Categorieën: Nieuws

Komst waterstofbusje vertraagd

Het pendelbusje op waterstof dat vanaf 3 september van de Westerhaven naar de binnenstad zou rijden, gaat die datum niet halen. De keuring is namelijk nog niet voltooid.

De ritten worden daarom de eerste weken nog verzorgd door een kleine dieselbus. De nieuwe waterstofbus is bestemd voor mensen die minder goed ter been zijn.

Vanaf 3 september rijden er geen grote stadsbussen meer door de A-straat, Brugstraat en Munnekeholm. De bus is op 6 september te zien tijdens de opening van het nieuwe busstation aan de Westerhaven.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Toch begrijp hier niks van. Je gaat uren slenteren door de binnenstad en wilt daarentegen als een prins worden verplaatst van de westerhaven naar de grote markt. Omdat je slecht ter been bent. Sla mij maar dood.

    • Er zijn ook mensen die slecht ter been zijn en even in de stad een kopje koffie willen drinken om er toch even uit te zijn.

  • Een enkel schamel busje om in de vervoersbehoefte, sorry mobiliteit te kunnen voorzien? Waar gaat het busje dan tanken? Of wordt ook dit op een dieplader gezet om in Brabant brandstof te kunnen tanken?

    • Mensen mensen niet zo negatief. Dit is wat de ambtenaren van de PvdA bedacht hebben. En dan is het goed. Dan wordt het goed. Dan komt het goed.

    • Voor mensen die geen 500 meter kunnen lopen (hoe ze überhaupt bij een bushalte komen is me een raadsel). Waarom stadjerspashouders er gratis in mogen is me ook een raadsel. bewegen is gezond, je moet het stimuleren. Hoe minder je beweegt hoe sneller je in aanmerking komt voor een WMO indicatie :p. Luie mensen zonder stadjerspas betalen 50 cent. Gaan ze ook niet failliet aan. Het is dus duidelijk niet de bedoeling dat iedereen van dit busje gebruik gaat maken.

  • Binnenkort is er geen mobiliteitsbehoefte meer, omdat alle winkels in het centrum
    failliet zijn, omdat niemand er kan komen.
    Want hoe wil je je boodschappen meenemen in zo'n klein busje ?
    Mag natuurlijk niet.... nou, ga je nooit weer boodschappen doen in het centrum....

  • Las dat het busje mede door Holthausen is ontwikkeld, zal men daar waarschijnlijk ook wel gaan tanken. Hoogezand is nog te doen. Volgens onderstaande tekst, geplukt van hun site komen, er meerdere tankstations in het Noorden enkel zijn deze nu nog niet beschikbaar

    Holthausen is momenteel druk bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en realiseren van tankstations in de drie noordelijke provincies. Dit onder de noemer Energy Points. Tankstations van en voor een schone toekomst waar je terecht kunt voor duurzame brandstoffen. Zo kun je volgens onze verwachting in 2017 waterstof tanken in Groningen.

  • Het ziet er wel schattig uit dat busje daar niet van alhoewel ik denk dat je net zoveel letsel hier van kunt krijgen als een normale bus bij een aanrijding. Misschien dat je wat langzamer weg crepeert?

    Echter ik zit mij te bedenken, mensen die slecht ter been zijn hebben toch iets van een WMO pasje oid? In ieder geval al een speciaal taxi pasje waar ze voor hooguit een paar euro en/of gratis vervoerd kunnen worden?

    Of worden taxi's straks ook geweerd uit het centrum? Ik bedoel als de taxi's gewoon mogen blijven rijden in het centrum vind ik dit project best wel weggegooid/overbodig geld.

  • Denk je eindelijk klaar te zijn met al dat gezaag over die bus uit de binnenstad, begint de zooi weer opnieuw omdat er nu een mini-bus gaat rijden.

    Ik snap de keuze voor zo'n busje trouwens ook niet zo goed. In Zwolle rijden er bijvoorbeeld al heel lang geen bussen door de binnenstad, en daar staat het ook altijd vol met ''moeilijk ter beenden''. Heb nooit zo'n waterstofbus gezien overigens.

    Wat ze daar wel altijd bij het station en in de binnenstad hebben staan zijn van die riksja's, die mensen in en uit de binnenstad rijden. Misschien is dat ook een idee voor in Groningen. Zo kunnen de versleten heupjes makkelijk de stad in, is er daadwerkelijk sprake van een bus- en taxiloze binnenstad én is het een prachtig fenomeen om het ''Groningen Fietsstad'' sentiment nieuwe diepgang te geven.

    Hopelijk houdt al dat gezeik dan eindelijk es op, maar er zal vast wel weer iemand zijn die met vage redenen komt waarom dit ook een kut idee is ofzo. Het zal nooit goed wezen, maar dat is natuurlijk ook dat prachtig stugge karakter van Grunnegers. Of nait dan?

  • Je kunt met een deeltaxi de hele dag bij de standplaats aan het Kwinkeplein in- en uitstappen. Iets wat ik enkele buurtbewoners ook heb aangeraden en welke inmiddels ook een Taxipas hebben aangevraagd en ontvangen in het kader van de WMO. Nu hoeven zij niet langer volledig zelf het openbaar vervoer te betalen, maar een starttarief en een bedrag voor gereden kilometers. Het enige nadeel is dat je soms even moet wachten tot er een deeltaxi beschikbaar is, maar dat nadeel is voor hen niet onoverkomenlijk

  • Lijkt me eerder een manier om er een omstreden beslissing door te drukken en wat morrende politici mee te krijgen, dan een effectieve vervoersoplossing.

    Met een jaar of twee verdwijnt dat busje wel weer. Niet omdat hij niet aan een vervoersvraag voldoet, maar omdat hij, net als inmiddels zoveel Stadse buslijnen, van niets via nowhere naar nergens rijdt.

Recente berichten

18.000 krabbels voor veilige oversteek bij nieuwe Gerrit Krolbrug dinsdag aangeboden in Den Haag

De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…

28 minuten geleden

Gomarus College en ROC Menso Alting openen nieuwe technieklokalen

Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…

1 uur geleden

‘Groninger Museum stuurloos en in geldnood, steun van gemeente en provincie nodig’

Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…

1 uur geleden

Treinen moeten nog jaren langzamer rijden tussen Stad en Leeuwarden

Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…

3 uur geleden

PostcodeStraatprijs valt aan Boerhaavelaan, 25.000 euro en auto voor winnaars

Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…

3 uur geleden

Catherine Sorgdrager nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg

Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…

4 uur geleden