Staatssecretaris Sharon Dijksma wil een snel herstel van de kapotte spoorbrug over de Eems bij het Duitse Weener. Zij gaat bij de Duitse overheid aan de bel trekken.
De ChristenUnie had vorige maand vragen gesteld over de kwestie. De brug werd begin december kapot gevaren. Het repareren gaat waarschijnlijk vijf jaar duren. “Veel te lang”, aldus de CU.
Momenteel rijden er bussen tussen Bad Nieuweschans en Leer. De reistijd is daardoor een stuk langer. Momenteel wordt onderzocht om de trein door te laten rijden naar Weener om die reistijd iets in te korten.
Treinreizigers tussen Groningen en Zwolle moeten op Koningsdagavond rekening houden met vertraging. Door een aanrijding…
Omstanders hebben zaterdagavond aan de Turfsingel een persoon uit het water gered. De persoon was…
Een meisje is zaterdagmiddag gewond geraakt bij een verkeersongeluk op de Kerkstraat in Haren. Dat…
Hoogkerk is tijdens de meivakantie het mekka voor de Nederlandse jeugdschakers. Zaterdag begon het Nederlands…
In de wijk Beijum was er de afgelopen jaren veel belangstelling voor de grote rommelmarkt.…
Het is topdrukte zaterdag bij de bakkers in de gemeente. In Ten Boer zijn de…
Bekijk reacties
Zo snel mogelijk de brug weer berijdbaar maken en daarna een definitieve brug aanleggen voor 2 sporen en geschikt voor bovenleiding. In Hoogeveen was een bedrijf, die de brug in anderhalf jaar kon repareren. En natuurlijk niet iedere keer de brug eruit takelen voor die scheepswerf.
Trein zo snel mogelijk naar Weener door laten rijden.
Pak dan ook de verbreding naar Bremen direct aan, daar hebben beide landen baat bij.
Het probleem is dat dit soort projecten tegenwoordig EUROPEES moeten worden aanbesteed.
Reken maar een paar extra miljarden aan juridische kosten.... hierdoor komt het ook op 5 jaar.
4 jaar en 9 maanden procederen en dan gaan een stel italianen (a.k.a. AnsaldoBreda ) die het goedkoopst zijn de klus klaren in 3 maanden.
Drempelwaarden Europees Aanbesteden:
https://www.pianoo.nl/regelgeving/drempelwaarden-europees-aanbesteden