Bij Rijkswaterstaat zijn in totaal zo’n 4.200 claims binnengekomen van automobilisten wiens auto op de A28 onder de smurrie kwam te zitten na werkzaamheden. Het agentschap heeft door de claims een strop van tienduizenden euro’s.
De werkzaamheden vonden eind juni plaats op de A28 tussen De Witte Molen en De Punt. Door aannemersbedrijf BAM werd een speciale emulsielaag aangebracht, die uit zand, grind en teer bestond, om daarmee het wegdek te verharden. BAM werkt al tien jaar met deze methode, en nooit eerder waren er problemen.
Dit keer liep dat echter anders, want vlak na het aanbrengen van de emulsie begon het te regenen. Het hemelwater zorgde ervoor dat de deklaag losliet. Toen bij het krieken van de dag de snelweg werd opengesteld voor het verkeer, reden automobilisten de emulsie aan gort, met als gevolg dat witte auto’s veranderden in zwarte bolides.
De deklaag van zand, grind en teer bleek erg moeilijk van de auto’s te krijgen. Bij de wasstraten stonden lange rijen. Uiteindelijk kwamen er bij Rijkswaterstaat 4.200 schadeclaims binnen. Hiervan zijn inmiddels 2.500 door de wegbeheerder uitbetaald. Volgens een woordvoerder gaat het om bedragen tussen de 25 en 150 euro. Rijkswaterstaat wil op haar beurt de schade verhalen op aannemersbedrijf BAM.
Het aantal keren dat agenten het afgelopen jaar geweld moesten gebruiken tijdens hun werk is…
FC Groningen waarschuwt handelaren en kopers voor de verkoop van wedstrijdtickets via andere wegen dan…
Voormalig Tweede Kamerlid en raadslid in Groningen Anne Kuik (CDA) wordt tijdelijk wethouder in de…
ETT Media maakt een doorstart. Na het faillissement van begin maart hebben drie medewerkers besloten…
Vakbonden FNV en CNV roepen hun leden in de Metaal & Techniek in Groningen op…
De Statenfracties van D66, GroenLinks en de SP willen van het College van Gedeputeerde Staten…
Bekijk reacties
De uitgekeerde bedragen zijn in sommige gevallen, met name grotere voertuigen, vele male hoger als in het artikel genoemd worden. Dus aanzienlijke schades en toch gaan ze in de toekomst dezelfde risico's nemen. Nederlandser kunnen we het niet maken.
Het is niet door de wegbeheerder uitbetaald, maar de verzekeraar van de onderaannemer van BAM.