Categorieën: Nieuws

“Stoptrein Groningen – Zwolle moeten doorrijden naar Randstad”

De stoptreinen tussen Groningen en Zwolle moeten doorrijden naar de Randstad. Dat vindt de gemeente Hoogeveen. Hoogeveen heeft hiervoor diverse varianten laten onderzoeken. 

In de meest kansrijke variant doet de stoptrein na Zwolle nog Kampen Zuid, Dronten en Lelystad aan. Vanaf Lelystad rijdt de trein dan door als intercity richting Den Haag of Rotterdam. De NS gaat het plan bekijken, maar of het uitgevoerd wordt is nog maar de vraag.

Hoogeveen verloor vier jaar geleden de rechtstreekse verbinding met het westen toen de intercity naar Schiphol tussen Groningen en Zwolle een sneltrein werd. In Hoogveen was daar veel verzet tegen.

 

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Ik vind het prima, tenzij de beide Intercity's ook in Hoogeveen moeten stoppen. Dus 4x per uur een trein Groningen-Zwolle. 2x een echte Intercity, zoals nu en 2x een stoptrein Groningen-Zwolle, die doorrijdt na Zwolle als Intercity. Dus NIET de Intercity's een tussenstop in Hoogeveen laten maken!

  • @Marc: dat hangt er helemaal vanaf wat (1) je herkomst, (2) eventuele overstaptijd en (3) bestemming is, en (4) wat je persoonlijke reiswensen zijn. Vanaf Groningen doet de ICregio er inderdaad 10 minuten langer over, maar als je in Hoofdstation een kwartier overstaptijd hebt, dan maakt het dus sowieso al niks uit, en stap je liever meteen in een warme trein die snel vertrekt. En niet iedereen vindt 10 minuten tijdswinst belangrijker dan een extra overstap: denk aan ouderen, mensen die weinig met de trein rijden, kleine kinderen en/of flink wat bagage bij zich hebben (Schiphol!). Maar ook zakelijke reizigers, die onderweg willen werken op hun laptop, die willen veeeeel liever makkelijk, snel, gratis en zonder file-risico bij een regiostation kunnen parkeren, en vervolgens zonder overstap hun reis naar de Randstad kunnen maken. Het is dus principieel fout om te denken dat alle (potentiele) klanten hun keuzes maken op basis van de kortste *rij*tijd tussen de 2 grootste stations. Die denkfout maakt NS tegenwoordig ook, maar zo werkt het dus niet! Veel keuzeklanten (=autobezitters) rijden liever naar Haren, Beilen, Hoogeveen, Meppel of het misschien te heropenen station Staphorst (nb: vlakbij de A28!), dan naar Groningen, Assen of Zwolle. Kortom, er is zeer goed en vooral zeer klant/marktgericht over dit plan nagedacht. Ik weet ook heel goed waarover ik praat: ik kom zelf uit deze regio...

Recente berichten

Fietser gewond door aanrijding op Osloweg

Op de kruising tussen de Osloweg en de Gotenburgweg vond vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen…

24 minuten geleden

Forumbibliotheek Selwerd feestelijk heropend

De Forumbibliotheek in Selwerd is vrijdagochtend feestelijk heropend na een verbouwing van drie maanden. In…

41 minuten geleden

Nieuwe delen van Doorfietsroute Leek–Groningen vanaf vandaag open

Vanaf deze vrijdag kunnen fietsers gebruikmaken van nieuwe stukken van de Doorfietsroute tussen Leek en…

2 uur geleden

DJ Coco Coquelicot aangevallen op Ebbingebrug na avondje draaien

Cora Ziengs, beter bekend als DJ Coco Coquelicot in Stad, draait komende zaterdag niet op…

2 uur geleden

18.000 krabbels voor veilige oversteek bij nieuwe Gerrit Krolbrug dinsdag aangeboden in Den Haag

De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden dinsdag de petitie met 18.000 handtekeningen aan…

3 uur geleden

Gomarus College en ROC Menso Alting openen nieuwe technieklokalen

Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…

4 uur geleden