Categorieën: Nieuws

Waterstoftrein goedgekeurd in Duitsland, volgend jaar tests in Groningen

Het transportbedrijf Alstom heeft goedkeuring gekregen om in Nedersaksen twee prototypes van een waterstoftrein te gaan testen. In 2019 staat ook een proef tussen Groningen, Zuidhorn en Leeuwarden in de planning.

De prototypen van de waterstoftrein, Hydrail genaamd, zijn dieseltreinen waar de aandrijving uitgesloopt is en is vervangen door elektrische motoren en een waterstof-brandstofcel. Op een volle tank kan de trein 800 kilometer afleggen en rijdt gewoon 140 km/h. Daarbij komt er alleen maar waterdamp uit de uitlaat en de trein stoot dus geen schadelijke stoffen uit.

Volgend jaar gaat de trein waarschijnlijk proefritten rijden tussen Groningen en Leeuwarden en tussen Groningen en Zuidhorn. De Provincie Groningen werkt hiervoor samen met de Duitse deelstaat Nedersaksen.

Tom Veenstra

Bekijk reacties

  • Waterstof heeft een geweldige of de toekomst en kan geproduceerd uit wind- en zonne-energie en daarbij worden opgeslagen. Zelfs huizen verwarmen kan middels waterstof ipv aardgas of door het bij te mengen met aardgas. Electrisch rijden of rijden op het bloed der aarde betekent afhankelijk zijn van vervuilende stoffen. Het grote probleem echter zal zijn of de oliemaatschappijen en of een autofabrikant als Tesla waterstof uit de markt gaan drukken, -saboteren-.

  • Nice! Kan een superoplossing zijn, als de technologie betrouwbaar genoeg is voor een passagiersdienst.

    Overigens: Alstom is een infra- en spoorwegmateriaalfabrikant, geen transportbedrijf. En dat de gehele aandrijving uit de trein wordt gesloopt: klopt dat wel? De huidige treinen hebben al elektromotoren, die worden aangedreven door de dieselmotor. Het zijn dieselelektrische treinen. De dieselmotor vervangen door een waterstof'cel' lijkt mij voldoende.

  • Het probleem zit voorlopig nog in het maken en vooral comprimeren van waterstof voor grootschalig universeel gebruik omdat hier veel elektriciteit voor nodig is.
    Is uiteindelijk natuurlijk veel duurzamer dan al die vervuilende accu's en veel effectiever dan de waterpomp als naar het lijkt, dan slechts een erg dure tijdelijke tussenoplossing. In o.a. Duitsland en Frankrijk zijn ze realistischer en worden voor de time being nog nieuwe extra gasleidingen uit Rusland aangesloten.

Recente berichten

Forse dakbrand aan De Sitterstraat in Helpman (update)

De brandweer is vrijdagavond met meerdere eenheden uitgerukt naar de De Sitterstraat in Helpman om…

18 minuten geleden

Westelijk fietspad langs Petrus Campersingel blijft tot en met volgende week vrijdag dicht

Het fietspad aan de westkant van de Petrus Campersingel is sinds afgelopen woensdag afgesloten. Dat…

1 uur geleden

Van Marum: ‘Alle huurders in bevingsgebied hebben dit jaar nog hun onderhoudsvergoeding’

Alle huurders in het Groningse aardbevingsgebied die hun toegezegde vergoeding voor achterstallig onderhoud aan hun…

1 uur geleden

Nominatie voor CU-vrijwilligersprijs ‘Barmhartige Samaritaan’ weer van start

Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…

3 uur geleden

Gemeente: ‘Voorlopig geen probleem voor dierenambulance in zero-emissiezone’

Volgens het gemeentebestuur heeft de Dierenambulance Groningen voorlopig geen ontheffing apart nodig voor de zero-emissiezone…

3 uur geleden

Thermo Fisher wil opnieuw praten over cao; acties voorlopig gepauzeerd

Thermo Fisher, de Amerikaanse biofarmaceut met een vestiging aan de Zuiderweg in Hoogkerk, heeft zijn…

4 uur geleden