“Spoorlijn naar Zernike en station in Hoogkerk”

Er moet een spoorlijn naar de Zernike Campus komen en Hoogkerk krijgt een station. Dat vindt reizigersorganisatie Rover.

Rover komt met deze aanbevelingen aan de politieke partijen vanwege de Provinciale Staten verkiezingen in maart volgend jaar.

Rover wil ook de spoorlijn van Veendam via Stadskanaal doortrekken naar Emmen. Zo krijgt Groningen een betere verbinding met het oosten en een alternatieve route naar Zwolle. Daarnaast wil Rover een snellere verbinding naar het westen door de treinen harder te laten rijden.

Om het busvervoer via de Qliner en Qlink te verbeteren zouden er op sommige plaatsen busstroken moeten komen.

Deel dit artikel:

    1. Marc leg eens uit betreft voor spoor naar Zernicke is geen geld ?
      Hoeveel gaat het kosten ?
      Als ik je opmerking lees dan weet je het ?
      Hoeveel kost de 1500 m verdiepte weg c.q. tunnel in de zuidelijke ring ?
      Ben benieuwd ?
      De 2 heren van RWS beweerden afgeelopen vrijdag dat je wel 2 westelijke rondwegen voor dit stuk zuidring kunt aanleggen.
      Afwachtend Piet Muijzert

  1. Een TRAM naar Zernike lijkt mij beter. Maar als het een spoorlijn wordt, dan zal Groningen HS – Groningen Noord tweesporig moeten worden en vandaar tweesporig naar Zernike. Maar een tram is effectiever én goedkoper.

  2. Is nog maar drie keer onderzocht. In een voorstudie van alternatieven voor het (stads-)tramplan van Kolibri in 2006, in het door prof. Oosterhuis aangedragen alternatief voor de RegioTram in 2007 en in “Plan B” van A. Kamminga, ook als alternatief voor de RegioTram. In alledrie de onderzoeken bestempeld als te duur en te weinig vervoerwaarde.

    En dan vergeet ik nog het alternatief dat het projectbureau RegioTram zelf aandroeg, voor een sneltram via de bestaande spoorlijn en aftakkend bij de Zonnelaan. (Oh ja, ook te weinig vervoerwaarde).

    Maar misschien laat het vierde onderzoek wat anders zien…

    1. De kracht van de herhaling. Als je iets maar vaak genoeg aandraagt komt er vanzelf een keer een onderzoek dat het wel haalbaar acht. Dan mogen anderen het later weer afblazen als het toch te duur blijkt te worden.

    2. Anderhalf kilometer spoorlijn over grotendeels braakliggend terrein (plus brug over Reitdiep) duurder dan acht kilometer tramlijn door de stad inclusief centrum?

      En als je het behoud van het huidige fijnmazige busnetwerk meeneemt in de berekening, heeft een trein naar Zernike nog steeds een kleinere vervoerswaarde?

      1. Gaat om meer dan alleen anderhalf kilometer nieuw spoor. Er moet een station komen en de kans is groot dat je het spoor naar het Hoofdstation moet verdubbelen, als je een aantrekkelijke dienstregeling wil hanteren. En ja, het was duurder inderdaad. Exacte bedragen weet ik niet meer.

        Vervoerswaarde wordt door meerdere dingen bepaald. Voornamelijk reizigershoeveelheden, bestemmingen, hoe vaak rijdt ie, hoe lang doet ie erover… Het wordt meestal primair bepaald door de hoeveelheden. Onder de 15.000 reizigers kun je met een bus af, daarboven een tram, vanaf 60.000 reizigers een metro/trein. Soms tellen er andere redenen zwaarder mee. Zie Veendam, die kon redelijk gemakkelijk geheractiveerd worden omdat er al een spoorlijn naartoe lag. (Viel tegen achteraf, maar dat is achteraf).

        In vergelijking met een tram legde de spoorlijn het altijd af, maar die vergelijking gaat nu niet meer op. (Een tram komt er niet, hoeveel stemmen er ook opgaan om ‘m weer te overwegen). Of de spoorlijn aantrekkelijk genoeg wordt om de investering en exploitatie te rechtvaardigen… ik weet het niet.

  3. Maak er een tram van! Voordelen geen landelijke ‘bemoeienis’ over prijsbeleid voor huur of andere voorwaarden. Daarmee kan een eigen prijsbeleid worden gevoerd. Eigendom dan bij betreffende gemeenten en provincies. En daarmee dus ook een eigen prijsbeleid kunnen voeren! Dan ook graag Flat-free reëele abonnementen.

    Mijn voorstel zou dan zijn er een Streektram van te maken via Zernike, Westerhaven, Busstation via Hereweg naar Haren, Vries, Marsdijk, Assen, Nooitgedacht, Gieten, Bonnen, Gasselternijveen, Stadskanaal, Valthermond, Emmen. Daarmee zou je net als een NS Sprinter naar 130 -140 km/uur kunnen gaan waar het kan.

    1. Waarom zou je? Een gewone tram is goedkoper en technisch gezien veel betrouwbaarder dan een bandentram.

      Beiden zijn trouwens onhaalbaar in de Stad. De initiële investeringskosten zijn te hoog en de Stad mag het alleen proberen op te hoesten. Kan me niet voorstellen dat de provincie hieraan mee wil werken en het Rijk geeft nooit thuis op dit gebied. (Oh ja, RSP is ook op, want we krijgen een verdubbelde weg van Zuidbroek naar de Eemshaven!)

      Ik zeg nog steeds, investeer in vrije banen voor het OV (de bus dus) en faciliteer zo goed mogelijk het autoverkeer, omdat dat met afstand het meestgebruikte vervoermiddel is.

  4. Tsja, ook al is het een beetje spuit elf, ze hebben wel een punt natuurlijk. Die tram had er gewoon moeten komen, maar dan wel goed (en dus niet georganiseerd zoals het monstrum & de zuidelijke ringweg)

    Groot denken, klein beginnen, lijkt me een prima idee.

  5. Een bandentram is heel kwetsbaar gebleken. Overal, waar hij is ingevoerd wordt hij weer vervangen door een gewone tram. Dus inderdaad, waarom geen gewone stadstram, die natuurlijk ook over de Grote Markt gaat.

    1. Door de vrije busbanen en het verkeerslichtbeinvloedings systeem loopt het verkeer in en rondom deze stad nu juist meer en meer vast. Wil je doorstroming bevorderen dan zul je juist de tegenovergestelde maatregel moeten gaan nemen, door de vrije busbanen op te gaan heffen.

  6. Maak van de zernike lijn dan gelijk de lijn Groningen HS – Zernike – Winsum > door naar de Eemshaven. Als je dan toch groots wil denken…

    Al vind ik de treinverbinding naar Emmen wel een goed idee eerlijk gezegd, mits de reistijd maar korter blijft dan 1 uur… Anders kun je net zo goed de Qliner pakken…

    1. Liggen daar al niet twee lijnen? (Eentje naar Delfzijl en eentje naar Eemshaven, net geopend zelfs!)
      En lijkt me dat je criteria van sneller ook daar van toepassing moeten zijn toch?

  7. Leg deels extra spoor incl. deugdelijke stations aan op zowel het voormalige SuikerUnieterrein als op Zernike, plant nog eens 2500 containerwoningen op hetzelfde SuikerUnieterrein en je kunt daarmee een deel van de huidige studentenoverlast inperken. Dan de komende 10 jaar het aantal studenten met een 2000 studenten per jaar varlagen en over 10 jaar heb je een leefbare stad en een groot deel van de verkeersoverlast veroorzaakt door de OV jaarkaart ingeperkt en de bouw van nog meer hoogbouw in beton gegoten trollenhokken kan achterwege blijven.

    Hoe moeilijk kan het zijn. De basis van deze stad is gewoonweg te klein om zoveel mensen te herbergen, nog langer vasthouden aan een compacte stad veroorzaakt enkel nog meer en meer verkeersproblemen.

  8. we moeten gewoon al die studenten volstoppen met Ritalin en vakanties beperken tot maximaal 3 weken zodat ze nog maar 3 jaar over een studie doen. Scheelt de helft aan studenten.

    Waren er vroeger geen plannen voor een tram? Meen dat dat ook veel heeft gekost voor niets.

  9. Je zult het spoor eerst moeten verdubbelen tussen Groningen CS naar Hoogkerk en naar Noorder station. Het zand van de zuidring kan hier voor gebruikt worden.Werk met werk maken en het meerdere zand voor Hoogkerk > Zernnicke en Noorderstation > Zernicke .Je kunt het met light rail als Zoetermeer/Den Haag of als in Utrecht-Nieuwegein gebruiken en onder plaatselijk vervoer (Arriva of Q buss ) laten vallen .Goed idee stop bij Suikerunie terrein en station Hoogkerk /Zernicke > Noorderstation. Bij het niet doorgaan zuidring verdiepte weg c..q. tunnel dan is er voldoende geld voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *