Categorieën: Nieuws

Vragen CDA en SP over WMO-vervoer

De CDA-fractie heeft samen met de SP vragen gesteld over het WMO-vervoer in de stad. Dat wordt sinds 1 januari uitgevoerd door Connexxion.

Al eerder werd in de raadscommissie gesproken over verslechtering van de dienstverlening. Het college gaf aan dat de oorzaken een gebrek aan ervaren chauffeurs en werkzaamheden in het wegennet waren, maar dat per 1 januari de dienstverlening weer op orde zou zijn. De SP-fractie heeft vorige week aan het college gemeld dat zich nog steeds problemen voordoen. De eigen bijdrage moet contant voldaan worden en wordt niet via een machtiging geïncasseerd. Rolstoelgebruikers worden opgehaald met een niet-passende personenwagen. Klanten worden niet voor aankomst van de taxi gebeld, waardoor zij zich overhaast gereed moeten maken voor vertrek, er zijn lange wachttijden en de centrale is slecht bereikbaar.

De partijen willen dat het college actie onderneemt om de problemen op te lossen.

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • Ik hoor verschrikkelijk veel klachten van ouderen. Oud materieel, onvriendelijk personeel en niet op tijd.

  • Al vanaf 2015 chaos met de huishoudelijke hulp, mensen die door het failissement van tsn opeens zonder hulp kwamen te zitten en niemand die ingreep, WIJ teams waar veel klachten over komen en nu weer het wmo vervoer. De problemen voor mensen die afhankelijk zijn van zorg stapelen zich op. Het is niet moeilijk te raden hoe de verantwoordelijke wethouder (Schoor) zal reageren.
    Misschien een idee om de klanten massaal in het stadhuis proberen te krijgen tijdens een raadsvergadering onderwijs & welzijn. En inspreken of de verantwoordelijke wethouder even wmo vervoer terug regelt. Het is immers allemaal zo goed geregeld in Groningen.

  • De gemeente heeft zorgplicht over het goed verlopen van het WMO vervoer.
    Ik ben tegen de volgende problemen aangelopen.
    1)De taxi wacht maar 5 minuten. Ben je niet beneden dan gaat de taxi weg. Ik woon op een flat negen hoog en ik ben slecht ter been en heb problemen met zien. Ik kan niet zo snel naar beneden. In onze flat is een ruimte waar je kunt zitten. Wij kunnen de taxi niet zien. De chauffeur komt er niet uit of wel en druk dan op de bel van ons huisnummer. Wij zitten dan beneden. Resultaat wij gaan in het voorportaal zitten.
    Vroeger belde de chauffeur van Bios dan hij eraan kwam. Zo wisten wij dan wij naar beneden moesten komen.
    2)Wij hebben een machtiging ingevuld voor betaling van onze ritten. Hiervan wordt nog geen gebruik van gemaakt. Wij moeten de ritten nog steeds betalen.
    3)5 januari worden wij opgehaald door een chauffeur uit Winschoten. Deze jonge man weet niet dat de stad Groningen verdeeld is in wijken. Ik woon in de wijk Corpus den Horn.. Hij moet mij ophalen van Martini plaza.
    Daarna krijgt hij een rit van Vinkhuizen. Deze rit wordt eerst uitgevoerd omdat de rit zo staat in zijn ritopdracht. Daarna worden wij weer naar Corpus den Hoorn gebracht en komt hij tot de ontdekking dat hij weer langs Martini plaza rijd en brengt hij ons naar de Donderslaanflat. Wie is hier fout? A de planner en B de chauffeur.
    3)8 januari moet ik naar therapie in Beatrixoord Haren. Ik heb in totaal bijna 3 uiur in de kou op de taxxi gewacht.Dit heb ik gedaan in het voorportaal van de flat. Die dag was de temperatuur om het vriespunt. Om het half uur heb ik gebeld met de telefonisten. In totaal heb ik een half uur gebeld. Ik kreeg te horen dat er een storing was en dat zij niet wisten waar de taxi was en wie mij zou vervoeren. Op last kwamen er 2 taxi's. Ik kon nog een kwartier therapie volgen. Ik vraag altijd flink van te voren de taxi aan maar nu kon Connexxion mij niet vervoeren. Na de therapie hda ik afgesproken om 8 uur dat de taxi mij moest ophalen. Weer moest ik bellen. Je kan heel moeilijk doorkomen bij de telefonisten.
    4)9 januari naar Wij Menno Lutter gegaan. Bij de medewerker heb ik mijn verhaal gedaan. Zij heeft mij verteld dat ik niet de enigste ben.
    5)11 januari weer de taxibesteld naar Beatrixoord Haren voor therapie. Wederom een uur gewacht in de kou. In de tussentijd heb ik gebeld naar de tefoniste waar mijn taxi bleef. Bij de terugrit heb ik geen problemen.
    6)15 januari naar de huisarts. Ik heb flinke longproblemen. Hiervoor heb ik medicatie gekregen. Gaat dit niet over dan moet ik naar het ziekenhuis.
    7)Wederom ben ik naar Wij Menno Lutter geweest. Een medewerker heeft mij geholpen een klacht in te dienen. Zij werd doorverbonden naar lange tijd met de klachtmedewerker. Zij begreep tegen welke problemen ik aan liep.
    8)Het gehakketak tussen de beide taxibedrijven en de gemeente die tussen beide zit. De randvoorwaarden om een taxi te gebruiken zijn verslechterd. Hier had de gemeente op moeten letten. Zij had Connexxion erop moeten wijzen dat een medwerker geen informatie moest meenamen van BIOS naar Connexxion. Hierdoor mag de medewerker niet meedoen aan de aanbesteding bij Valys die plaatst vind in april 2018. Wat heeft deze medewerker gedaan met onze informatie.
    Deze taxibedrijven hadden in december al moeten overleggen met elkaar over de transitie. Nu wordt de zwarte piet naar elkaar toegeschoven. Nu moet de gemeente zijn zorgplicht waar maken voor de burgers. Er moet duidelijkheid komen. De taxi's moeten weer rijden in de stad en niet sporadisch. Wij weten als burger dat een rit moet worden geconbineerd maar dit kan.

Recente berichten

Kwart miljard subsidie voor productie volledig hernieuwbare waterstof, grootste capaciteit komt uit Groningen

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft 250 miljoen euro aan subsidies verdeeld over zeven projecten,…

19 minuten geleden

Waterloolaan afgesloten vanwege verward persoon die huisraad op straat gooit

De Waterloolaan is maandagmiddag door de politie afgesloten tussen de Verlengde Oosterweg en de Verlengde…

58 minuten geleden

Aardbeving met kracht van 1.5 op schaal van Richter bij Usquert

Bij het Usquert (Het Hogeland) heeft maandag een aardbeving plaatsgevonden. Volgens het KNMI ging het…

1 uur geleden

Vanaf volgend week rijden treinen uit Stad nog vaker door naar Eemshaven

De treinen van Arriva rijden vanaf aanstaande maandag nog vaker helemaal door naar de Eemshaven.…

1 uur geleden

Hotel Schimmelpenninck Huys aan Oosterstraat failliet verklaard

Het Hotel Schimmelpenninck Huys aan de Oosterstraat is failliet verklaard. (meer…)

2 uur geleden

Ouders met baby in Martini Ziekenhuis kunnen nu ook buiten het ziekenhuis naar hun kind kijken

Met steun van de Vrienden van het Martini Ziekenhuis heeft de verpleegafdeling twaalf webcams geplaatst…

3 uur geleden