Het Noordelijk Scheepvaartmuseum organiseert, vanaf 28 augustus een expositie over 100 jaar reclame uit de stad.
Vijf bedrijven uit de Stad: Hooghoudt, Koninklijke Theodorus Niemeyer BV, Tiktak, Ranja (CP) en Fongers, waren niet alleen van grote betekenis voor de stad. Ze verkochten hun producten in heel Nederland en waren ook internationaal actief. Grote kunststromingen zijn te zien in hun reclames. Kunststijlen als Jugendstil, Art Deco en de jaren ’50-stijl zijn herkenbaar in reclameborden van Niemeijer en de affiches van Hooghoudt. Iedereen kent nog wel de grote koffieblikken van TikTak. En wie kent Ranja en Rojo nou niet? Fongers, de fietsenfabriek, liet nationaal bekende kunstenaars reclamemateriaal ontwerpen. In deze tentoonstelling reclame-uitingen uit de tijd van je eigen jeugd en uit die van je ouders en grootouders.
Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert van maritiem museum naar historisch museum. Dat betekent dat het museum steeds meer aandacht schenkt aan geschiedenis van handel, nijverheid en industrie en de verhalen van de gewone Stadjer.
In Groningen was het vrijdagavond alom feest na de promotie van FC Groningen, terug naar…
De gemeente Groningen heeft de kermisexploitanten op de Meikermis opgedragen om de attracties vrijdagavond om…
FC Groningen heeft het geflikt. De Trots van het Noorden speelt volgend jaar weer waar…
Donar heeft vrijdagavond teleurstellend de uitwedstrijd verloren van BAL. In Weert werd het 85-71. (meer…)
De politie is op zoek naar getuigen van een gewelddadige diefstal in de Steentilstraat, laat…
Bij een grote reeks standbeelden in Groningen verschenen vrijdag protestborden. Op de borden stonden leuzen…
Bekijk reacties
Leuk, zou je eerder in het Grafisch museum verwachten.