Categorieën: Nieuws

ProRail gaat bomen langs het spoor beter snoeien

Spoorbeheerder ProRail gaat het onderhoud van bomen langs het spoor verbeteren om vallende takken en bomen tegen te gaan. Daarmee moet het aantal storingen afnemen.

De komende tijd gaat ProRail de zevenduizend kilometer aan spoorlijnen in het land in kaart brengen om de risico’s van vallende takken en bomen te analyseren. Uit de analyse moet gaan blijken waar zich de problemen bevinden en wil men ook voorkomen dat er zo maar in het wilde weg bomen worden gekapt.

Uit cijfers van ProRail blijkt dat er eens in de week een treinstoring ontstaat door vallende takken of een omgevallen boom. Bij stormen ligt dit cijfer hoger. Gemiddeld staan er per kilometer zo’n honderdvijftig tot tweehonderd bomen in een straal van dertig meter van het spoor. Volgens de Spoorwegwet mogen er geen bomen en struiken groeien in een strook van elf meter van het spoor. Deze bomen zouden dus weggehaald moeten worden maar dat gaat ProRail niet doen omdat het ‘maatschappelijk niet wenselijk’ genoemd wordt. Wel worden bomen en struiken verwijderd als ze echt te dicht langs de spoorbaan staan.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Ojee dat gaan de vleermuizen niet leuk vinden en de boombeschermvrouwen zullen woedend op hun bezem over de hoofden van de directie scheren.

  • In het OOGTV bericht wekt ProRail de suggestie dat zij slecht onderhoud heeft gedaan, en dat zij de bomen en struiken slecht heeft gesnoeid.

    Er is in dat geval simpel weg - door haar zelf gecreëerd - achterstallig onderhoud.

    Indien dat gevaarlijke situaties oplevert - en Prorail dit weet - is het wonderlijk dat dit dan te lang heeft kunnen duren.
    Snoeien is dan - terecht - de enige keuze.

    Maar wie is die nalatige inspecteur die de veiligheid van Prorail niet heeft gecontroleerd ....?

    Mevrouw Kiki

  • Komen ze er na meer dan 100 jaar achter dat je de bomen beter kan snoeien langs het spoor. Wat een genuis moet dat geweest zijn die na al die tijd met dit innovatieve plan kwam.

Recente berichten

NAM wil deel schadekosten Groningen niet betalen zonder ‘onderbouwing’

Als het aan de Nederlandse Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) ligt, draagt het bedrijf vooralsnog niet…

32 minuten geleden

Stadjers gaan in gesprek met experts over voorwerpen Tweede Wereldoorlog

Persoonsbewijzen, speldjes of oude apparaten. Op vrijdag 3 mei konden Stadjers in gesprek met experts…

1 uur geleden

Herdenking Joodse slachtoffers Tweede Wereldoorlog bij monument aan Hereweg

Afgevaardigden van de joodse gemeenschap in Groningen hielden vrijdagmiddag voor de 35e keer een herdenking…

2 uur geleden

Slachtoffers april-meistaking herdacht in Appèlbergen

Bij het 3 mei-monument in Appèlbergen zijn vrijdagmiddag de slachtoffers van de april-meistaking herdacht. (meer…)

2 uur geleden

Julianaplein komend weekend bijna geheel afgesloten; knooppunt daarna open van en naar Drachten

Operatie Ring Zuid zit nog tot maandag in fase 3, maar toch verandert deze vrijdag…

2 uur geleden

En toen was het oorlog, “Je wist niet wat je er mee aan moest”

Abel van Santen was 17 toen de oorlog uitbrak. Het begin van een verwarrende tijd,…

3 uur geleden