Beklimmen Martinitoren wordt leuker

nieuws
Foto: Gerrit de Haan

De Martinitoren wordt in ere hersteld en er wordt meer focus gelegd op de geschiedenis. Dat maakt het krediet van € 280.000,-, wat de gemeenteraad woensdag toekende aan Marketing Groningen, mogelijk. 

Het krediet is door de gemeenteraad toegekend voor ‘doeleinden waarbij de toeristische toegankelijkheid van de Martinitoren wordt verbeterd’. “We zijn erg blij dat de raad heeft besloten dat wij een krediet kunnen krijgen om de Martinitoren een opfrisbeurt te geven”, vertelt Mark van den Anke opgetogen. “We willen de toren weer in ere herstellen. We gaan alle huidige verlichting eruit halen, het wordt straks met LED-verlichting mooi uitgelicht. Ook willen we een stuk beleving toevoegen. Dat doen we bijvoorbeeld door een theaterruimte te maken. Daar ga je  een film van ongeveer 8 minuten te zien krijgen, waarin je ziet wat de Martinitoren in haar bestaan allemaal heeft meegemaakt.”

Rijke geschiedenis
d’ Olle Grieze is met haar 96,8 meter de bekendste toren van Groningen. ‘Vroeger werd de klok vooral gebruikt om mensen op de hoogte te houden van de tijd, maar ook van belangrijke gebeurtenissen. De torenwachter keek vanaf de toren of hij ergens brand, vijandelijke troepen of ander gevaar zag. In de loop der eeuwen heeft de Martinitoren een flink aantal functies verloren Wat is gebleven is de trots van de Groningers op hun Olle Grieze’, schrijft Marketing Groningen in het raadsvoorstel.

“Iedereen kent de toren, maar op dit moment kun je, als je door de toren loopt, nog niet echt iets van de geschiedenis van die toren meemaken. die staat er immers al sinds 1469”, weet Mark. “Het is heel leuk voor zo’n kenmerkend gebouw in je stad, dat je daar ook de historie van mee kunt pakken en dat je ook kunt zien hoe het Stad en Ommeland heeft beïnvloed. De toren is ook niet alleen een mooi gebouw, maar ook een mooie kapstok om dat verhaal te gaan vertellen.”

Ticketprijs
“Het pand zelf is van de Gemeente”, legt Mark uit. “In het besluit van afgelopen woensdag is anders geworden dat wij hiermee aangeven dat wij meer bezoekers naar die Martinitoren gaan krijgen. De ticketprijs wordt ook iets verhoogd, die gaat naar €4,50,-. Daarmee is het nog steeds goedkoper dan andere torens, zoals de Dom. Daarmee kunnen we de financiering die de Gemeente nu voorschiet weer terugbetalen.”

In de herfstvakantie is de grote heropening.

Beluister hier het interview met Mark van den Anke van Marketing Groningen: