Fietser gewond bij oversteek Eikenlaan

112
Foto: Sebastiaan Scheffer

Een fietser is woensdagmiddag flink gewond geraakt bij een aanrijding met een auto op de kruising van de Eikenlaan en het Wilgenpad. De fietser is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Over het slachtoffer en de aard van diens verwondingen is nog niets bekend.

Sinds kort hebben fietsers die op het Wilgenpad rijden voorrang op het verkeer dat over de Eikenlaan rijdt. Dat besluit wordt als omstreden beschouwd, ook door de politie.

Deel dit artikel:

  1. Maar de niet-Groningers van GroenSoros, die in de gemeenteraad zitten, gaan fijn door met het vanuit ideologisch radicalisme, pesten van automobilisten. Ze hebben door hun comfortabele leventjes (of wat voor leven moet doorgaan) geen enkel begrip voor het noodzakelijke gebruik van de auto/busje van de werkende mens.

    Tijd om het partijkartel te vernietigen.

    1. Gewoon zorgen dat je op tijd van huis gaat,dan hoef je ook niet te haasten en zit je lekker relaxed in de auto en ben je bovendien veel scherper op het verkeer.
      P.S.
      Hilarisch je bent overgestapt naar Baudet en spreekt hem nu al als een papegaai na.Probeer zelf eens na te denken i.d.p.v. met Jan en alleman mee te lopen en weg te lopen zodra het ergens weer groener is.

      1. Partijkartel? Geweldige frame.

        Had het zelf altijd omslachtig over “PvdA en VVD kanten van dezelfde medaille en GroenLinks, CDA en D66 horen daar ook bij “. Bekt partijkartel toch beter.

        En GroenSoros. Ideeën van die partij komen één-op-één overeen met die van Soros. Inclusief dat er aan de idealen flink verdiend mag worden.

        Ben een anti-Eu sociaal-democraat. En voorstander van referenda. Is daar ook een partij voor?

      2. Ambtenaar trouwens? Enig idee van tijdsdruk?

        Was een tijd dat ik zes locaties moest schoonmaken. Was vliegen geblazen.

        En over op tijd weg. Denk dat heel veel bejaarden in Paddepoel en Selwerd op tijd willen weggaan. Maar zo werkt de deeltaxi niet. Wat trouwens verder een hele mooie voorziening is.

    2. ‘Comfortabele leventjes’? Dan denk ik eerder aan al die automobilisten die prinsheerlijk – beschut tegen kou en regen, muziekje op,genietend van hun voorrang – in hun koetsje zitten terwijl de fietser zich – met gevaar voor eigen leven, links en rechts auto’s en bussen ontwijkend – door de stad voortploetert. Het is een wonder dat het allemaal zo vaak goed gaat.
      Volgens mij mag het duidelijk zijn dat auto’s geen plek hebben in de stad. Er is simpelweg geen ruimte voor, en ze zijn gevaarlijk. Dat zie je maar weer….

      1. Misschien een keer met mij mee gaan. Kun je ervaren wat een niet-comfortabel bestaan is. Ik klaag niet hoor; ben blij met de uren die ik kan werken.

        We beginnen om zes uur met werken. Twee uur voordat de gemiddelde ambtenaar op ROEZ zich nog een keer zijn bed omdraait. Stapt immers pas rond negenen op zijn met belastinggeld opgehoeste elektrische fiets.

      2. Geen plek voor auto’s in mijn stadje? Lekker terug naar je (niet Groningse?) dorp gaan.

        Het zijn immers meestal provincialen uit grootbek-provincies als Friesland, Noord-Holland, Zuid-Holland en in mindere mate Noord-Brabant die hier even baas te denken moeten spelen.

      3. Ik ben ook gewoon stadjer, en automobilist. En zeker geen ambtenaar. En ik sta vroeg genoeg op.Waarom proberen mensen in hokjes te plaatsen? En die paar centen die autobezitters betalen aan wegenbelasting staan in geen verhouding tot de ziektekosten van mensen die COPD of longkanker oid krijgen van al die uitlaatgassen.
        En ja, ook in onze stad is de lucht (te) vervuild. Hoog tijd voor maatregelen, daar profiteren we allemaal van!

  2. Kijk de dame op de foto midden op de kruising met haar mobiele telefoon bezig.
    Daar moet ook wat aan gedaan worden.
    Plus de borden die het zicht voor de auto’s en fietsen blokkeren.

  3. Terwijl de situatie ideaal is voor een tunneltje.
    Vaak is er geen ruimte voor de hellingbanen,
    maar hier is het een lang recht stuk fietspad.
    Dus, aan beide zijden het fietspad laten zakken.
    onder de weg door en weer omhoog…. klaar.
    100% veilig.
    Moet je eens kijken hoe snel zo’n tunneltje er
    ligt, als een van de kinderen van die van de
    gemeente daar wordt doodgereden.
    Dan zijn de rapen gaar !

  4. Zijn veel meer gevaarlijke plekken in de stad. Ben een tijdje met de fiets naar industrieterrein Euvelgunne gegaan, krijg je een soort survival-of-the-fittest-gevoel bij. Op je fiets auto’s ontwijken als sport, zeg maar.
    Er is ook een oversteekplek voor fietsers/voetgangers bij de Brailleweg, waarbij het me verbaasd dat daar nooit ongelukken gebeuren.

    1. Ik fiets dagelijks door de stad, vandaag 2 keer langs de Westerhaven: Beide keren zag ik auto’s op de busbaan. Maar die automobilisten snappen de bus-verkeerslichten niet, dus eentje begon te rijden terwijl er net 150 fietsers in beweging kwamen… Je had het moeten zien. Een wonder dat het goed ging, maar er lagen er bijna een stuk of wat omver.
      Ach ja, kan allemaal in onze stad. Ik zie al in geen jaren meer enige vorm van handhaving, dus geldt het recht van de sterkste.Wel jammer dat je als fietser zo kwetsbaar bent.

  5. Incidentje, kan gebeuren nog geen 0.001% van wat er aan fietsers overheen rijdt. Hoop dat het verder geen zware verwondingen heeft opgeleverd. De dame midden op de foto toont tijdens het oversteken ook ongeveer de realiteit waar het om het gebruik van smartphones gaat, gemiddeld 1 op de 3 fietsers maakt er tijdens het fietsen gebruik van.
    Laat er nu een keer in de 3 weken iemand gewond raken, dat is toch acceptabel? Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen als het `s morgens en `s middags schemerig wordt en fietsers zich onzichtbaar in het verkeer gaan begeven. Zal het dan 1 ongeval in de 2 weken gaan worden? Ook dan nog altijd een erg laag percentage ongevallen, gelet op de verkeersbewegingen. Niets om je verder druk over te gaan maken er zijn ergere dingen.

    En wij gaan over tot de orde van de dag.

      1. Denk dat ik als fietser in het vervolg daadwerkelijk op zou gaan letten in het verkeer en op de overige verkeersdeelnemers en er niet blind van uit gaan dat ik voorrang krijg bij deze oversteekplaats, iets wat je tijdens je rijopleiding op het hart werd en wordt gedrukt: nooit geen voorrang nemen! En vanzelfsprekend mijn smartphone in mijn jaszak of tas laten zitten om geconcentreerd aan het verkeer (en niet enkel aan de Eikenlaan) deel te gaan nemen.

        Voor het overige denk ik dat dit zowel door RUG, Hanzehogedroomfabriek alswel de gemeente ingecalculeerd risico is, immers anders had men wel direct voor een tunnel gekozen.

        Je zou natuurlijk ook de aangekondigde uitbreiding van de RUG in China kunnen cancelen, heb je direct voldoende contanten voor een tunnel voor handen. Mag er toch van uit gaan dat de belastingbetaler niet voor de kosten van een tunnel op hoeft te gaan draaien.

      2. Eeehhhh…. hoe zei u ?

        “NOOIT GEEN voorrang nemen” ??
        Dus altijd wel voorrang nemen….. jaja…. ’t is moeilijk…. :-)

      3. Jij denkt dat smartphonegebruik in het verkeer voorbehouden is aan fietsers?
        Ik moet voor mijn werk regelmatig in het westen zijn, en maak dan dus veel kilometers…
        En je zult de automobilisten de kost geven die aan het bellen of met hun smartphone aan het spelen zijn…zelfs met 120Km/u. Denk maar niet dat automobilisten heilige boontjes zijn.
        Maar goed, als we gewoon allemaal met fiets zouden gaan, zouden we geen problemen hebben, toch?
        En schone lucht….lege straten…..rust en stilte.. heerlijk zou dat zijn. Maar helaas, iedereen is aan de huidige situatie gewend en mensen zijn niet bereid tot verandering.

  6. Als fietser en voetganger erger ik mij vooral aan het gevaarlijke, asociale en roekloze gedrag van andere fietsers en scooterrijders. Idioten vliegen je geregeld links en rechts van alle kanten om de oren. Kijk alleen al eens op de Westerhaven waar de idioten voorbijknallen alsof voetgangers niet eens bestaan. Fietsers en scooterrijders moet je geen voorrang geven, maar een schop in de reet!

  7. Dobber,

    Ik had gehoopt op een inhoudelijke reactie, maar goed als jij het woordje geen in dit geval humoristisch vind, jou feestje! Voor een groot deel van de fietsers blijken alle wegen en fietspaden voorrangswegen te zijn.

    Marcel,

    Ik heb nergens geschreven dat smartphone gebruik enkel aan fietsers is voorbehouden. Zelf rij ik rond de 35.000 kilometer per jaar, kom ook overal en ja, ook ik zie regelmatig automobilisten hun smartphone zittend achter het stuur bedienen, dat ga je niet uitbannen, simpelweg omdat er te weinig controle op naleving van handsfree gebruik van een mobiele telefoon is. Sterker nog als bestuurder durf ik wel te stellen, dat je ook het handsfree bellen tijdens het rijden zou moeten gaan verbieden. In deze stad zie ik dagelijks, zelfs `s morgens zo tussen 6.30 -7.30 uur, fietsers met een smartphone in de hand welke meer aandacht (b)lijkt te krijgen dan dat er aandacht voor het (overige) verkeer is. Diezelfde fietsers zie ik ook in het filmpje voorbij komen en dat in enkele minuten aan beeldmateriaal. Ik zie dagelijks ouders al fietsend (?) met een kind voorop en een kind achterop, of met zo`n karretje achter de fiets, met èèn hand aan het stuur, en de andere vrije hand aan de smartphone. Wat er belangrijker kan zijn dan de veiligheid van je kinderen (en jezelf) ik weet het niet, jij wel?

    Als wij allemaal met de fiets zouden gaan, is de BV Nederland binnen een jaar failliet, dus zal dat nooit gaan gebeuren

  8. De reaguurders zijn allemaal zo begaan met vooral hun eigen fiets ego, als iedere reagerende fietser zich aan zijn geschreven woorden zou houden, kenden wij geen fietsslachtoffers meer, maar heb nog nergens in een posting de vraag gelezen hoe het met de gewonde fietser is afgelopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *