Categorieën: Nieuws

Waterstoftrein goedgekeurd in Duitsland, volgend jaar tests in Groningen

Het transportbedrijf Alstom heeft goedkeuring gekregen om in Nedersaksen twee prototypes van een waterstoftrein te gaan testen. In 2019 staat ook een proef tussen Groningen, Zuidhorn en Leeuwarden in de planning.

De prototypen van de waterstoftrein, Hydrail genaamd, zijn dieseltreinen waar de aandrijving uitgesloopt is en is vervangen door elektrische motoren en een waterstof-brandstofcel. Op een volle tank kan de trein 800 kilometer afleggen en rijdt gewoon 140 km/h. Daarbij komt er alleen maar waterdamp uit de uitlaat en de trein stoot dus geen schadelijke stoffen uit.

Volgend jaar gaat de trein waarschijnlijk proefritten rijden tussen Groningen en Leeuwarden en tussen Groningen en Zuidhorn. De Provincie Groningen werkt hiervoor samen met de Duitse deelstaat Nedersaksen.

Tom Veenstra

Bekijk reacties

  • Waterstof heeft een geweldige of de toekomst en kan geproduceerd uit wind- en zonne-energie en daarbij worden opgeslagen. Zelfs huizen verwarmen kan middels waterstof ipv aardgas of door het bij te mengen met aardgas. Electrisch rijden of rijden op het bloed der aarde betekent afhankelijk zijn van vervuilende stoffen. Het grote probleem echter zal zijn of de oliemaatschappijen en of een autofabrikant als Tesla waterstof uit de markt gaan drukken, -saboteren-.

  • Nice! Kan een superoplossing zijn, als de technologie betrouwbaar genoeg is voor een passagiersdienst.

    Overigens: Alstom is een infra- en spoorwegmateriaalfabrikant, geen transportbedrijf. En dat de gehele aandrijving uit de trein wordt gesloopt: klopt dat wel? De huidige treinen hebben al elektromotoren, die worden aangedreven door de dieselmotor. Het zijn dieselelektrische treinen. De dieselmotor vervangen door een waterstof'cel' lijkt mij voldoende.

  • Het probleem zit voorlopig nog in het maken en vooral comprimeren van waterstof voor grootschalig universeel gebruik omdat hier veel elektriciteit voor nodig is.
    Is uiteindelijk natuurlijk veel duurzamer dan al die vervuilende accu's en veel effectiever dan de waterpomp als naar het lijkt, dan slechts een erg dure tijdelijke tussenoplossing. In o.a. Duitsland en Frankrijk zijn ze realistischer en worden voor de time being nog nieuwe extra gasleidingen uit Rusland aangesloten.

Recente berichten

Donar incasseert zware nederlaag tegen Filou Oostende

Donar heeft de laatste wedstrijd van de Elite Gold verloren. De Groningers kwamen er vrijdagavond…

3 uur geleden

Ongekende thriller bij Telstar: Van Bergen houdt FC Groningen in dying seconds op promotiekoers

In de slotseconden van de wedstrijd ontpopte Thom van Bergen zich tot de held van…

3 uur geleden

Wisselvallig bevrijdingsweekend in aantocht: wolkenvelden, buien en opklaringen

Het komende bevrijdingsweekend wordt er één waarin het weer wat heen en weer zwalkt na…

3 uur geleden

Minder natuur- en bosgebied in Groningen, woningen nemen plaats in

Het aantal natuur- en bosgebieden in Groningen is in de periode 2013-2022 met negentien vierkante…

5 uur geleden

Afgelopen: Van Bergen is de held van Groningen in Velsen-zuid

FC Groningen neemt het vrijdagavond op tegen SC Telstar. FC Groningen moet minimaal gelijkspelen om…

6 uur geleden

NAM wil extra schadekosten Groningen niet betalen zonder ‘onderbouwing’

Als het aan de Nederlandse Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ligt, draagt het bedrijf vooralsnog niet…

6 uur geleden