Foto Andor Heij
De reistijd tussen Groningen en Amsterdam moet korter worden. Dat meldt de Sociaal-Economische Raad van Noord-Nederland. Het korter maken van de reistijd is nodig om de economie in het noorden sterker te maken.
Verder moet er vanaf Groningen Airport Eelde nog een verbinding komen met een internationaal vliegveld, naast de huidige verbinding met Kopenhagen. ‘Het kennisnetwerk Groningen, de stormachtige ontwikkeling van Groningen als ICT-stad en het ontstaan van de ‘datazone’ Amsterdam-Groningen-Eemshaven heeft van Groningen een economisch knooppunt van nationale betekenis gemaakt’, aldus de SER in het rapport.
Een snelle trein naar Amsterdam is daarom van cruciaal belang. Het zal ook de druk op werken en wonen in de Randstad verminderen. De SER pleit ook voor een snellere verbinding naar Bremen en Hamburg. Dat is goed voor het vestigingsklimaat voor bedrijven in het noorden. Gedeputeerde Fleur Graper heeft het SER-rapport in ontvangst genomen.
Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…
De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…
De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…
Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…
Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…
Sportmogelijkheden creëren voor mensen met een lichamelijke beperking. Dat is de missie van de 43-jarige…
Bekijk reacties
Ben ik heel benieuwd hoe. Heel veel sneller dan die 2 uur en 5 minuten kan niet. Misschien nog het overstappen eruit halen, scheelt 7 minuten. Uit mijn jeugd kan ik mij nog herinneren dat je toen wel zonder overstap naar Amsterdam centraal kon. Je moest alleen in het juiste treinstel gaan zitten bij opstap vanwege ontkoppeling in Zwolle.
Problemen, treinen mogen en kunnen vaak niet sneller dan 160 km/u dacht ik. Kunnen vanwege drukte op spoor, wissels en limiet trein. Mogen, volgens mij is daar een wet van dat ze niet sneller mogen dan 160 km/u maar ik zit er niet zo in dat ik het zeker weet.
Dus ik snap niet waarom de Sociaal-Economische Raad van Noord-Nederland nu ineens hiermee in het nieuws wil komen? De hogesnelheidslijn is al door onze neus geboord (van dat gereserveerde geld wordt nu gedeeltelijk het julianaplein etc bekostigd voorzover ik weet). En huidige infrastructuur lijkt mij niet haalbaar om het sneller te maken. Bijelkaar misschien 20 minuten winst als je overstappen en ALLE tussenstations eruit haalt. Maar of dat rendabel is (dus zonder subsidie)?
U heeft gelijk meneer Vaak, met de huidige infrastructuur wil dit niet. Hiervoor is echt een soort "Zuiderzeelijn" nodig!
Zie op http://www.mpwiersema.nl een overzicht van allerlei instanties die dit ook willen.
Verder is er sinds kort een online petitie voor dit doel: "Toekomstige Zuiderzeelijn naar Denemarken en Zweden" https://treinnaarkopenhagenstockholm.petities.nl/
Ondertekenen zou ik zeggen!
Ik heb in 2002-2004 aan Ex minister Carla Peys all het idee doortrekken Hanzelijn Kampen > Staphorst> Hoogeveen aangegeven met nieuw station te kampen zuide en spoor Hoogeveen tot Groningen met 150 cm uitelkaar halen en tevens Hoogeveen -Groningen de spoorweg overgangen eruit halen dan krijg je 32-35 min reistijd besparing tussen Groningen - Schiphol-Den Haag en heb zelf de HSL project begeleid en de Zuiderzeelijn ontraden er was slechts 2,7 miljard maar zou 9-11 miljard gaan kosten en 300 miljoen exploitatie te kort per jaar en zou geen NS tarieven krijgen ! Nu komt mn idee na vele keren het aan geroerd te hebben weer boven tafel. Beste mensen ik ben ook de man achter de verdubbeling N 33 !