De stoptreinen tussen Groningen en Zwolle moeten doorrijden naar de Randstad. Dat vindt de gemeente Hoogeveen. Hoogeveen heeft hiervoor diverse varianten laten onderzoeken.
In de meest kansrijke variant doet de stoptrein na Zwolle nog Kampen Zuid, Dronten en Lelystad aan. Vanaf Lelystad rijdt de trein dan door als intercity richting Den Haag of Rotterdam. De NS gaat het plan bekijken, maar of het uitgevoerd wordt is nog maar de vraag.
Hoogeveen verloor vier jaar geleden de rechtstreekse verbinding met het westen toen de intercity naar Schiphol tussen Groningen en Zwolle een sneltrein werd. In Hoogveen was daar veel verzet tegen.
Burgemeester Koen Schuiling (VVD) heeft donderdagavond excuses gemaakt voor de rol die het toenmalige gemeentebestuur…
Vrijdag is er af en toe zon en kans op een enkele bui. Het wordt…
Ook bij Groninger winkels kon en kan donderdagavond niet altijd gepind worden. (meer…)
Fietsers konden donderdag op een traktatie rekenen als zij op hun tweewieler naar het werk…
Een 22-jarige man uit Groningen is vrijdag veroordeeld tot 34 maanden celstraf wegens helpdeskfraude. (meer…)
Walter Flapper is sinds deze maand de nieuwe zakelijk leider van Stichting Jonge Harten, de…
Bekijk reacties
Toch niet handig. Dan ben je veel langer onderweg. Gewoon overstappen in Zwolle.
Ik vind het prima, tenzij de beide Intercity's ook in Hoogeveen moeten stoppen. Dus 4x per uur een trein Groningen-Zwolle. 2x een echte Intercity, zoals nu en 2x een stoptrein Groningen-Zwolle, die doorrijdt na Zwolle als Intercity. Dus NIET de Intercity's een tussenstop in Hoogeveen laten maken!
@Marc: dat hangt er helemaal vanaf wat (1) je herkomst, (2) eventuele overstaptijd en (3) bestemming is, en (4) wat je persoonlijke reiswensen zijn. Vanaf Groningen doet de ICregio er inderdaad 10 minuten langer over, maar als je in Hoofdstation een kwartier overstaptijd hebt, dan maakt het dus sowieso al niks uit, en stap je liever meteen in een warme trein die snel vertrekt. En niet iedereen vindt 10 minuten tijdswinst belangrijker dan een extra overstap: denk aan ouderen, mensen die weinig met de trein rijden, kleine kinderen en/of flink wat bagage bij zich hebben (Schiphol!). Maar ook zakelijke reizigers, die onderweg willen werken op hun laptop, die willen veeeeel liever makkelijk, snel, gratis en zonder file-risico bij een regiostation kunnen parkeren, en vervolgens zonder overstap hun reis naar de Randstad kunnen maken. Het is dus principieel fout om te denken dat alle (potentiele) klanten hun keuzes maken op basis van de kortste *rij*tijd tussen de 2 grootste stations. Die denkfout maakt NS tegenwoordig ook, maar zo werkt het dus niet! Veel keuzeklanten (=autobezitters) rijden liever naar Haren, Beilen, Hoogeveen, Meppel of het misschien te heropenen station Staphorst (nb: vlakbij de A28!), dan naar Groningen, Assen of Zwolle. Kortom, er is zeer goed en vooral zeer klant/marktgericht over dit plan nagedacht. Ik weet ook heel goed waarover ik praat: ik kom zelf uit deze regio...