Herepoort start met bomenkap voor aanpak zuidelijke ringweg

Maandag is begonnen met het kappen van 550 bomen. Zij moeten plaatsmaken voor de aanpak van de zuidelijke ringweg. Er wordt gestart langs de A28, de Muntinglaan, Laan van de Vrede, Laan Corpus den Hoorn, Vrijheidsplein en Papiermolenlaan.

Binnenkort is ook de planning bekend voor de overige gebieden. In totaal gaat het om het kappen en verplanten van circa 550 bomen en het verwijderen van circa 80.000 m2 houtopstanden. Een houtopstand is een ‘verzameling’ van (groepjes) bomen op een aaneengesloten oppervlakte. Na het kappen wordt het hout afgevoerd, de takken versnipperd, de stammen afgevoerd en de stronken en wortels gefreesd.

De zuidelijke ringweg ligt nu verhoogd. In de nieuwe situatie gaat de hoogte van de ringweg veranderen, bijvoorbeeld door de verdiepte ligging. Dat betekent dat de meeste taluds moeten verdwijnen, inclusief de bomen en houtopstanden. Het streven is om zo veel mogelijk van deze bomen alsnog te behouden. Maar in veel gevallen is dat volgens Aanpak Ring Zuid niet mogelijk. Voor elke boom die verdwijnt, komt ten minste één nieuwe terug.

Deel dit artikel:

  1. “Voor elke boom die verdwijnt, komt ten minste één nieuwe terug.”

    Ik herhaal nog maar eens: Met dien verstande dat de volwassen woudreuzen die nu massaal ten prooi vallen aan de kettingzaag zullen worden vervangen door juveniele sprietjes, die pas tot volle wasdom zullen geraken als zowel de huilebalken als de gemeentelijke klapjosti’s reeds lang onder de niet-meer-zo-groene zoden liggen.

      1. Tsja, nogal cynische reactie van K. Vaak. Maar 751 miljoen euro voor een kilometer snelweg dwars door de stad is inderdaad heel veel geld, dat beter en efficienter besteed had kunnen worden

      2. Is dat zo, DJ?

        Zou je kunnen aangeven hoe het goedkoper had gekund en wat deze projectorganisatie allemaal fout heeft gedaan?

    1. En wéér wordt een stuk groene long van de stad opgeofferd :-/
      Helemaal eens met Coos Neetebeem, herplant staat in geen enkele verhouding tot hetgeen vernietigd wordt.

  2. Het is niet zozeer de projectorganisatie die iets fout heeft gedaan (die voeren alleen maar uit), maar een heel kromme politieke keuze. Met name de gemeenteraad in Groningen heeft steken laten vallen. Een snelweg dwars door de stad zou je je bewoners niet moeten aandoen. Alleen: het kostte de gemeente bijna niets, dus was men veel minder kritisch. Als de stad zelf had moeten meebetalen dan was de weg gekomen waar een RINGweg hoort: om de stad heen. Maar hierover is al genoeg gediscussieerd. Geld dat niet van jezelf is geef je makkelijker uit.

    Als je nog meer wilt weten, dan moet je de meters dossier maar raadplegen die voor iedereen beschikbaar zijn. Het zou wel vermakelijk zijn om te lezen hoe de politiek in deze functioneert, als het niet zo belachelijk veel geld zou kosten.

    1. De ringweg ligt er al, hij wordt slechts beter ingepast. Het is geen snelweg maar een autoweg met beperkte snelheid. Je mag er straks 80 en dat is al een concessie. Rijkswaterstaat wou er 100 invoeren. Er is geen ruimte voor een ringweg op een andere plek. Je kunt er geen hele wijken voor gaan slopen, de groene zone tussen Groningen en Haren aan opofferen of een kilometers lange tunnel aanleggen. Allemaal veel duurder en ongewenst. De historische route van de ring zal moeten worden aangehouden.

      1. Gut Marc, ik meende dat jij als beroepstrol wat meer hart voor de natuur zou hebben.

      2. Rare redenatie Coos. Hart voor de natuur hebben betekent niet ieder grassprietje heilig verklaren.Dan heb je de natuur niet begrepen.

    1. Klappen voor kappen en niet meer naar de raad van state stappen of in het verkeer lopen appen. Dat doe je maar tijdens het zappen. Ik hou niet van die grappen en nu heel snel uit een ander vaatje tappen anders vraag ik Ali B om te komen rappen en dan kan er nog wel eens wat knappen. Gesnappen?

  3. Volgens mij wordt het straks allemaal hartstikke mooi. Maar er is een Gronings gezegde “t’ mot eerst mal wor’n veur dat t’ mooi wordt”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *