Het transportbedrijf Alstom heeft goedkeuring gekregen om in Nedersaksen twee prototypes van een waterstoftrein te gaan testen. In 2019 staat ook een proef tussen Groningen, Zuidhorn en Leeuwarden in de planning.
De prototypen van de waterstoftrein, Hydrail genaamd, zijn dieseltreinen waar de aandrijving uitgesloopt is en is vervangen door elektrische motoren en een waterstof-brandstofcel. Op een volle tank kan de trein 800 kilometer afleggen en rijdt gewoon 140 km/h. Daarbij komt er alleen maar waterdamp uit de uitlaat en de trein stoot dus geen schadelijke stoffen uit.
Volgend jaar gaat de trein waarschijnlijk proefritten rijden tussen Groningen en Leeuwarden en tussen Groningen en Zuidhorn. De Provincie Groningen werkt hiervoor samen met de Duitse deelstaat Nedersaksen.
Donar heeft de laatste wedstrijd van de Elite Gold verloren. De Groningers kwamen er vrijdagavond…
In de slotseconden van de wedstrijd ontpopte Thom van Bergen zich tot de held van…
Het komende bevrijdingsweekend wordt er één waarin het weer wat heen en weer zwalkt na…
Het aantal natuur- en bosgebieden in Groningen is in de periode 2013-2022 met negentien vierkante…
FC Groningen neemt het vrijdagavond op tegen SC Telstar. FC Groningen moet minimaal gelijkspelen om…
Als het aan de Nederlandse Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ligt, draagt het bedrijf vooralsnog niet…
Bekijk reacties
Waterstof heeft een geweldige of de toekomst en kan geproduceerd uit wind- en zonne-energie en daarbij worden opgeslagen. Zelfs huizen verwarmen kan middels waterstof ipv aardgas of door het bij te mengen met aardgas. Electrisch rijden of rijden op het bloed der aarde betekent afhankelijk zijn van vervuilende stoffen. Het grote probleem echter zal zijn of de oliemaatschappijen en of een autofabrikant als Tesla waterstof uit de markt gaan drukken, -saboteren-.
Gewoon electrificeren lijkt mij betrouwbaarder.
Nice! Kan een superoplossing zijn, als de technologie betrouwbaar genoeg is voor een passagiersdienst.
Overigens: Alstom is een infra- en spoorwegmateriaalfabrikant, geen transportbedrijf. En dat de gehele aandrijving uit de trein wordt gesloopt: klopt dat wel? De huidige treinen hebben al elektromotoren, die worden aangedreven door de dieselmotor. Het zijn dieselelektrische treinen. De dieselmotor vervangen door een waterstof'cel' lijkt mij voldoende.
Het probleem zit voorlopig nog in het maken en vooral comprimeren van waterstof voor grootschalig universeel gebruik omdat hier veel elektriciteit voor nodig is.
Is uiteindelijk natuurlijk veel duurzamer dan al die vervuilende accu's en veel effectiever dan de waterpomp als naar het lijkt, dan slechts een erg dure tijdelijke tussenoplossing. In o.a. Duitsland en Frankrijk zijn ze realistischer en worden voor de time being nog nieuwe extra gasleidingen uit Rusland aangesloten.