Een onverwachte grondwaterbron zit de bouwers van de tunnel bij de Helperzoom dwars.
De bouw van de tunnel is hierdoor tijdelijk stilgelegd. Voorkomen moet worden dat het steeds weer opborrelende water tot verzakkingen gaat leiden.
Er wordt met man en macht naar een oplossing voor de onverwachte problemen gezocht.
Thermo Fisher, de Amerikaanse biofarmaceut met een vestiging aan de Zuiderweg in Hoogkerk, heeft zijn…
Kringloopwinkel GoudGoed is bijna een week geopend. Volgens manager van WerkPro Bastiaan van Vliet lopen…
Op de kruising tussen de Osloweg en de Gotenburgweg vond vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen…
De Forumbibliotheek in Selwerd is vrijdagochtend feestelijk heropend na een verbouwing van drie maanden. In…
Vanaf deze vrijdag kunnen fietsers gebruikmaken van nieuwe stukken van de Doorfietsroute tussen Leek en…
Cora Ziengs, beter bekend als DJ Coco Coquelicot in Stad, draait komende zaterdag niet op…
Bekijk reacties
Bij aanleg van tunnels voor spoor en auto tunnels komt dit regelmatig voor.
Bij de spoortunnel op Schiphol werden bronnen op 5/15 m onder de vloer om de h.o.h. 2,50 m aan beide zijden van de tunnel gezet en enige km verder op weer op 150 m in de grond terug gespoten om geen zout water in de opper vlakte wateren te krijgen. Bij de HSL in de Hoekse aard werd bij de aanleg van de auto tunnel de open ontgraving gewijzigd in onder water beton. Gevolg de ontgraving moest weer dicht en alle betonpalen moesten gewijzigd worden van stut naar trek palen voor het onder water beton. Een zeer kostbare kwestie en vertraging van 2 a 3 maand.
Je weet nooit of de waterdichte laag goed is of dat hij her en der zich niet bevind.Bij de HSL kwam een bedrijf uit Duitsland om te kijken waar deze water dichte laag ontbrak.De aannemer kon hier niet van op de hoogte en de opdrachtgever stond voor de kosten.
Dit zal straks ook herhaaldelijk bij de tunnelbak zuid ring N 7 voorkomen !
Het begin van FIASCO ?
Is dit aanzet tot stijging van de kosten ?
beste mensen de verdiepte aanleg zuidelijke ringweg ligt over een lengte van 1100 meter voor 3/4 onder water en de inrit en uitrit lengte 600 m leggen ook voor 400 m onder de grondwater spiegel en dat stuk zal zeker 350 /400 miljoen gaan kosten. Zelf had ik op Schiphol onder de G pier een leg waar Nooren Stadskanaal kwam om het gat onder de betonvloer te inpregneren vertraging 6 weken de badkuip weer vol water en inpregneren en 3 weken hardingstijd..Ik heb er nog fotos van. .Bij de Martinihal /Nijverheidsplein zitten betonpalen van 27 m lengte in de grond en ik heb nergens deze lengte mee gemaakt.Ik heb een zeer ruime ervaring in deze materie.
"Nederland waterland"; vreemd dat je dan water tegenkomt. Mooi om infrastructuur uit het oog te halen door onder het maaiveld te gaan. Maar in het Noorden hoef je vaak maar een meter te graven en je hebt al grondwater te pakken, blijkbaar helemaal nieuw voor deze ingenieurs.
Ik ben terplekke geweest en er ligt een grote water partij naast de zuid/west zijde vande tunnel en vraag me af of ze damwand sloten wel met bitumen hebben volgegoten voor de planken in te brengen en of de damwand planken wel lang genoeg zijn ?
De Schiphol spoortunnel waren delen 60 m1 en HSL 100 tot 150 m1 lengte delen bij de bouw tunnel