Categorieën: Nieuws

Fietsers krijgen voortaan voorrang

Fietsers die gebruik maken van het hoofdnetwerk van fietsroutes in de stad krijgen voortaan voorrang op de auto. Dat zegt het stadsbestuur.

De gemeenteraad had hier in een motie grotendeels om gevraagd, maar het College van B&W gaat nog een stap verder. Alleen op plekken waar de verkeersveiligheid in het geding komt blijft de auto voorrang houden.

Dat gaat ook gelden voor de fietsroutes naar Winsum, Ten Boer, Leek en Haren. De fietsroutes moeten de concurrentie aan gaan met het gemotoriseerd verkeer.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Net alsof er in Groningen ook maar één fietser rondrijdt die denkt dat hij soms géén voorrang heeft...

  • Triest om te lezen dat men ook hier voor de makkeljke weg gaat, als een fietser zich niet aan de verkeersregels blijkt te gaan houden, ga je als overheid niet verbaliserend optreden, maar pas je de wet aan, waardoor de verkeersovertreders, in dit geval fietsers, worden beloond voor hun weggedrag.

    • Het gaat er om om fietsen aantrekkelijker te maken, niet om overtredingen te verminderen door voorrangsregels. Automobilisten nemen relatief veel ruimte in en leveren veel gevaar op en vervuilen het milieu meer. Daarom moet fietsen worden bevorderd. Met de komst van de electrische fiets is er een revolutie in het woonwerkverkeer mogelijk. Dat moet bevorderd worden.

    • Er zijn genoeg fietsers die zich aan de regels houden en er zijn echter des te meer automobilisten die zo naïef te denken dat je als je met de auto de stad in gaat er geen vele fietsers en voetgangers zijn.Ik zou zeggen kom met die platte dikke reet uit de autostoel en pak de fiets i.d.p.v. de binnenstad te vergassen.

      • Ik denk niet dat jou betoog over de stad Groningen gaat, maak dagelijks mee wat voorrang nemen van fietsers, het niet duidelijk maken af te willen slaan, het door rood rijden, het voorrang nemen, in plaats van te verlenen, aan ergernissen en belangrijker wellicht nog aan bijna ongevallen, doet met niet enkel bestuurders van gemotirseerde voertuigen, maar ook bij voetgangers en andere verkeersdeelnemers. En dan spreek ik nog niet eens over de donkere herfst en winterperiode doordat men het verdomd om verlichting te voeren en bewust zonder deugdelijke verlichting op de openbare weg gaat rijden.
        En over dikke platte reet gesproken, neem aan dat jij het hier over jezelf hebt?

        Als ik al eens in de binnenstad moet zijn, ga ik binnen de venstertijden volkomen legitiem met een auto v.v. redelijk schoon te noemen Euro 6 motor, of ga ik buiten de venstertijden om lopend naar het centrum.

        Brede en ruime fietspaden kun je enkel toejuichen, maar om de automobilist hier nu voor te laten betalen om erna diezelfde automobilist te beperken in het gebruik van de openbare weg, gaat mij te ver.

        In dit land is het mode geworden om verkeersdeelnemers, uigezonderd de melkkoe te noemen automobilist, niet te wijzen op verkeersregels, maar om diezelfde overtreder tegemoet te komen door de verkeersregels in hun voordeel aan te gaan passen.

        Ik liep recent over een trottoir, komt er een fietser aanrijden over ditzelfde trottoir schreeuwend: kun je niet uitkijken? Dit is nu een klein voorbeeld van normvervaging waar het om verkeersregels gaat.

      • De automobilist betaalt niet voor fietspaden, dat doet de belastingbetaler. De meeste belastingbetalers hebben een fiets. Het kan dus uit algemene middelen betaald worden. Autowegen en infrastructuur is vele malen duurder dan fietsinfrastructuur. Logisch dat je extra moet betalen als je daar gebruik van wilt maken. Overigens betalen niet autobezitters indirect ook wegenbelasting en accijnzen. Kosten worden doorberekend door bedrijven en instellingen. Zij doen immers ook gewoon aan boekhouden.

  • Lijkt mij prima, maar opnieuw vraag ik me af of dit wel in het groter geheel van de bereikbaarheid past. Want de auto wordt dus weer gepest. Terwijl ook het openbaar vervoer verder verslechtert.

    Het ligt natuurlijk aan versnipperd beleid (kenmerk van een onvolwassen bestuur) maar het komt over alsof ze mensen van buiten de stad helemaal niet in de stad willen hebben.

    • Je denkt te autocentcentrisch Kars. Fietsers en voetgangers worden vanuit dat oogpunt al jaren geterroriseerd door auto's. Nu de terreur wat teruggedrong wordt is dat nog geen pesten, het is het creëeren van meer rechtsgelijkheid.

    • Ik denk helemaal niet autocentrisch; ik denk juist vanuit het totaalplaatje. De meeste mensen van buitenaf komen nou eenmaal met de auto. Dat kun je verschrikkelijk vinden maar dat is een feit en er is niets dat dat gaat veranderen.

      De auto moet zo goed mogelijk gefaciliteerd worden en dat gebeurt met een maatregel als deze dus beslist niet.

      • Jouw totaalplaatje lijkt mij op kokervisie. Die fietsers rijden overigen parallel aan de inkomende autostromen. Alleen kruisend en afslaand verkeer krijgt geen voorrang. Dat bijt elkaar dus helemaal niet.

      • Die van die kokervisie kun je terugkrijgen, fietsenlover. ;o)

        Maar kom op, het is niet zo heel erg allemaal. Het is niet zo dat de auto er nu dertig in plaats van vijftien minuten over doet om van Corpus den Hoorn naar het centrum te komen. Dat was mijn punt ook helemaal niet. Wel dat er geen overkoepelend beleid lijkt te zijn en dat dat altijd nadelig zal uitpakken voor het vervoermiddel dat het meeste gebruikt wordt: de auto.

      • Ik heb helemaal niet het idee dat er geen overkoepelend beleid is. Er wordt juist heel veel aandacht besteed aan efficiënte toe en afvoer van auto's naar de stad. Het hele ringwegproject, parkeergarages, P+R's nieuwe ontsluitingsweg voor het UMCG (als dat doorgaat). Gescheiden HOV-verbindingen.

      • Kun je vinden, maar ik vind van niet. Ik heb juist het idee dat al die ingrepen los van elkaar genomen worden. Vandaar mijn zorg.

        Wel goed nieuws is dat de bewegwijzering van en naar de parkeergarages sterk wordt verbeterd. Dat was ook superhard nodig!

  • In ons Gemeentebestuur zit zoveel licht dat zelfs in het donker de fietspaden geen lantaarnpalen behoeven.

  • he hoofdnetwerk in de stad, met al die fietsonvriendelijke stoplichten erin, gebruik je eigenlijk alleen maar als het gesneeuwd heeft, want dan is daar gestrooid.

  • Marc, de opbrengsten aan wegenbelasting overstijgen de kosten en uitgaven aan wegen en haar onderhoud. Neem de brandstofaccijnzen, jaarlijkse opbrengst 7,8 miljard Euro. Dan nog de BPM, de belastingheffingen in het kader van de bijtelling, de belastingen op verzekeringen, de belastingen op het onderhoud, enz.enz.

    Al met al wordt er door autobezitters jaarlijks bijna 20 miljard aan opbrengsten gerealiseerd, waar er 5,2 miljard direkt en indirekt aan wegen wordt besteed.

    De overgebleven Euro`s verdwijnen in de schatkist/in de lade algemene middelen, van waaruit o.a. gelden voor aanleg en onderhoud aan jawel, fiestpaden wordt betaald.

    Waarom laat men de gemiddelde fietser eigenlijk niet meebetalen om de aanleg en onderhoud van fietspaden te bekostigen?

    En de rest van je betoog is typisch weer jou theoretisch leventje, de realiteit steekt toch iets anders in elkaar.

    • De fietsers betalen via de loon/inkomstenbelasting en de BTW mee aan algemene middelen en dus aan fietspaden Middenweg , dat heb ik al gezegd. Het is gewoon kinnesinne dat jij fietsers wilt laten betalen.

      • Dat doet de gemiddelde automobilist ook. Met jou logica Marc, zou jij zelfs de Griekse economie er bovenop helpen.

      • So what? Automobilisten hebben meestal ook wel een fiets. Ze gebruiken dus ook fietspaden. Als je de fiets gaan belasten, laten ze die misschien wel weer staan om gezellig met z'n allen in de file het milieu te vermoorden. Uiteindelijk lost het probleem zichzelf op omdat de mensheid de darwin award krijgt. Alleen jammer dat we het wel wisten maar niet sterk genoeg waren om onze vervuilende medemens uit hun moordblik te schoppen.

    • Autorijden is ongezond voor jezelf en slecht voor het milieu. Stank, lawaai, fijnstof etc.
      Fietsen heeft uitsluitend voordelen voor gezondheid en milieu. Redenen genoeg om de automobilist flink te laten betalen en de fietser niet.

  • Als fervente automobilist heb ik meer dan eens de pest aan die fietsen, ze rijden in de weg, ze houden je op, je komt te laat op afspraken, je haalt je targets van de dag niet enzovoort enzovoort. Nu ook nog weer dit! Het gemeentebestuur lijkt wel kierewiet. Een mooie 4-baans door de binnenstad, dat lijkt me wel wat...

Recente berichten

Vier dagen Pasar Malam Asia in Kardinge

Een lang weekend vol oosterse dansen en culinaire specialiteiten: van vrijdag 17 mei tot en…

2 uur geleden

Dinsdag opklaringen met een spetterbuitje, Hemelvaartsdag begint zonnig

Aankomende week kunnen we zon, bewolking en een buitje verwachten. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis lopen…

3 uur geleden

Meerdere mensen opgelicht bij tweedehands verkoop tickets FC Groningen

Vrijdagavond strijdt FC Groningen in een uitverkochte Euroborg tegen Roda JC om directe promotie naar…

4 uur geleden

Botsing tussen scooter en auto op Helperpark

Maandagavond heeft een aanrijding plaatsgevonden tussen een scooter en een auto. Dat gebeurde bij Sportcentrum…

4 uur geleden

UMCG ontvangt 45.000 euro voor veiling kistje meischol op Urk

De Hematologie afdeling van het Universitair Medisch Centrum in Groningen (UMCG) heeft 45.000 euro ontvangen…

6 uur geleden

Fietsster aangevallen door ontsnapte hond op Regattaweg

Een fietsster is maandagmiddag aan de Regattaweg in Oosterhoogebrug aangevallen door een ontsnapte hond. Dat…

7 uur geleden