Categorieën: Nieuws

Arriva niet blij met uitstel extra sneltrein: “De reiziger is de dupe”

Vervoersbedrijf Arriva is niet blij dat de extra sneltrein naar Leeuwarden niet vanaf 2019 kan gaan rijden. “De reiziger is weer de dupe”.

Sinds enkele jaren wordt er gesproken over de komst van een tweede sneltrein die alleen in Feanwâlden een tussenstop gaat maken. Vanwege de komst moeten er verschillende infrastructurele aanpassingen gedaan worden. Zo moeten onder andere de perrons verlengd worden. Op het station in Leeuwarden dacht men er verstandig aan te doen om spoor 8 door te trekken tot onder de monumentale stationskap. Deze week werd echter bekend dat daarmee de monumentale status van het station wordt aangetast.

Situatie is onwenselijk
De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en de monumentencommissie Hûs en Hiem laten weten dat vanwege het doortrekken van het spoor tot op het stationsplein, een gedeelte van de kap verwijderd moet worden. Dit is vanuit hun ogen totaal onwenselijk. Het Leeuwarder gemeentebestuur moet daarom nu de verbouw heroverwegen, waardoor het hele proces vertraging oploopt.

“Reiziger is de dupe”
Directeur Anne Hettinga van Arriva baalt. “Het gemak waarmee planningen worden aangepast is beschamend”, zegt hij. “Het ergste is vooral dat de reiziger weer de dupe is.”

Treinen nu al regelmatig vol
De extra sneltrein is al jaren een grote wens van het vervoersbedrijf. De laatste jaren maken steeds meer mensen gebruik van de trein. Ondanks inspanningen van het vervoersbedrijf om bijvoorbeeld treinen te verlengen, komt het nu al regelmatig voor dat treinen vol zitten. Het inzetten van nog langere treinen is geen optie omdat verschillende perrons aan de lijn hiervoor te kort zijn.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Feanwâlden? Dat is toch gewoon Veenwouden? Of schrijft OogTV in berichten over Parijs, Londen en Wenen ook resp. Paris, London en Wien? Wat een aanstelleritis...

    • Coos,
      Als je tegenwoordig op station Veenwouden komt, dan staat op het blauwe stationsbord 'Feanwâlden'. Ook de omroep in de trein wordt in het Fries uitgesproken. Station Veenwouden wordt dus niet meer gebruikt.

      • Sebastiaan,

        In het stuk staat niet 'station Feanwâlden' doch gewoon 'in F.'. Er is dus geen enkele reden voor het gebruik van de Friese naam van de plaats die gewoon Veenwouden heet in het Nederlands.

        Al er een trein ontspoort op het station van Praha wordt hier gemeld dat het in Praag gebeurde, ook al wordt die naam niet aldus omgeroepen.

  • Eis in Fryslan is dat de officiele naam gebruikt wordt. Veenwouden is de Nederlandse naam, terwijl de gemeente Friesgeschreven namen hanteert. Hierdoor moet Arriva Feanwâlden gebruiken.

  • Als ik het goed zie staat er voor het stationsgebouw een rode Citroën Dyane. Die zie je niet vaak meer.

  • Arriva is altijd boos, verongelijkt, tegengewerkt...

    Maar regels zijn regels en dat geldt ook voor onze nationale Aldi-vervoerder. Als treinen vol zijn, kun je ze ook langer maken, maar dat kost geld...

    • Hilbert, die treinen kun je inderdaad langer maken, alleen moet je dan óók de perrons langer maken. Je kan moeilijk de reizigers in het grind laten in- en uitstappen.

    • Op dit moment rijden alle treinen in de ochtendspits op maximale lengte zonder buiten het perron te vallen. Langere treinen bieden is dus niet mogelijk. Langere perrons en extra ruimte om meer capaciteit te bieden zijn beiden onderdeel van dit project. Langere perron is dus aangevochten in Leeuwarden wegens de stationskap (al gaat het zoals ik begreep om een stuk muur zonder draagpalen dat verwijderd moet worden). Omdat het om een geïntegreerd project gaat, loopt het hele project vertraging op.

      Nog even en ze kunnen direct elektrificatie meenemen in dit project. Dan maken ze ook het spoorvervoer elektrisch, wat nu nog diesel blijft.

  • Ja en gelukkig zijn er nog verstandige mensen die de vervoerder terug verwijzen naar hun verantwoordelijkheid. Zorgen dat je reizigers netjes vervoerd worden. Nee ben is boos op de gemeente Leeuwarden die niet mee wil werken. Ja en zo is de NS ook nog schuldig, want die is eigenaar van station Leeuwarden

  • Wanneer eindigt die friese gekte om plaatsnamen in het dialect te schrijven. Ze zullen zich lekker uit de markt prijzen. Maar het is diep triest, dat plaatsnamen in Nederland niet in het Nederlands worden geschreven!
    En Prorail kennen we zo langzamerhand wel.

  • De Nederlandse Taal is de eerste Rijkstaal en het Fries de tweede. Het is daarom gebruikelijk deze taal en geen dialect in Friesland te gebruiken. Kennis van onze taal en cultuur is van eminent belang. Maak kennis hiervan.

Recente berichten

Politie in noorden moest vorig jaar vaker geweld gebruiken

Het aantal keren dat agenten het afgelopen jaar geweld moesten gebruiken tijdens hun werk is…

18 minuten geleden

FC Groningen waarschuwt: handelaren in tickets riskeren boetes en stadionverbod

FC Groningen waarschuwt handelaren en kopers voor de verkoop van wedstrijdtickets via andere wegen dan…

24 minuten geleden

Voormalige raadslid en Kamerlid Anne Kuik (CDA) wordt tijdelijk wethouder in Woudenberg

Voormalig Tweede Kamerlid en raadslid in Groningen Anne Kuik (CDA) wordt tijdelijk wethouder in de…

1 uur geleden

ETT Media maakt doorstart na faillissement: drie medewerkers nemen bedrijf over

ETT Media maakt een doorstart. Na het faillissement van begin maart hebben drie medewerkers besloten…

3 uur geleden

Woensdag 24-uurs staking in Groningen voor betere cao Metaal & Techniek

Vakbonden FNV en CNV roepen hun leden in de Metaal & Techniek in Groningen op…

3 uur geleden

‘Waarom vindt gedeputeerde Emmens een post over ‘hoogverraad’ van FDF interessant?’

De Statenfracties van D66, GroenLinks en de SP willen van het College van Gedeputeerde Staten…

4 uur geleden