Het gaat naar alle waarschijnlijk niet lukken om vanaf 2019 extra treinen te laten rijden tussen Groningen en Leeuwarden. Dat schrijft de Leeuwarder Courant dinsdag. Oorzaak zijn adviezen van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en de monumentencommissie Hûs en Hiem.
Tussen de Martinistad en Leeuwarden rijden op dit moment twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Deze treinen kunnen het groeiend aantal reizigers in de spits niet meer aan, en daarom komt er één sneltrein bij. Hiervoor moeten echter infrastructurele aanpassingen worden gedaan. Zo moet spoor 8 in Leeuwarden verlengd worden.
De gemeente Leeuwarden besloot in 2014 om het spoor door te trekken tot onder de monumentale kap, waardoor de trein stopt op het stationsterrein. Een deel van de kap zal dan echter moeten wijken. De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en Hûs en Hiem laten nu echter weten dat door deze ingreep het monumentale uiterlijk van het station te zwaar wordt aangetast. Het Leeuwarder gemeentebestuur moet daarom nu de verbouw heroverwegen, waardoor het hele proces vertraging oploopt.
Afgevaardigden van de joodse gemeenschap in Groningen hielden vrijdagmiddag, samen met leerlingen van basisschool De…
Het nieuwbouwproject aan de Molenkampsteeg in Haren is donderdag feestelijk van start gegaan. Woningcorporatie Woonborg…
Operatie Ring Zuid zit nog tot maandag in fase 3, maar toch verandert deze vrijdag…
“It was a small town, but you and me were bigger than the world”. Het…
Basketballer Rienk Mast heeft besloten om zich te laten opereren aan een slepende knieblessure. Daardoor…
Hotel Schimmelpenninck Huys maakt een doorstart na het faillissement van afgelopen maandag. Bakkerij Broodhuys maakt…
Bekijk reacties
Wat een getreuzel. Hij stopt er nu toch ook? Trek hem dan niet door en verleng het andere uiteinde.
Marc,
Het andere uiteinde verlengen is niet mogelijk, omdat daar de spoorwegovergang met de Schrans zit.
Wat een belachelijk argument! Ik dacht, dat een station een plaats was, waar treinen aankomen en vertrekken en niet een museumstuk. Aan de zuidzijde is bovendien ruimte genoeg