foto: Rick van der Velde
Arriva blijft ook de komende jaren rijden op de regionale noordelijke spoorlijnen. Dat werd dinsdagmiddag in het provinciehuis bekend gemaakt.
De concessie gaat over 15 jaar, van 2020 tot en met 2035. Arriva rijdt sinds 2005 als opvolger van NoordNet op de spoorlijnen in Groningen en Friesland. De aanbieding van Arriva was beter dan de minimum eisen die de provincies hadden gesteld. En Arriva was de enige vervoerder die zich had gemeld voor de noordelijke lijnen.
Arriva gaat het huidige materieel restylen. Daarnaast worden er twintig zogeheten Flirtinos treinen aangeschaft. Die rijden eerst op diesel, maar gaan later elektrisch rijden. Het traject tussen Groningen en Leeuwarden wordt mogelijk geëlektrificeerd.
Ook gaat er een nachttrein rijden tussen Groningen en Leeuwarden en komt er een onderzoek naar het doortrekken van de lijn van Veendam naar Stadskanaal.
Verslaggever Sebastiaan Scheffer sprak na afloop van de persconferentie met de Friese gedeputeerde Johannes Kramer (FNP):
Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…
Sportmogelijkheden creëren voor mensen met een lichamelijke beperking. Dat is de missie van de 31-jarige…
Wethouder Philip Broeksma en gedeputeerde Erik Jan Bennema hebben donderdag samen het laatste deel van…
Vijf studenten van de Hanzehogeschool zijn naar Fortaleza in Brazilië gereisd om daar voor hun…
De 46-jarige Curt E. is veroordeeld tot tbs met dwangverpleging voor de moord op zijn…
Het gemeentebestuur heeft een wensbeeld voor de Hortus Botanicus in Haren vastgesteld op basis van…
Bekijk reacties
Welke andere vervoerders hadden zich nog meer gemeld dan? Staat nu om 16:51 niet in het artikel.
nog jaren overvolle, gevaarlijke treintjes zonder toilet dus.
U wordt op uw wenken bediend! Zie dit citaat uit de presentatie van Arriva:
"Elk treinstel beschikt over een rolstoel toegankelijk toilet, mogelijkheid tot opladen met mobiel, wifi op 4- of 5G-snelheid en plek voor tenminste vier fietsen. Verder komt er een automatisch telsysteem, waardoor Arriva beter kan voorspellen hoeveel treinen nodig zijn. Reizigers zien dan op het perron in welk treinstel nog zitplaatsen zijn."
Gewoon "normaal" electrificeren, dus met bovenleiding. Al die batterijfratsen werken toch niet.
Dat geldt trouwens ook voor bussen. Gewoon de aloude trolleybus terug in Groningen. Dan kunnen die trolley's mooi samen met Arnhem ingekocht worden. Is goedkoper. Nijmegen kan ook mooi meedoen.
Dank voor de aanvullingen, Andor en Sebastiaan :)
Laatst een amateurfilm gezien op Oog hoe de laatste stoomlocomotief in 1952 uit Groningen vertrok. Hopelijk wordt de dieseltrein ook binnenkort verledentijd en kunnen de bewoners van de Lodewijkstraat en andere bewoners rond het spoor opgelucht en weer gezond ademhalen.