Categorieën: Nieuws

“Plannen Zuidelijke Ringweg deels aanpassen”

De minister van Infrastructuur en Milieu moet binnen 24 weken het tracébesluit over de Zuidelijke Ringweg op vijf onderdelen aanpassen. Dat heeft de Raad van State woensdag bepaald.

Tegen het tracébesluit waren vijftien bezwaarmakers in beroep gekomen, waaronder de Stichting Leefomgeving Zuidelijke Ringweg Groningen. Minister Schultz moet meer onderzoek doen naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid en de geluidsoverlast. Ook de vervanging van de fietstunnel bij de Papiermolenlaan door een voetgangersbrug moet opnieuw bekeken worden, mede omdat de tunnel een belangrijke vliegroute voor vleermuizen is.

De minister moet binnen 24 weken het tracébesluit aanpassen. Daarna zal de Raad van State opnieuw uitspraak doen. De Raad heeft vandaag vier beroepschriften niet-ontvankelijk verklaard. Vier andere beroepschriften zijn ongegrond. Voor deze acht bezwaarmakers is de procedure nu afgerond.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Jammer voor de vertraging, maar als het terecht is, dan is het terecht.

    Benieuwd wat er uit de nieuwe onderzoeken komt.

  • Het zijn vooral technische punten. De situatie rond de badmeesterswoning bij de papiermolen moet beter worden onderzocht. Daar gaat het meeste over en dat levert een flink aantal punten op. Er is geen rekening gehouden met vleermuizen die door de fietstunnel vliegen (fietsers mogen om fietsen, vleermuizen mogen ook om vliegen, maar je moet het wel onderzoeken :p) De ruwe data van het akoestisch onderzoek (dat zijn er veel) zaten niet bij de gegevens. Deze moeten nu alsnog worden toegevoegd zodat een externe deskundige er naar kan kijken. Het is niet duidelijk of de veiligheidsaudits op de procedureel juiste manier zijn uitgevoerd, dat moet duidelijk worden of ze moeten alsnog of over.

    Alle andere bezwaren zijn ongegrond of niet ontvankelijk.

  • Deze ramp heeft dus vandaag groen licht gekregen voor voltrekking.
    Milieuargumenten worden terzijde geschoven.
    Aanpassingen in de marge voor de bühne.
    Waarschijnlijk zal de aanpassing omwille van de aanvullende eisen verkeersveiligheid nog meer ruimte in beslag nemen.

  • Prioriteit ligt in een snelle spoorlijn naar Heerenveen en naar de Randstad. Dat verlicht de ring en zet zoden aan de dijk. En doet het grote bedrijfsleven aantrekken.

    • Dat scheelt hooguit een paar procent van het autoverkeer op de ring en heeft dus geen invloed op de plannen voor de zuidelijke ringweg.

      • Ik denk dat het enige wat helpt om het autogebruik terug te dringen het maximaal flexibiliseren van de kosten is.
        Dus: accijnzen fors omhoog en wegenbelasting navenant omlaag. Dan maak je een andere afweging bij gebruik auto of openbaar vervoer en fiets.

Recente berichten

Herstel Dorkwerderbrug gaat weken duren, schade aan staalkabels in bedieningswerk

Het herstel van de Dorkwerderbrug gaat zeker nog enkele weken duren. Bij een inspectie heeft…

1 uur geleden

Auto rolt over de kop bij aanrijding op N370

Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…

11 uur geleden

Vrijdag bewolkt met een spatje regen

De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…

12 uur geleden

Gemeente werkt aan vlonder in Gorechtvijver

De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…

15 uur geleden

Ongeval op A28 richting Haren

Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…

15 uur geleden

File na kop-staartbotsing op A7 ter hoogte van Hoogkerk

Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…

16 uur geleden