Een nieuwe Friesenbrücke kan er in anderhalf jaar liggen. Dat blijkt uit berekeningen van het ingenieursbureau Witteveen+Bos uit Heerenveen.
De spoorbrug bij het Duitse Weener werd begin december vorig jaar geramd door een vrachtschip. De brug werd door eigenaar Deutsche Bahn total loss verklaard. Daarnaast maakte het Duitse spoorwegbedrijf bekend dat het tenminste vijf jaar gaat duren voor er weer treinverkeer mogelijk is naar Leer.
Witteveen+Bos komen echter tot een andere conclusie. Voor een slordige 45 miljoen euro kan er volgens het Friese bedrijf in anderhalf jaar een nieuwe brug geplaatst worden. Deze brug kan in enkele minuten geopend worden om grote cruiseschepen van de Meyer Werft door te laten. Volgens het ingenieursbureau is het bouwen van een nieuwe brug de snelst realiseerbare en meest voordelige optie. De brug met een stalen beweegbaar deel en een vrije doorvaartbreedte van 56 meter moet op dezelfde plek komen te liggen als de verwoeste Friesenbrücke.
De temperatuur loopt flink op aankomende dagen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis worden woensdag en donderdag…
Afgelopen zaterdag is fase 3 van Operatie Ring Zuid ingegaan en dat betekent een hoop…
Het Nederlands Kampioenschap Jeugdschaken is in volle gang. Elk jaar vindt dit kampioenschap plaats, maar…
De rechtbank in het Belgische Hasselt heeft een Rus, die naar Nederland was gevlucht om…
Ondergrondse afvalcontainers moeten in de toekomst met een telefoon geopend kunnen worden. Daar pleit de…
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft 250 miljoen euro aan subsidies verdeeld over zeven projecten,…
Bekijk reacties
van duitse kant blijft het muisstil. die gratis brug wordt ze door de strot gedouwd.
nederland handelsland!
Alles is prima, om de treindienst zo snel mogelijk weer op gang te brengen! In elk geval direct doorrijden naar Weener. dan duurt de busreis nog ongeveer een kwartier en dat is veel beter dan vanaf Nieuweschans.
45 miloen? En hoeveel zou een tunnel daar kosten ? Toch niet veel meer?