Boze reacties na verkeersongeluk Eikenlaan

Omstanders en getuigen reageerden woensdagmiddag boos nadat er bij de fietsoversteekplaats aan de Eikenlaan opnieuw een ongeluk was gebeurd. “Degene die dit heeft bedacht moeten ze ophangen.”

Even na 13.00 uur werd er door nog onbekende oorzaak een fietsster aangereden door een automobilist. “Ik stond bij de bibliotheek even verderop”, vertelt een man. “Ik hoorde een hele luidde knal en zag het slachtoffer door de lucht vliegen.” De vrouw is met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis.

Wethouder ontslaan
“De wethouder die voor deze situatie verantwoordelijk is moeten ze ontslaan”, zegt een andere omstander. “Dit heeft hier helemaal niets met veiligheid te maken. Er zijn nu al verschillende ongelukken gebeurd, maar er moeten echt dooien vallen voor de situatie hier wordt aangepakt.”

“Fietsers moeten hand in eigen boezem steken”
Een andere ooggetuige bagatelliseert de situatie. “Ik vind dat de fietsers ook de hand in eigen boezem moeten stekken. Ze komen op volle snelheid aan geracet, telefoon aan hun oor, of met het mobieltje al Whats-append in de handen, ze zouden ook iets beter uit kunnen kijken. Maar voor mij is ook duidelijk dat de wethouder hier echt iets te doen heeft.”

De nieuwe vekeerssituatie aan de Eikenlaan bestaat nu anderhalve maand. Fietsers hebben vanaf begin september voorrang op de automobilisten. Tot nu toe zorgde dit volgens omstanders al voor tien ongelukken. Vervoersbedrijf Qbuzz liet onlangs nog weten dat de situatie teruggedraaid moet worden. De wethouder heeft daar afgelopen maandag op gereageerd door te zetten dat er tijdelijke verkeersdrempels komen. Deze worden naar verwachting binnen twee weken geïnstalleerd.

Deel dit artikel:

    1. Alsjeblieft!

      Automobilisten die vinden dat ze geen voorrang hoeven te geven? En dat daarom de situatie moet worden omgedraaid? En daarom maar ongelukken veroorzaken?

      En omdat de politie het niet aan staat (zie brief van de politie uit 2016) dat de situatie zo is, zoals die nu is loopt alles lekker uit de hand.

      Ik denk dat, naast dat de weg een 30km weg gaat worden ik daar ook eens een paar radarkasten van Justitie neer zou zetten.

      1. Nou ik loop er al jaren bijna dagelijks,maar als voetganger is de voorrang op het zebrapad ook ver te zoeken,maar daar word nooit wat over gezegd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ik zeg altijd je moet je voorang nemen,want voorrang krijg je tegenwoordig niet!!!! Schandalig en dat bij een school ook…laten ze daar maar meer aandacht aan geven!!!!

    1. Als het de verkeersveiligheid verhoogt, dan moet je dat inderdaad onmiddellijk doen.

      Het is natuurlijk van de zotte om de verkeersveiligheid ondergeschikt te maken aan een gewenste voorrangsituatie en dan te zeggen “het is een kwestie van wennen”.

      Als er inderdaad al verschillende ongelukken zijn gebeurd in zo’n korte tijd, dan is de proef gewoon mislukt en moet er een andere oplossing worden gezocht.

      1. Groningen wordt te druk. Dit kan Groningen niet handelen. Vroeger was alles beter. Ik zie soms types in de binnenstad lopen, die je liever in de nachtelijke uren maar niet tegenkomt. Ze halen maar van alles naar Groningen. Over de veiligheid van de Groningers is niet nagedacht. Totdat .. maar dan weten we de verantwoordelijken wel te vinden. Ikke wel.

    2. Heb je zelf wel een rijbewijs eigenlijk? Dan zou je ten eerste ervaren dat deze situatie totaal niet logisch is qua verkeersregels en ten tweede hoe moeilijk het soms is om op fietsers/voetgangers te anticiperen omdat deze groep zich nog minder aan de verkeersregels houden dan automobilisten.

      Fietsers en voetgangers NEMEN voorrang al dan niet afgeleid door de mobieltjes of vogeltjes. Voorrang nemen is 1 van de eerste dingen die je afleert bij een fatsoenlijke rijschool.

      Dit gaat om de veiligheid van automobilist EN vooral fietsers. Niet om de schuld bij een bepaalde doelgroep neer te leggen en welke doelgroep het meeste recht heeft op voorrang.

      1. K.Vaak, ik heb geen rijbewijs en doe alles op de fiets maar dat fietsers voorrang nemen is dom gepraat van je. Ik maak dagelijks mee dat als ik van rechts kom vol in de remmen moet omdat een auto gewoon gas geeft i.p.v. remt omdat ik voorrang heb. Ook op voorrangswegen gebeurt dit gewoon omdat de automobilist er van uit gaat dat een fietser wel voor een auto afremt ondanks dat de fietser voorrang heeft. Ik ben het wel eens dat een fietser veel afgeleidt wordt door de mobiel. Ook een groot gevaar is als het regent dat ze dan een paraplu vast houden. Ten eerste ze zien niks meer maar hebben ook geen reactie snelheid omdat ze met 1 hand fietsen. Maar de kruising op de Eikenlaan is gevaarlijk. Het was gewoon goed voorheen en je hoefde helemaal niet lang wachten met oversteken vanwege de stoplichten die op de Eikenlaan staan.

  1. Kunnen we ook even aandacht besteden aan die gek die in het filmpje zegt dat de verantwoordelijke persoon ”aan de hoogste boom moet worden opgehangen, dat meen ik echt” zegt? Wat een gek.

  2. ja wethouder gewoon je poot stijf houden en vooral niet toegeven dat je een vergissing hebt gemaakt , lekker eigenwijs doorgaan toppertje die je bent

  3. Nee joh, ben je gek, nooit weer terugdraaien. Gewoon de Eikenlaan voor al het gemotoriseerde verkeer afsluiten van de Zonnelaan tot aan de Esdoornlaan. Omrijden kan dan via de Zonnelaan, stukje ringweg en door de Esdoornlaan. Geef ons als gemotoriseerde verkeersdeelnemers de Esdoornlaan als alternatief en laat de fietsers alsjeblieft hun fietspad houden.
    Zet lantaarnpalen neer bij de gebodsborden, immers een verkeerslicht wordt door het gros van de fietsers toch maar als straatverlichting beschouwd en als men daar als openbaar vervoer en fietsers onderling, elkaar daar overhoop gaan rijden, kunnen deze in ieder geval niet de schuld bij de overige gemotoriseerde verkeersdeelnemers neer gaan leggen.

    1. De Esdoornlaan kan geen grote hoeveelheden verkeer aan, aan weerszijden staan auto’s geparkeerd en wanneer twee bussen elkaar treffen is hier hier soms al mis. De Iepenlaan is daarintegen een betere oplossing, daar ligt al een enkele op en afrit.

    1. Wat is dat nou weer voor reactie? Denk eens even na voordat je wat op het net gooit, alsjeblieft.
      Ik denk dat de bestuurder in kwestie niet lekker heeft geslapen vannacht, denk je wel?

      1. Het was een reactie op die idioot die de wethouder wil opknopen. Beetje doordenken graag.

  4. gemeente neem je verantwoordelijkheid en doe wat je moet doen! ontslag de ambtenaar en verander het kruispunt gelijk weer! voor er doden gaan komen!

  5. Het lijkt er op dat ondanks de goede bedoelingen en wellicht naieviteit van de wethouder dit experiment niet goed uitpakt.
    Misschien toch maar zo snel mogelijk weer terugdraaien?

  6. Vóór deze verandering gebeurden er trouwens ook al regelmatig ongelukken. Het is nu alleen zo dat voortaan bijna altijd de automobilist(e) de schuldige is. Want de duizenden fietsers hebben er voorrang gekregen en die honderden automobilisten moeten dus uit hun doppen kijken. Of ze worden opgehangen!
    Stel je eens voor dat van die duizenden fietsers er een paar procent voor de auto gaan kiezen: de hele stad zou vol staan met files: rien ne va plus!
    Dus gewoon doorgaan op deze ingeslagen, duurzame weg. Eventueel wat verkeersregelaars er bij, een tijdje, om de automobilisten hun automatisme af te leren.

  7. Men heeft het wel over telefoneerde fietsers (wat ook niet slim is om op je fiets te doen),maar de bestuurder van de auto was blijkbaar ook met wat anders bezig anders bezig.Ik heb dit punt zowel met de auto als met de fiets al meerdere keren afgelegd en nog geen problemen ondervonden,het is gewoon een kwestie van goed uitkijken en niet met andere dingen bezig zijn.(en op tijd van huis gaan als je met de auto gaat dan hoef je ook niet gestrest staan te wachten voordat je verder kan).

  8. Er komen te veel fietsers langs om een normale doorstroom van het overige verkeer te kunnen behouden in de huidige situatie. Verkeersdrempels lossen dit niet op (wekken alleen irritatie). Een bus komt er tijdens de spits al helemaal niet door. Een oplossing zou een tunnel zijn of een op en afrit aan de ringweg aan het einde van de Iepenlaan om verkeersdrukte af te laten nemen voor de Parrel. Daarnaast moeten fietsers daar inderdaad ook uitkijken en niet met hoge snelheid oversteken.

    1. Onzin, de Eikenlaan staat vol stoplichten en je staat als automobilist veel langer voor rood te wachten dan voor het fietspad. Het is gewoon een kwestie van perceptie. Auto’s zijn gewoon niet gewend om geen voorrang te hebben….. even wennen dus. En gewoon goed uitkijken.

      1. Het is inderdaad voor beide partijen goed uitkijken. Buiten de spits om sta je misschien net zo lang te wachten voor rood als het fietspad, maar als een bus er niet doorkomt, of een onzekere automobilist dan loopt het er rond de spits echt vast, vooral in combinatie met het stoplicht 30 meter voor en 50 meter na het fietspad.

  9. Deze nieuwe situatie c.q. oversteek van fietsers/voetgangers is niet veilig. De wethouder denkt de fietser tegemoet te kunnen komen, maar laat hierbij blijken van geen kennis van zaken. Er is voordien genoeg gewaarschuwd en toch z’n eigen zin doorzetten. Blijk van onvermogen c.q. geestelijke armoede ?

  10. Wat een gemekker weer zeg, er is maar één duidelijke oplossing natuurlijk; het ophangen van elke automobilist en fietser in de stad. Doet wonderen voor verkeersveiligheid, lawaaioverlast én luchtzuiverheid!

    Natuurlijk maken we een uitzondering voor de bussen in de binnenstad hè. Die moeten gewoon blijven rijden, anders houden we geen rekening voor de slechter ter beenden onder ons.

  11. Dit is typisch weer een voorbeeld van iemand die alleen maar op kantoor
    zit u en geen idee heeft hoe het daadwerkelijk in de praktijk er aan toe gaat.
    Ondanks protesten van o.a. politie zet zo iemand zijn zin door én denkt
    alleen maar aan de fietsers en niet aan de rest van de weggebruikers.
    Het lijkt mij toch dat veiligheid een van de top prioriteiten heeft en ook is
    dit een levensgevaarlijke situatie voor o.a. de fietsers zelf die in dit geval
    op de eerste plek komen.
    Misschien kan je een rotonde maken en anders meer geld investeren en dan
    maar een tunneltje, want dit koste al veel geld én gaat nog veel meer kosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *