Tunnels die sinds 2008 gebouwd zijn worden de komende tijd onderzocht op de effecten van extreme hitte. Ook nog te bouwen tunnels, waaronder de ondertunneling van de Zuidelijke Ringweg, worden in dit onderzoek meegenomen. Dat meldt Rijkswaterstaat.
Aanleiding voor het onderzoek zijn een aantal recente brandproeven. Deze proeven hebben uitgewezen dat betonsoorten waarmee nieuwe tunnels gebouwd zijn minder goed bestand zijn tegen extreem hoge temperaturen dan oudere betonmengsels. “In eerste instantie heeft het onderzoek zich gericht op vier tunnels (Tweede Coentunnel, Koning Willem-Alexandertunnel, Ketheltunnel en de Salland Twente-tunnel, red.) die sinds 2008 gebouwd zijn”, vertelt Wendy Batist van Rijkswaterstaat. Naar aanleiding van deze resultaten heeft Verkeersminister Schultz van Haegen (VVD) vorige week de Tweede Kamer geïnformeerd. Uit voorzorg worden nu ook oudere tunnels gecontroleerd.
Wat dit voor de Zuidelijke Ringweg betekent is nog onduidelijk. “Deze tunnel wordt in het onderzoek meegenomen, maar het is te voorbarig om op eventuele conclusies vooruit te lopen.” Wanneer het onderzoek is afgerond durft Batist niet te zeggen.
De brandweer is vrijdagavond met meerdere eenheden uitgerukt naar de De Sitterstraat in Helpman om…
Het fietspad aan de westkant van de Petrus Campersingel is sinds afgelopen woensdag afgesloten. Dat…
Alle huurders in het Groningse aardbevingsgebied die hun toegezegde vergoeding voor achterstallig onderhoud aan hun…
Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…
Volgens het gemeentebestuur heeft de Dierenambulance Groningen voorlopig geen ontheffing apart nodig voor de zero-emissiezone…
Thermo Fisher, de Amerikaanse biofarmaceut met een vestiging aan de Zuiderweg in Hoogkerk, heeft zijn…
Bekijk reacties
De overkappingen in de ringweg zijn (by design) te kort om tunnels te noemen. Het onderzoek is naar het betonmengsel dat gebruikt gaat worden bij de bouw van de ringweg. Niet naar de veiligheid van de verdiepte ligging an sich.
Ik voel de eerste overschrijding waar het om de kosten van deze overbodige ombouw gaat al aankomen.
Middenweg.
en dit is nog maar het begin !!!!!!!
De meest ingrijpende conclusie die me hieruit mogelijk lijkt, is dat de samenstelling van het beton anders moet.
Dat lijkt me verder niet zo'n probleem; de betonelementen voor de tunnelbakken worden volgens mij nu nog niet gemaakt.
Rijstroken in de nieuwe tunnel zijn (te) smal, ongelukken -ook met brand- niet uit te sluiten. Zou mooi zijn als de verantwoordelijken nog eens goed naar de plannen gaan kijken. Nog mooier: persoonlijk aansprakelijk stellen in geval het mis gaat.
Een overkapping is een dak zonder betonnen/stenen muren.
Worden de zijwanden in de zuidring van bordpapier of schuimplastiek ?