foto: Bob de Vries
Het Noordelijk Scheepvaartmuseum organiseert, vanaf 28 augustus een expositie over 100 jaar reclame uit de stad.
Vijf bedrijven uit de Stad: Hooghoudt, Koninklijke Theodorus Niemeyer BV, Tiktak, Ranja (CP) en Fongers, waren niet alleen van grote betekenis voor de stad. Ze verkochten hun producten in heel Nederland en waren ook internationaal actief. Grote kunststromingen zijn te zien in hun reclames. Kunststijlen als Jugendstil, Art Deco en de jaren ’50-stijl zijn herkenbaar in reclameborden van Niemeijer en de affiches van Hooghoudt. Iedereen kent nog wel de grote koffieblikken van TikTak. En wie kent Ranja en Rojo nou niet? Fongers, de fietsenfabriek, liet nationaal bekende kunstenaars reclamemateriaal ontwerpen. In deze tentoonstelling reclame-uitingen uit de tijd van je eigen jeugd en uit die van je ouders en grootouders.
Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert van maritiem museum naar historisch museum. Dat betekent dat het museum steeds meer aandacht schenkt aan geschiedenis van handel, nijverheid en industrie en de verhalen van de gewone Stadjer.
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…
Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…
Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…
De N361 is vrijdagochtend afgesloten ter hoogte van Wetsinge vanwege een ongeluk. Daardoor ontstond flinke…
Bekijk reacties
Leuk, zou je eerder in het Grafisch museum verwachten.