auto had geleund. Als er ergens serieus gediscrimineerd werd, dan was het in het Viaduct, waar Surinaamse drugsdealers Nederlandse junks letterlijk (!) lieten kruipen. Degenen die het moeilijkst hebben op de VMBO’s – vanwege onveiligheid – zijn niet donkere jongens, maar blanke meisjes. Bij genoeg allochtone Nederlanders zit een portie ressentiment tegen de bleekneus die ongekend groot, en vooral nergens op gebaseerd is.

        Dus bespaar me ongenuanceerde onzin over racisme waarin de blanke de Grote Dader is, en het leven van Nederlanders met met meer pygment, Appartheid achtige proporties aanneemt.

      5. “Sorry dat ik het zeg, maar figuren die overal micro-agressie en “white privelige” zien, daar mag wel een nieuwe DSM5 diagnose voor ontwikkeld worden”
        Fijn dat je mij in zo’n hokje stopt.
        Nou heb ik toevallig Johnny Eikema die vermoord is in 1990 persoonlijk gekend en vond dit verschrikkelijk en de daders moesten zwaar gestraft worden.
        Wel erg sneu dat je dit gebruikt in een Zwarte Pieten discussie….

      6. @ David.

        Stop jou niet in een hokje, maar die figuren die de hele tijd maar roepen dat ze gediscrimineerd worden, en dat de (patriarchale christelijke hetero) blanke man het grote kwaad is; de Quinsey’s, Nzumes en Sylvana’s.

        Kon niet weten dat jij dit slachtoffer kende. In ieder geval mijn excuses voor het erbij halen om aan te tonen dat racisme overal kan zitten. Ik weet wel dat deze vreselijke gebeurtenis – waar ik gelukkig geen getuige van was – nogal indruk maakte. Lag voor mij in het verlengde van wat ik – ook uit verhalen – wist over wat in er het Viaduct gebeurde. Volstrekt misplaatste rancuneuze gevoelens van Surinamers ten opzichte willekeurige blanken.

        Voor wraakgevoelens mbt het onrecht dat hun voorouders is aangedaan, zitten ze in Groningen compleet verkeerd. Groningse landarbeiders waren halve horigen, en hadden het qua levensomstandigheden (woonruimte, voedsel) niet veel beter dan de slaven in Suriname. Voor gramschap verwijs ik ze naar Oud Zeeuws en Hollands geld. Lui die in Groningen een Blank Panther denken te moeten uithangen, die ..(zelfcensuur).

  2. Zwarte Piet wie kent hem niet. Iedere Groninger kent Zwarte Piet. Geen kind accepteert een ander ding, Zwarte Piet is en blijft Zwarte Piet. En laat niemand een Groninger iets aanpraten door een westerling, die hebben niets met de Noordelingen te maken. Mijn mening is dat iedereen een kwal en een dweil en een verachterlijk persoon is die Zwarte Piet niet accepteert.

    1. Ik ben noorderling, geboren en getogen. Mijn mening is dat iedereen die zo dogmatisch aan zwarte piet vast wil houden een dweil en een verachtelijk persoon is. Laat die mensen gewoon komen demonstreren, iedereen heeft recht om te demonstreren, en als dan het fout loopt kunnen we daar wat aan doen.

      1. Zwarte Piet is het symbool van de aanval op het Grote Kwaad. De (confessionele patriarchale hetero) blanke man. Mondiaal en door de eeuwigheid gezien, de monopolist mbt racisme. Eentje die zich moet overladen met White Guilt. Alleen een rolletje mag spelen als White Saviour. Als nederige deuger.

        Ik ben iets te autistisch om iets met deze onzin te hebben. Geen empathie voor de “gekwetsden”. Weet ook iets teveel van de wereldgeschiedenis. Op het “ereschavot” van racisme zou ik de blanke Europeaan niet zetten. Zelfs geen brons. Goud gaat naar de Arabieren. Voor de “gein” eens naar de film “Hope” kijken; over het lot van Sub Sahara Afrikanen in Libië.

        Zwarte Piet? Heeft niets met slavernij of Blackface te doen. Prachtige mystieke figuur (in mijn jeugd nog een beetje boeman). Door smink kan hij door buurman of buurvrouw gespeeld worden (praktisch)

        The powers that be willen verdeel en heers. Gebruiken ze types als KOZP voor. Demonstranties voor een ongewenste rechtse mening worden bijna standaard in verband met gevaar op openbare orde verboden. Waarom wel deze gekken in (nabijheid van) een door kinderen gedomineerde massa toestaan?

      2. Eerste zin van mijn reactie had moeten beginnen met:

        “De aanval op Zwarte Piet…”

        Ontbraken dus drie (belangrijke) eerste woorden.

      3. Het gaat mij er niet eens om dat zwarte piet moet worden afgeschaft, maar die mensen hebben gewoon recht op een andere mening en recht om te demonstreren. Dat recht staat helemaal los van een ”aanval op het Grote Kwaad”. En als ze dat willen mogen ze ook voor ”aanval op het Grote Kwaad” demonstreren. Je hoeft het niet met ze eens te zijn.

      4. Deze demonstraties horen niet thuis op een kinderfeest. Dat ik mag hopen dat je het daar mee eens zult zijn. Eenzelfde oproep doe ik ook aan de kaaskoppen!

        Heb de taferelen in Tilburg nog op mijn netvlies. Waar de kinderen totaal overstuur waren. Omdat die demonstranten ook geen geweld schuwen, om hun gelijk te krijgen. En dan kunnen de autoriteiten wel zeggen, dat het in goede banen zal worden geleid. Maar als het tot een hevige uitbarsting komt, is het te laat. Dan dragen deze kinderen straks ook een trauma mee. En als je daarbij bedenkt, dat de kosten voor de jeugdzorg ook nog eens explosief zijn gestegen. Dit risico moet niet worden genomen.

    1. Omdat jij het met ze eens bent hebben mensen met een andere mening een beperkt inlevingsvermogen? Hoe staat het met je inlevingsvermogen met mensen die in hun ogen onschuldige tradities willen behouden en daar niet een door andere opgelegde betekenis aan willen verbinden? Nee de traditionele Nederlander moet stil zijn en goed luisteren hoe hij zijn eigen tradities moet invullen. Vooral geen weerwoord want dan ben je een racist. Het inlevingsvermogen van die slavernij activisten is ook bijzonder laag. Als zij vinden dat iets niet kan dan houden ze hun mond niet en blijven de sfeer verzieken tot ze hun zin krijgen. Zo creëer je geen inlevingsvermogen, zo creëer je racisme.

      1. Je voorouders waren een racist. Laat dit even op je inwerken.

        Je voorouders waren een racist. Dat is wat ze zeggen!

      2. Wat er twee eeuwen geleden allemaal gebeurde heeft weinig met de huidige generatie mensen te maken. Het woord racisme is trouwens pas na de afschaffing van de slavernij is bedacht. begin van de 20e eeuw. Racisme in onze huidige maatschappij is niet iets wat een groep mensen de dader van is en de andere groep het slachtoffer. We zijn allemaal dader en slachtoffer. Kick out zwarte piet is evengoed racistisch bezig als mensen die roepen flikker dan maar op naar je oerwoud. Mensen zijn nu eenmaal groepsdieren en willen bij een groep horen. Andere groepen zien ze al vijandig. Racisme is daarom onvermijdelijk. We kunnen er alleen wat aan doen door elkaar anders te beschouwen en dat doe je niet door agressief politiek activisme. Dan zet je de verschillen juist in de etalage en daarmee polariseer je de situatie.

      3. Louis.

        Hoe zo zouden we uitsluiten dat er géén racisten onder onze voorouders zaten. Het zieke idee van blanke superioriteit had in de 19e eeuw, redelijk maatschappij-breed postgevat. Misschien niet uit kwaadaardigheid, maar dan uit domheid/onwetenheid.

        Zou me weinig verbazen.

      4. @VSH

        Er waren ook Nederlanders die fout waren in de WOII en overliepen naar de Duitsers. Er waren ook Nederlanders met gevaar voor eigen leven, de joden hielpen onderduiken. Deze polarisatie is er altijd geweest in Nederland.

      5. Louis.

        Onzinnige idee van “blanke superioriteit” was géén discussiepunt in de 19e eeuw. In ieder geval niet bij brede lagen van de bevolking. Werd als feit aangenomen.

        Behalve Multatuli waren er bijvoorbeeld bar weinig die uitbuiting in Indonesië niet een grote schande vonden.

      1. Rene Strobos schreef:
        6 november 2018 om 15:21

        “nee ..spiegelen is niet voor iedereen weggelegd @david..( de herkomst van je naam) ..
        Te confronterend is het .”

        Heb je het daar even flink mis, ik ben niet Joods en wat een lage opmerking.

  3. “En laat niemand een Groninger iets aanpraten door een westerling, die hebben niets met de Noordelingen te maken”
    Grappig.. aangezien “westerse” schrijvers kinderboeken rond 1800 begonnen te schrijven met Zwarte Piet als “slaaf” met creoolse oorringen,rode lippen en mooie schoentjes die ze van hun slaaf eigenaar hadden gekregen als goede slaaf.
    Je gelooft in een traditie met een Turkse Sinterklaas en zijn Moren als helpers….

    1. David.

      Hoe groot is de verwantschap tussen moren en de Afrikanen die slachtoffer zijn geworden van transatlantische slavernij?

      Is het niet ironisch dat de aanvoerder van deze groep zeurkouzen een Ghanees is? Een land waarvan de bevolking oneindig veel meer slavenhandelaren in de stambomen hebben dan een gemiddelde Nederlander in het algemeen, en gemiddelde Groninger (of Drent) in het bijzonder.

      Is het zwart sminken niet iets wat (van Perzie tot Europa) al vele duizenden jaren gebeurt, en wat daarom geen enkel verband houdt met Afrikaanse volken, met de door Arabieren, Afrikanen en Europeanen bedreven gruweldaden mbt massale slavernij in West-Afrika en de 20e eeuwse en met de Amerikaanse blackface?

      Had een klasgenoot van Antilliaanse komaf. Samen met een jongen van Javaanse komaf, een meisje van Surinaamse komaf de enige niet kaaskoppen. Werden nooit gediscrimineerd. Met Antilliaanse jongen ging ik buiten school ook veel om. Voor een Antilliaan had hij zeer veel pygment. Zoveel als je eigenlijk alleen bij sommige Afrikaanse volken ziet. Heb nooit meegemaakt dat hij gepest werd met Zwarte Piet. Anekdotisch misschien, maar dat geld net zo goed voor de verhalen van lui die geld verdienen met identity politics zoals die Nigeriaans-Russische waarvan ik de naam kwijt ben (voorstadium van dementie; ben er vroeg bij).

  4. Begint dit gezeik nu opnieuw? Ik kan geen enkele vorm van respect opbrengen aan hen welke dit kinderfeest dreigen te verzieken en spreek de hoop uit dat ook deze aanhangers zelf een schop onder hun derrière gaan krijgen en wel zo hard dat men het in het vervolg uit het hoofd laat om überhaupt ooit nog het woord Zwarte Piet in de mond durven nemen.

    Met een beetje geluk blijken er hier Groningers te zijn welke de actie van de Friezen van het afgelopen jaar durven herhalen.

    Alles wat moet brengt tegenstand met zich mee. Als dit al moet veranderen zal dit zich vanzelf gaan manifesteren, de schreeuw om aandacht van dit soort groeperingen werken enkel partijen als de PVV in de hand.

    1. Vooral NU Middenweg in een verkiezingstijd.

      Weet zeker dat de PVV nu een zetel extra zal krijgen. Het werkt dus ook nog eens een keer averechts.

    1. Waarom is het eigenlijk zo relevant hoe mensen in een ander land een feest vieren? En wat zou er nog echt aan het sinterklaasfeest veranderen als de kleur van zwarte piet verandert?

  5. Ik wacht nog steeds op een antwoord van dit soort zieke linksmensen waarom het op Curaçao gewoon gevierd wordt zonder gedoe, waarbij de Sint blank geschminkt is. Waarom kan het daar wel en moeten ze hier continu de racismekaart trekken?

    Met pek en veren over de provinciegrens graag.

    1. Waarom is het eigenlijk zo relevant hoe mensen in een ander land een feest vieren? En wat zou er nog echt aan het sinterklaasfeest veranderen als de kleur van zwarte piet verandert?

      1. Dit is wel degelijk relevant omdat het hetzelfde feest betreft.

        Het is niet meer dan getreiter met een racismesausje er overheen. Het zal me een biet zijn wat voor kleur de Piet heeft of wat voor kleding ‘ie draagt. Zoals ook opgemerkt, een dergelijke traditie verandert van binnenuit, niet geforceerd door een stel beroepszeikerds die hun wil aan anderen proberen op te leggen en terloops die anderen ook maar gelijk als racist neerzet. Ik vind dat dit soort groepjes racisme eerder aanwakkert dan oplost.

  6. Kick Out Zwarte Piet is gewoon een verdienmodel voor een paar zeer luie mensen die nu en waarschijnlijk hun gehele leven gaan teren op de overheid d.m.v. uitkeringen en subsidie’s.
    Het zijn super trieste mensen die elke morgen opstaan met dat ze ‘zwart’ zijn i.d.p.v. mens zijn, gedurende de gehele dag is elke tegenslag de schuld van de ‘blanken’.
    Ik zou zeggen lekker in een eigen vocht laten gaar koken en compleet negeren.

    p.s. Hoe zit het met de pruiken met sluikhaar die door creolen word gedragen, dat is ook een vorm van ‘whiteface’ , het zal mij een zorg zijn aangezien ik als mens op sta.

  7. Sorry maar als het KOZP stelt dat door Zwarte Piet veel kinderen en volwassenen geconfronteerd worden met discriminatie denk ik dat menigeen die nu gediscrimineerd wordt zou willen om op deze manier gediscrimeerd te worden. Horden kinderen en ook volwassenen die langs de kant van de weg staan om je vrolijk en blij te begroeten, naar je te zwaaien en intens blij zijn dat je er weer bent. Ben zelf vaak gediscrimineerd, maar dan ging het er wel even anders aan toe.

  8. Nederland heeft zo zijn tradities, bevalt je hier niet pak dan je koffers en ga ergens anders wonen. Ben dit spuugzat, straks gaan we een feestdag vervangen voor suikerfeest. Dit land is ziek, doodziek!!!!!!!

    1. Wat een belachelijke reactie. Als iets je niet bevalt kan je proberen daar wat aan te veranderen. En als genoeg mensen het met je eens zijn zal dat lukken. Als niet dan niet. Maar proberen mag altijd.

  9. kick-out zwarte piet zijn een stuk of 10 werkeloze beroepsdemonstranten die met tienen hun wil op willen leggen aan de rest van Nederland, maar eigenlijk alleen maar kicken op de aandacht. Ze komen waarschijnlijk niet eens opdagen….maar ze mogen van mij demonstreren….ergens op Zernike lijkt me prima….maar laat deze idioten het prachtige kinderfeest niet bederven…..anders zullen we zachtjes met knuppels naar Zernike begeleiden….

  10. Er is geen kind die het ook maar iets uitmaakt welke kleur de assistent van Sinterklaas heeft. Waarom sommige volwassenen vinden dat Zwarte Piet niet veranderd mag worden begrijp ik niet.
    Ik zou het heel chic vinden wanneer degenen die denken dat de huidskleur van Zwarte Piet een onveranderlijke traditie betreft toch een beetje rekening zouden willen houden met degenen die niet van racistische stereotyperingen houden.

    De Sinterklaastraditie is voortdurend aan veranderingen onderhevig. De figuur van Zwarte Piet, zoals we hem tegenwoordig kennen, is nog niet zo erg oud. De eerste afbeelding duikt op in 1850 op in het kinderboek Sint Nikolaas en zijn knecht van de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman. Vanaf dat moment wordt Sinterklaas op afbeeldingen steeds vaker vergezeld van een donkere assistent. De herkomst van de zwarte man is niet helemaal duidelijk. Op sommige prenten heeft hij een Turks kostuum (inclusief een fez) aan, maar op een andere draagt hij een Indiaas pak. Pas in de twintigste eeuw krijgt de Piet zijn vaste kledij, een pagekostuum wat in de zestiende eeuw in Spanje werd gedragen door Moorse bedienden. Tegenwoordig is Zwarte Piet een kindervriend. In het verleden wilde hij stoute kinderen wel eens schrik aanjagen. Hij droeg een roe bij zich waar kinderen een tik mee konden krijgen en in het uiterste geval dreigde de zak en ging de deugniet mee naar Spanje (citaat).

    De, in mijn ogen, overtrokken en overspannen reacties van degenen die per sé vinden dat Sinterklaas vergezeld moet worden door een zwart geschmikte persoon die gebrekkig Nederlands spreekt snap ik dan ook niet.

    1. Verkeerde redenering. tradities veranderen van binnenuit, niet van buiten af. De tegenstanders van zwarte piet hebben hem toegeëigend en er hun eigen betekenis aan verbonden, waaraan niet getwijfeld mag worden. Doe je dat wel dan word je voor racist en hork uitgemaakt. Dat is met het mes op de keel de discussie ingaan.

      1. Tradities veranderen om de meest uiteenlopende redenen. Het is het beste dat de beoefenaars van een dubieuze traditie zelf inzien dat een bepaalde gewoonte wellicht vroeger acceptabel was maar nu niet meer doordat de wereld is veranderd. Soms is externe druk nodig om veranderingen te bewerkstelligen.
        Het palingtrekken in de Jordaan is niet afgeschaft omdat de Jordanezen inzagen dat het een primitieve vorm van dierenmishandeling was. Dat kwam echt doordat verstandiger mensen er een eind aan maakten.
        De zwarte piet traditie zal ook eindigen. De zwarte pieten zullen langzamerhand vervangen worden door roetveegpieten of door anders uitgedoste figuren. Geen kind die daar een probleem van maakt.

  11. Ook zo’n racistisch lied ..

    Vulcano – Een beetje van dit

    Er word alleen maar ingezoomd op een ‘blondje met een blauwe ogen’ ..

    En niet op een dame met kroes haar en bruine ogen

  12. Er wordt in ieder geval weer naakt uitgezonden zowel bij de publieke omroep alsook bij de commerciëlen.

    Gisteravond al bij RTL5 en vanavond op NPO3 Lauren!

    Zodat de nieuwkomers ook direct aan het idee kunnen wennen dat dit het westen is.

    En dat de vrouwen van nieuwkomers ook totaal vrij zijn het hoofddoek af te doen. Jullie worden beschermd door onze wetgeving! In het Midden-Oosten knokken de vrouwen voor deze vrijheid en hier in Nederland druisen deze vrouwen daar totaal tegenin. Een rare wereld!

    Nu onze stadsstranden nog!

  13. Ik begrijp steeds beter waarom er bij sport spelregels nodig zijn om de ouders die langs de zijlijn staan in toom te houden. Misschien kunnen we die spelregels ook instellen voor al die ongenuanceerd scheldende volwassenen die op dit nieuwsartikel reageren. Inhoudelijke op iets reageren met respect voor elkaars mening is kennelijk nog niet zo makkelijk.
    Hier alvast een opzetje:
    https://www.allesoversport.nl/artikel/spelregels-van-gedrag-van-ouders-aan-de-zijlijn/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *