Het OV consumentenplatform vraagt het stadsbestuur en de gemeenteraad om bij de aanpak van bussen in de binnenstad geen onomkeerbare maatregelen te nemen. Zij zijn bang dat dit tot minder reizigers leidt.
De gemeente heeft aangegeven om eventuele schade door die maatregelen voor zijn rekening te nemen. Dat zou volgens het platform kunnen leiden tot tot slechtere dienstverlening elders in de stad. Aan de westkant van de binnenstad krijgen veel lijnen een langere rijroute, maar dat moet dan wel in dezelfde tijd gebeuren. Lukt dat niet, dan zijn er meer bussen nodig en dus meer kosten.
Volgens de gemeente kan het vervoer voor mensen met beperkte mobiliteit met een kleine waterstofbus worden gedaan, maar die proef is nog niet eens begonnen. Het consumentenplatforms vindt verder dat de gemeente onvoldoende visie heeft over de ontsluiting van de binnenstad vanuit noordoostelijke richting.
De gemeente wil nieuwbouw van de ijshal van Kardinge en vraagt de provincie nu een…
Op zaterdag 21 december wordt van 9.00 uur tot 13.00 uur de Kerst Top 050…
De gemeenteraad bespreekt deze woensdag de plannen voor de voedsel- en eiwittransitie. Het college van…
Het aantal vrouwelijke hoogleraren aan de RUG is in 2023 licht gestegen tot 29,4 procent.…
De provincies Groningen, Friesland en Drenthe worstelen met de laagste salarissen, ten opzichte van hun…
Bij een uitslaande woningbrand aan de Suikerlaan is woensdagochtend rond 04.30 uur veel schade ontstaan.…
Bekijk reacties
Alleen met een openbaar vervoersysteem van tramkwaliteit kan de binnenstad bereikbaarder én aantrekkelijker worden gemaakt, maar er is denk ik geen politicus meer te vinden die daar zijn vingers nog voor in het vuur zal willen steken.
Daarom is de keuze voor aantrekkelijkheid boven bereikbaarheid gemaakt. Dan is dit de consequentie ervan. Een mooiere binnenstad maar je moet er wel met de auto heen.
En er zullen niet alleen langere rijtijden ontstaan door het verlengen van de routes, maar ook door het van de vrije baan halen van de bus. Van de Hereweg tot en met het Kwinkenplein, en van de Hereweg tot en met de Brugstraat had de bus een vrije baan die ze alleen hoefde te delen met fietsers. Straks niet meer; dan zit de bus gewoon tussen de rest van het verkeer in. Busritten worden daardoor nog langer, de dienstregeling wordt nog onbetrouwbaarder en het hele OV wordt daardoor nog onaantrekkelijker.
Maar we krijgen ook nieuwe gele steentjes! \0/
Is dat gejeremieer over de tram nou nog steeds niet afgelopen? Moet er nou perse een log geval door middeleeuwse straten rijden om O. Kars blij te maken? De meeste bezoekers van de stad komen met de fiets. In de binnenstad wordt vooral gelopen. Terecht dat daar ruimte voor wordt gemaakt. De bereikbaarheid verslechterd ook niet. Alleen worden de looproutes wat anders.
Deal with it.
De meeste Stadjers gaan al lopend of fietsend. Het gaat om de Groningers en buitenlui die het OV gebruikten. Met deze maatregelen neemt dat aantal af. Die afvallers komen dan met de auto, denk ik. Als ze nog komen. En we weten allemaal hoe bereikbaar de binnenstad is met de auto... Zeker als straks diezelfde wegen ook nog eens met nog meer bussen moeten worden gedeeld.
Ik denk dat de betere optie was geweest het zo te laten als het is. Of was, vier jaar geleden.
Nou nee en je stelling dat er minder mensen naar de stad zullen komen is ook nergens op gebaseerd behalve je eigen negatieve insteek in deze. Wat jij allemaal voorspelt alsof het zekerheden zijn is grote onzin uit het Karsbrein.
Arme Marc... hij lijkt het echt te menen.
Beetje logisch nadenken is blijkbaar teveel gevraagd. Zou het zijn autohaat zijn?
Ik ben het met u eens!
Het tramproject dat enige jaren geleden zo jammerlijk werd afgeschoten, was zo gek nog niet!
(Oorzaak afschieten was: “Oosterstraat”!! niet het geld!!! Daarom des te zuurder voor de rest van de regio).
Sterker het was de perfecte oplossing voor een middelgrote stad als Groningen geweest.
De verbinding met de binnenstad (Grote Markt) was in stand gebleven! Een tram neemt nu eenmaal minder plaats in dan bussen! Al zullen weinigen dat beseffen.
Citaat: “Voor de regio-/lokaaltram zijn lightrailvoertuigen het uitgangspunt, maar zoveel mogelijk met de indeling van de metro/sneltram. Bij deze voertuigen zijn er nog veel mogelijkheden voor innovatie en kostenbesparing. Wij stellen dan ook voor om landelijk gestandaardiseerde normen te gebruiken voor materieel en haltes. Dit komt ook de herkenbaarheid ten goede.
Voor de bus is er bijna geen plaats meer. De bus zit in het zelfde marktsegment als de eenpersoonsvoertuigen en zijn voordeel om snel van route te veranderen maakt de dienstuitvoering onbetrouwbaar en onduidelijk. De inzet zal beperkt blijven tot de regio’s waar lightrail niet haalbaar is” Einde citaat.
Zie verder: http://www.stichtingfrom.nl/visie/quantumsprong-spoor/regio/ Voor een andere kijk op het OV.
Maar in Groningen mag het woord "tram" kennelijk niet meer genoemd worden anders gaat je kop er af en die van mij vermoedelijk nu ook. (zie de commentaren van Marc en Strobos)
Het is natuurlijk wel van de gekke dat de binnenstad niet bereikbaar meer is met het OV, in welke vorm dan ook.
De Oosterstraat? Nee. De feitelijke reden was een combinatie van factoren, maar de tegenstanders maakten daar maar een klein deel van uit. De tegenstand in Groningen was zelfs erg licht, vergeleken met andere steden; de grote anti-trammanifestatie op de Grote Markt trok welgeteld 20 personen (inclusief de media). In andere steden, zelfs in Frankrijk, was de tegenstand veel massaler en veel beter georganiseerd, met protestacties, demonstraties etcetera. Zoek maar eens op Florence, waar de tegenstand zelfs een referendum heeft afgedwongen (en gewonnen).
De ware reden moet gezocht worden in de giftige cocktail die de Groninger politiek was in 2010-2012. Deze was te instabiel om een project als de RegioTram te kunnen dragen, wat heeft geleid tot de val van het college in september 2012. Wie of wat die confrontatie heeft aangejaagd is speculatie; de enige twee die met zekerheid kunnen worden aangewezen als veroorzakers zijn Ton Schroor en Jannie Visscher. Op de vrijdag vóór de presentatie van de begroting voerden zij een toneelstukje op waarvan de uitkomst alleen maar het ontslag van de andere drie wethouders kon zijn. Het tramproject en de financiële crisis zijn dus als hefboom gebruikt om het veronderstelde machtsblok van GroenLinks+PvdA uit het bestuur te wippen. Anders is het niet te verklaren dat de begroting niet gewoon die maandag erop in stemming was gebracht, desnoods zonder handtekening van Schroor en Visscher. Als de fracties van D'66 en de SP tegen hadden gestemd, wat ze ook al hadden aangekondigd, was de RegioTram alsnog geschrapt en was er een begroting gekomen zónder. Alleen hadden de fracties van D66 en de SP hun tegenstem waarschijnlijk niet goed aan hun achterban kunnen verkopen, aangezien de begroting mét tram gewoon degelijk bleek. (De feiten en de cijfers en die begroting hebben altijd aangetoond dat de tram uit kon).
Wat mij nog het allermeest verbaast, is dat de media zo lauw reageerde op de machtsgreep. Het was de grootste politieke gebeurtenis in decennia, maar het DvhN en RTV Noord hielden zich muisstil. Alleen de Gezinsbode kwam met een analyse over wat er was gebeurd. Heel raar.
Het gevolg? Er is nog steeds een vertrouwensbreuk tussen gemeente en provincie(s) en tussen gemeente en de infra-bouwwereld. En er is geen politicus te vinden die het woord "tram" durft te noemen, ondanks dat dat nog steeds het enige middel is om de binnenstad te ontsluiten en aantrekkelijker te maken. Ik vraag me echt af of de initiatiefnemers van de machtsgreep die langdurige gevolgen ook hadden voorzien.
Reactie op de reactie van O. Kars
Een giftige cocktail dus!
Hoe het ook zij, de betrokken politici verklaarden 2 jaar later tijdens de
aanloop naar de gemeenteraad verkiezingen van 2014 op de vraag wat de afgelopen 4 jaar
het belangrijkste resultaat was geweest, onomwonden het stoppen van de tram!!
Veel te duur, te luxe en te groot voor Groningen was de algemene opvatting.
Zeer teleurstellend uiteraard na de lange voorbereiding was toch alles duidelijk en de financiering
was inderdaad rond. Zeker met het geld uit de “Zuiderzeelijnpot”!! Ook al zo'n mislukt project in
het Noorden, dat zich met 2,2 miljard liet “afschepen”, terwijl eerder meer dan 10 miljard was
toegezegd (Langmangelden).
Overigens na 2006 nooit meer wat gehoord van dat "potje"! Zou er nog wat in zitten?
Maar goed laten we niet het hele tram debacle overdoen, zonde van de tijd.
Er is echter hoop! Steeds meer instanties hebben het over nieuwe railverbindingen,
ondermeer van Boxtel van de NS.
Zie ook dit opiniestuk van Wouter van Gessel: http://www.dvhn.nl/extra/Opinie-Noorden-is-gebaat-bij-magneettrein-en-tram-22121138.html en http://www.dvhn.nl/extra/Opinie-OV-moet-snel-stukken-beter-22100154.html (van Frits Poelman)
En de automobilist? Die kan als het een klein beetje meezit, door deze maatregelen sneller van A naar B rijden, zonder op deze route nog langer opgehouden te worden door het OV, lees stads- en streekbusvervoer.
Ga toch fietsen!
Het is jammer dat het OV Consumentenplatform zich zorgen maakt over het openbaar (bus)vervoer in de Stad.
Dat hoeft namelijk helemaal niet.
Sinds Groen links de Jessias is gaan aanbidden komt het wel goed met het busvervoer.
Alles en iedereen betalen voor het milieu. Toch ..?
Men zal er als gemeente aan moeten winnen dat zoiets als een bus vervoerssysteem gewoon wat geld kost.
Nou ..dan maak je gewoon de kaartjes wat duurder toch ?
Of de hondenbelasting.
Of het huisvuil.
Ik stel zelf voor om weer belasting te gaan heffen op de fiets..
Net als vroeger ( voor mijn tijd zelfs) zolang het maar wat opbrengt.
Weet je ook direct als fietsers hoe blij men in Groningen met jullie zijn.
Dat goed komen houd ook in ( mocht Groen links het rekening rijden tijdens de spits kunnen invoeren) dat het straks extra druk zal worden in de bus.
Er zal dan extra moeten worden geïnvesteerd voor het openbaar vervoer.
Uitbreiding van en nog meer service tot aan de Grote Markt ?
Hoezo grote en belangrijke beslissingen kan men niet terugdraaien?
Waarom heeft men als consumentenplatform deze beslissing niet tegen kunnen houden ?
Nou ..dat komt omdat het zogenaamde democratisch systeem bepaald wordt door een paar narcisten en egotrippers.
Deze tripperij vind vooral plaats onder het mom van milieu en vind regelmatig in de linker kant plaats van ons politiek bestel.
Gelukkig wint soms het nuchtere verstand en gaat iemand anders voor de linkse wals liggen en zorgt ervoor dat de snode plannen niet door gaan.
( Tram No Way).!!
https://youtu.be/zAfo1_BU2Io
Er was geen alternatief volgens extreem links Karin Dekker die regelmatig tegen de stroom in fietste vanaf de Grote Markt naar het Zuiderdiep .. maar dan wel via de Oosterstraat.
Zoals iedereen wel weet is het eenrichtingsverkeer maar daar had mevrouw geen boodschap aan, net zoals tientallen andere fietsers ELKE DAG.
En maar schelden op de bussen en andere verkeer wat zich wel hield aan de geldende verkeersregels.
Nou deze bussen rijden nog steeds via de Markt, en zou in mijn ogen ook in de toekomst zo moeten blijven.
Een onomkeerbare beslissing??
Onzin ..(TRAM NO WAY)
Was besloten, en is teruggedraaid.
Ik vermoed, dat de winkeliers er blij mee zullen zijn dat de bussen GEWOON over de Grote Markt zouden blijven rijden.
Onomkeerbare beslissing ??
De TRAM… en zijn rails, zouden wat moeilijker omkeerbaar zijn geweest.
Maar als er dan toch een straat tijdelijk wordt afgesloten, rijd de flexibel inzetbare bus gewoon een straatje om.
Er zit namelijk een stuur in ..!!!
En dan dit ..
Het commentaar : over het "ontsluiten van de stad vanuit noord oostelijke richting” moet ik om glimlachen.
Deze ontsluiting richting centrum die is al aanwezig ..jammer dat straks ALLE openbaar vervoer niet meer komt en gaat richting Grote Markt..
De ontsluiting Noord- Oost as ..visa versa ….
Noor Zuid as ..visa versa ..enz ..enz ..richting Grote Markt inkorten/omleiden ..dat is een cruciale fout.
De kransslagaders van het HART van Groningen houden enkel honderden meters voor het Centrum “GROTE MARKT “ op
( dat is de planning).
Met als gevolg.. dat de middenstand, die het al zwaar heeft door de vele webwinkels en amper hun hoofd boeven water kunnen houden de pijp aan maarten zullen geven.
Over enkele jaren zullen er geen winkels meer zijn in de binnenstad.
Allen uitgaansgelegenheden.
De binnenstad zal er onveiliger door worden dus men gaat deze uiteindelijk mijden.
De uitstekend bereikbare Wijkwinkelcentra ( ook met de bus) en vaak overdekt met ruime parkeergelegenheden, zullen het druk krijgen.
Voor diegene die met de auto komt is er vaak plek genoeg om te parkeren, en vaak ook nog gratis.
Wat men als prioriteit zou moeten stellen als consumentenplatform ( mijn mening).!
Dat men alles op alles moet zetten dat de binnenstad bereikbaar blijft voor DE CONSUMENT .!!
De Consument waar de hele binnenstad afhankelijk van is moet gewoon naar de Grote Markt kunnen reizen.
Dus zet daarom ook 12 meter bussen in (standaard stadsbus als minimum) en dan 4 per uur, als men vind dat 18 meter bussen te groot zijn.
Kleine busjes met 10 tot 20 personen ?
Werkt niet ..( ik spreek uit ervaring)
Voor een redelijke indicatie hoe dat er uit ziet zal zien, ( zonder bussen) moet U op zondagmorgen tegen 10 uur maar eens op de Grote Markt gaan kijken.
Het OV-consumentenplatform is een organisatie die erg eenzijdig naar bus en treinverkeer kijkt. Het argument dat de proef met kleine busjes nog niet begonnen is slaat ook nergens op. De situatie is immers nog niet gewijzigd.
Hier hun wensen(eisen)lijstje: http://www.ov-consumentenplatform.nl/diverse-onderdelen/nieuwsberichten/2016/beter-openbaar/