Een nieuwe Friesenbrücke kan er in anderhalf jaar liggen. Dat blijkt uit berekeningen van het ingenieursbureau Witteveen+Bos uit Heerenveen.
De spoorbrug bij het Duitse Weener werd begin december vorig jaar geramd door een vrachtschip. De brug werd door eigenaar Deutsche Bahn total loss verklaard. Daarnaast maakte het Duitse spoorwegbedrijf bekend dat het tenminste vijf jaar gaat duren voor er weer treinverkeer mogelijk is naar Leer.
Witteveen+Bos komen echter tot een andere conclusie. Voor een slordige 45 miljoen euro kan er volgens het Friese bedrijf in anderhalf jaar een nieuwe brug geplaatst worden. Deze brug kan in enkele minuten geopend worden om grote cruiseschepen van de Meyer Werft door te laten. Volgens het ingenieursbureau is het bouwen van een nieuwe brug de snelst realiseerbare en meest voordelige optie. De brug met een stalen beweegbaar deel en een vrije doorvaartbreedte van 56 meter moet op dezelfde plek komen te liggen als de verwoeste Friesenbrücke.
Op de Helper Brink heeft donderdagmiddag rond 17:00 uur een automobilist een bestelbusje geramd. Vervolgens…
Het voormalige Vapiano-pand aan de Nieuwe Markt heeft een tijdelijke nieuwe bestemming. Het pand vormt…
Er komen vier nieuwe energiezuinige sociale huurwoningen aan de Molenkampsteeg in Haren. Donderdagmiddag gaf Dik…
In aanloop naar 4 en 5 mei worden rondleidingen verzorgd over zestien Groningse verzetsstrijders die…
De twee mannen die worden verdacht van het aanrijden van een kind, dinsdagavond rond zes…
Er breekt een zeer spannende speelronde aan voor FC Groningen. De ploeg van trainer Dick…
Bekijk reacties
van duitse kant blijft het muisstil. die gratis brug wordt ze door de strot gedouwd.
nederland handelsland!
Alles is prima, om de treindienst zo snel mogelijk weer op gang te brengen! In elk geval direct doorrijden naar Weener. dan duurt de busreis nog ongeveer een kwartier en dat is veel beter dan vanaf Nieuweschans.
45 miloen? En hoeveel zou een tunnel daar kosten ? Toch niet veel meer?