Categorieƫn: Nieuws

Aanleg fietsrotonde begint

Deze week beginnen de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe fietsrotonde bij de kruising van de Wilhelminakade en Prinsesseweg. De bussen worden omgeleid.

Het werk begint met het verleggen van kabels en leidingen. Dit duurt ongeveer twee weken. Daarna begint de aanleg van de rotonde.

Er zullen wel afzettingen zijn, maar de winkels zijn gewoon bereikbaar.

Menno van Duinen

Bekijk reacties

  • Super, eindelijk wordt er werk gemaakt van het fietsvriendelijk maken van onze stad!
    Fietsers en kleinschalig, electrisch aangedreven openbaar vervoer hebben de toekomst. Vervuilende diesels en gevaarlijke bussen en vrachtwagens en auto's liefst z.s.m. weren uit de binnenstad, zodat deze weer leefbaar wordt!
    Een autovrije of -luwe straat geeft een veel vriendelijker aanblik, en daarmee worden ongelukken voorkomen!
    En dan heb ik het nog niet eens over de gezondheidsvoordelen wanneer mensen wat meer bewegen....

    • Een autovrije stad maakt het niet leefbaarder.
      Hoe moet je aan eten en drinken komen ?
      De winkels hebben geen voorraad meer, of dacht je dat ze hun voorraad
      op de fiets van buiten de stad gingen ophalen ?
      Dan zijn ze weken bezig, om de voorraad voor 1 dag binnen te halen.
      Dus voordat ze toekomen aan het aan jou te verkopen, is het reeds bedorven.
      Eet smakelijk.
      Even iets verder nadenken.

      • Bezorging door elektrische voertuigen Dobber. Denk in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden. Dat houdt je jong.

  • Geen enkele fietser zal zo'n enorme omweg maken. Ze gaan die rotonde
    afsnijden en de kruising diagonaal oversteken.
    Er moeten toch ongelukken gebeuren, nietwaar ?

    • Ze gaan door die groene plantenbakken heen crossen? Die rotonde is zo ontworpen dat afsnijden geen zin heeft. Wel even je ogen gebruiken Dobber.

      • Vanaf de fietsstrook op de Prinsesseweg via de VOP de autostrook op,
        en dan diagonaal over het plein de Wilhelminakade oprijden, om vervolgens
        weer de fietsstrook op te rijden....

      • Daarvoor moet je een paar rare bochten maken, tegen het verkeer in over de rotonde of wat stoepjes nemen.

  • Mooi initiatief. Nu de rotonde aan de Korreweg nog, borden hoef je daar niet te gaan plaatsen, voorrang nemen fietsers toch wel.

    Ik ga pleiten voor een algeheel verbod voor motorvoertuigen binnen de ringwegen.

  • Deze reakties worden niet gelezen door desbetreffende ambtenaren, want het laatste probleempunt is nog niet aangepast in het plan. Fietsend vanaf de brug naar de Jumbo ga je eerst links en dan...moet je de stoep op klotsen, waar je ook nog uitrijdende auto's op je weg krijgt. Er moet iets verder westelijk vanaf het Jaagpad even een simpel doorsteekje gemaakt worden naar de Jumbo !

    • Je zou ook van je fiets kunnen stappen en met de fiets aan de hand het trottoir/voetpad kunnen betreden. is een regel welke al een aantal decennia bestaat en in de periode dat deze regel werd nageleefd hoorde je er niemand over.

      Leer de verkeersregels voor je de weg opgaat en hou je daar aan. Scheelt een hoop ergernissen bij overige verkeersdeelnemers.

      • Ja ja ja niet iedereen is zo absoluut regelhoudend als de heer Middenweg, ga maar eens staan kijken hoe dat in de praktijk is, nu ook al, als iedereen wel zo was dan was dit hele plan niet nodig, dus waarom niet een logische en praktische, fiets- en voetgangervriendelijke oplossing ? Een klein aanpassinkje ? (p.s. heer M. het gaat dus niet om puur mijn persoontje maar over de meerderheid van de winkelgangers uit die richting).

      • Fietsers lopen niet Middenweg. Je hebt immers een fiets. Lopen doe je pas nadat je fiets gestald is. Jij gaat toch ook je auto niet lopen duwen? Nou dan! Ouwe zeur!

    • Waarom de stoep op klotsen ?
      Je kunt toch ook simpel de rotonde volgen ? Maar dat zal wel een veel te grote
      omweg zijn, zoals ik aan het begin reeds schreef.
      Fietsers moeten nu eenmaal moedwillig ongevallen veroorzaken.

      • We worden inderdaad graag aangereden, om vervolgens maanden te moeten revalideren. Daar leven we voor. Misschien krijgen we wel een mooie rolstoel en een abonnement op de WMO taxi. Joepie!

        • Buiten dat moet je dan vier keer van automobilisten voorrang krijgen. Levensgevaarlijk.
          Steek maar eens regelmatig vanuit de Wassenberghstraat de Colleniusstraat over (zelfs met verhoging !) of kruis diverse straten vanaf het Noorderplantsoen naar de Nieuwe Ebbinge. Wat gaat er in hun gestoorde geesten om ? Ik rijd door,de fietser stopt wel, want die wil niet dood ?

      • Er is nl. een fietspad naar links vanaf de brug, dan ben je recht t.o.v. de Jumbo, wat mist is een klein paadje door de heg.Niet zo moeilijk doen, jongens.

      • Zo, goeie speurder, Marc.
        Helaas lijkt het me veel te ver van de kruising, dit zullen veel mensen niet eens zien van veraf.....
        En het ligt een stuk voorbij de winkel, oei, dat gaat nog niet werken....

        P.s. OOG: dit bericht is niet meer te vinden in de berichtenreeks op de site, en deze reaktie van Marc is ook niet doorgegeven aan de andere reageerders (mij niet i.i.g.), daar is iets misgegaan ?

      • Het ligt precies tegenover de ingang van de Jumbo. Kwestie van gewenning, tenzij je alleen maar bij de Mitra hoeft te zijn ;).

        • Als dat zo is, voor mij perfekt, maar helaas zien de meesten niet verder dan hun vierkante metertje.
          Voor de Mitra moet je toch wel even verder fietsen, naar de Zonnelaan :-)

  • robert schreef:
    28 september 2017 om 10:28
    Ja ja ja niet iedereen is zo absoluut regelhoudend als de heer Middenweg, ga maar eens staan kijken hoe dat in de praktijk is, nu ook al, als iedereen wel zo was dan was dit hele plan niet nodig, dus waarom niet een logische en praktische, fiets- en voetgangervriendelijke oplossing ? Een klein aanpassinkje ? (p.s. heer M. het gaat dus niet om puur mijn persoontje maar over de meerderheid van de winkelgangers uit die richting).

    Dus wat staat je dan als gemeentebestuur, politie en overheid te doen? Nog afgezien van de ergernissen in het verkeer doordat verkeersdeelnemers zich niet aan geldende verkeersregels houden en de onnodige agressie wat dit met zich meebrengt

    Je zou de mensen, jong en oud veel meer moeten aanhouden en met een lik op stuk beleid moeten gaan verbaliseren, om zo bewustwording te creeƫn en jeugdigen verplciht verkeersregels bij moeten gaan brengen, om zo op jaarbasis miljoenen, wat zeg ik, landelijk miljarden aan persoonlijk leed, materiele- en immateriele schade te voorkomen, om nog maar niet te spreken over het sterk terugdringen van miljoenen verslindende onnodige aanpassingen en/of ombouw aan en van wegen.

    Het kan zo gemakkelijk, maar goed, het credo in deze gemeente lijkt te zijn: waarom makkelijk doen als het duur en moeilijk kan?

Recente berichten

Volop activiteiten in de meivakantie bij De Jonge Onderzoekers: “Zagen, solderen en robots programmeren”

De meivakantie is begonnen en dat betekent dat de deuren bij De Jonge Onderzoekers wagenwijd…

27 minuten geleden

Openluchtzwembad Hoogkerk opent zondag de deuren: “Zwemseizoen geopend”

In Hoogkerk gaan zondag de deuren open van het openluchtzwembad. Ook tijdens de afgelopen winterperiode…

1 uur geleden

‘Zondag wisselend bewolkt, komende dagen zon maar ook buien’

Stralend en zonnig voorjaarsweer zit er voorlopig nog niet in. De zon zal zich de…

9 uur geleden

Geen treinverkeer mogelijk naar Assen door aanrijding

Treinreizigers tussen Groningen en Zwolle moeten op Koningsdagavond rekening houden met vertraging. Door een aanrijding…

10 uur geleden

Persoon uit water gered aan Turfsingel

Omstanders hebben zaterdagavond aan de Turfsingel een persoon uit het water gered. De persoon was…

11 uur geleden

Meisje ten val in Haren en komt met voet bekneld te zitten in fietswiel

Een meisje is zaterdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeluk op de Kerkstraat in Haren. Dat…

14 uur geleden