Categorieën: Nieuws

Gemeenteraad voor busvrije binnenstad

Een grote meerderheid van de gemeenteraad is voorstander van een busvrije binnenstad. Dat bleek woensdag tijdens een commissievergadering in het stadhuis.

De bussen rijden in de toekomst om het centrum heen, over de diepenring. Ze mijden dus de Grote Markt en daardoor krijgen voetgangers en fietsers alle ruimte. De binnenstad kan bovendien verfraaid worden met meer groen en bijvoorbeeld een fontein.

Wel zijn er zorgen over ouderen en gehandicapten. Die zouden wellicht gebruik kunnen maken van een taxi of wmo-vervoer. De diepenring wordt smaller en ook drukker, mede omdat er veel meer bussen overheen rijden. Het definitieve besluit valt in het najaar.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Over de diepenring?

    Misschien als de diepenring gedempt wordt. Iets waar die grotendeels import Stad Groningers in de raad bij het dossier studententrein (regiotram) niet vies van bleken te zijn. Bij het Kattendiep een plaat van zestig meter oover het weinige Hanzeatische water dat onze vernielde stad nog kent.

    Misschien komen ze weer met demping/overkapping op die plek. Dan is het zeker dat die anti-Groningse tram er via een met deelplannetjes bedekte achterom weg moet komen. De onbenullige knip in de weg voor het station kan wel eens deel uitmaken van een smerig plan.

    Als de Stadspartij ook voor de sloop van de historische directe OV-verbindingen van de Grote Markt zijn, wordt het tijd voor een nieuwe lokale partij.

  • Het kost een beetje overredingskracht en een HOOP smeergeld ...maar dan heb je ook wat ..
    EEN ONBEREIKBARE BINNENSTAD .. T'jah ..zo zie je maar weer, iedereen en alles is te koop.

  • Een grote meerderheid vindt het een Goed plan. Hoe zou dat toch komen? Omdat het een goed plan is.

    • De meerderheid was ook voor het monstrum, De Zuidelijke Fileverplaatsing en Studententrein.

      Misschien bestaat de meerderheid uit de raad wel uit holle, ambitieuze types met de zicht op noodzakelijkheid en verhoudingen belemmerende roze brillen.

      • Misschien bestaat de minderheid die het allemaal zo goed denkt te weten wel uit zwartkijkende navelstarende beroepszeurpieten die alles wat ze niet zelf bedenken bij voorbaat afkeuren en als een aanval op hun wereldbeeld beschouwen.

      • Zwartkijkers hebben een scherpere blik dan roze brillen.

        Dat je voor een klein miljard (inclusief bijdrage om het aardbevingbestendig te maken), vijf jaar bouwoverlast (met meer totale tijdverlies dan het aan totale tijdwinst gaat opleveren) ervoor zorgt dat transito-verkeer makkelijker door Groningen raast, maar dat al het stadsgeorienteerde autoverkeer van de Zuidelijke ringweg naar de zuidelijke wijken gaat, een goed plan vindt omdat een stukje groen aan de Waterloolaan aan het Sterrebos wordt verbonden, betekent dat je niet goed nadenkt.

        Oplossingrichting zou vanuit fundamentelere inzichten moeten komen.

        Waarom zou de provinciestad Groningen voor ongebreidelde kwantitatieve groei moeten gaan? Is Nederland niet meer een stadstaat in een sommige delta waar ambitie van autonome stadsbesturen bespottelijke vormen aan neemt? Is het niet logisch dat Den Haag bepaalt dat een groot deel van de alpha en gamma studies naar Emmeloord worden verplaatst om zo die wat slaperige stad van jeugdige energie te voorzien, en zo Groningen niet aan eigen succes ten onder laten gaan?
        En wordt nog steeds nauwelijks in werktijden gedifferentieerd (ondanks dat 40% van de mensheid een avondmens is). Ondanks de positieve effecten op gezondheid en productiviteit. Omdat dat de belangen van de wegenbouwwereld wel eens zou kunnen beschadigen?

        Vragen waartoe een gemiddeld D66, PvdA raadslid niet op komt. Laat staan Max Blom (VVD) of Rene Bolle (CDA). Er is wat filevorming bij het Julianaplein, en in glossy rapportjes wordt een absurd megalomane oplossing (het wordt zo groot als het Prins Claus plein?) gepresenteerd, en er wordt niet meer nagedacht. In een notendop het intellectuele proces van de meerderheid in de raad. Waarbij een afwezigheid van dualisme ook een zeer kwalijke rol speelt.

      • Bijzonder dat al die goed opgeleide raadsleden en allerlei adviseurs en maatschappelijke en commerciële organisaties het voortdurend allemaal totaal verkeerd zien. Gelukkig is VSH er nog om iedereen de juiste weg te wijzen.

    • Wie is die meerderheid dan dat slappe spul van de gemeenteraad wat ook in het college zit. Of is de meerderheid de burger die dit wil.

  • De heren VSH en Strobos geven wel vaker blijk niet goed om te gaan met democratische besluiten.
    Smeergeld, vernielde Binnenstad, nieuwe lokale partij, het zijn grote woorden die gebruikt worden zonder ook maar enige onderbouwing.
    Ik ben blij dat die lelijke en gevaarlijke bussen uit het stadshart verdwijnen en dat er meer ruimte voor fietser en voetganger ontstaat. De Binnenstad wordt er een stuk aantrekkelijker door net als bij het verdwijnen van het busstation op de Grote Markt ( voor V&D) en het deels verbannen van de auto uit het stadshart.
    Het is wel duidelijk dat dit soort maatregelen de Binnenstad een stuk aantrekkelijker maakt. Niet voor niets doen veel steden in binnen- en buitenland dit ook, met het nodige succes.
    Sommigen zijn daar kennelijk blind voor.

    • Noem eens zo'n stad in het binnen- of buitenland, waar je met het OV niet kan komen?

      Misschien heb je gelijk hoor, maar ik kan het me even niet voor de geest halen...

      • In vrijwel alle middelgrote en grote steden in Europa is de afgelopen decennia de aanwezigheid van het gemotoriseerd verkeer steeds verder ingeperkt. Nergens, voor zover ik weet, is de situatie terug gedraaid. Overal worden steeds vergaander stappen gezet ten faveure van voetgangers en fietsen. Bussen rijden vaker langs het stadshart en er niet meer dwars doorheen.
        Ik ken eerlijk gezegd geen voorbeelden waar dit geen succes is gebleken.
        Uiteraard moet je wel goed kijken naar de effecten op de wat minder mobiele binnenstadsbezoekers. Wanneer die nu ineens te lange afstanden moeten overbruggen dan zal je daar een voorziening voor moeten treffen bijv. een soort citybus.

      • Daarom was het tramproject dat enige jaren geleden zo jammerlijk werd afgeschoten zo gek nog niet!
        Sterker het was de perfecte oplossing voor een middelgrote stad als Groningen geweest.
        De verbinding met de binnenstad (Grote Markt) was in stand gebleven! Een tram neemt nu eenmaal minder plaats in dan bussen! Al zullen weinigen dat beseffen.

        Maar in Groningen mag het woord "tram" kennelijk niet meer genoemd worden, anders gaat je kop er af en die van mij vermoedelijk nu ook.

        Het is natuurlijk wel van de gekke dat de binnenstad niet bereikbaar meer is met het OV, in welke vorm dan ook!

    • De blinden komen door dit onzalig plan inderdaad niet meer in de binnenstad, als je dat soms bedoeld nitwit ( wat een lef om zo een woordspeling te gebruiken) schaamteloos...!!

      • Niet schelden René, dat zegt meer over je jezelf dan over een ander.
        Het Zuiderdiep hoort gewoon bij de Binnenstad en straks rijden daar nog steeds bussen. Onzin dus dat er straks geen bussen meer in de Binnenstad rijden.

    • De studenten bereiden zich al voor door extra zeeppoeder in te kopen heb ik gehoord..De Grote Markt in Groningen komt nog wel in het quinis book of records met het grootste schuimbad ter wereld...Leve de LOL..

  • Mijn reactie dat het voor de weinige bezoekers van HET(toekomstig?) MONSTRUM moeilijk zou worden dit te bereiken heeft plaatsing niet gehaald.
    ????

    • Goed punt! Ze zetten er wel een Forum meer maar maken die vervolgens minder goed bereikbaar. Dat klopt toch niet?

  • Het busstation voor V&D moet juist weer terug !! Natuurlijk met schone bussen. De parkeergarages in de binnenstad dicht !! Geen personenauto's meer in de binnenstad. Zo blijft Groningen bereikbaar.

    • Dat bevreemd mij ook Brum, aan de ene kant wil men de stadsbus uit het centrum gaan halen, c.q. stads- en streekbussen niet langer binnen de diepenring toestaan, waar men nu onder het Huis van Niets een nieuwe parkeergarage aan het bouwen is, welke toch niet gebouwd wordt om leeg te laten staan, evenzo waar het om de parkeergarage aan de Haddingestraat gaat.

      Persoonlijk heb ik dan de mogelijkheid om tijdens de venstertijden met een van mijn bedrijfsauto`s de binnenstad in te kunnen rijden om zo legitiem boodschappen te kunnen doen, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat als deze mogelijkheid zich niet voor zou doen, ik niet snel meer in de binnenstad zou komen.

  • Die parkeergarage onder het forum is gewoon verzonnen om de kosten te verantwoorden. Want vroeger leverden Parkeergarages flink geld op. Dit is echter niet meer het geval in Groningen, ze draaien soms zelfs verlies... maar door die inkomsten te incalculeren denken ze het forum rendabel te maken...

    Ik denk dat het een goed plan is, een binnenstad waar men graag wil verblijven. Fontein, bankjes waar men gratis kan zitten, meer groen. Dat zie je overal in zuid Amerika.

    Valt me op dat de mensen die het gezondst zijn het hardste roepen dat het zover lopen is vanhet zuiderdiep naar de grote markt. En ze vergeten dat de meeste mensen juist komen om twee keer de herestaat af te lopen.... nu beginnen ze echter op het zuiderdiep in plaats van de grote markt. Gog, wat een enorme verandering! stelletje mietjes.

    Voor mensen die slecht ter been zijn komen er wel oplossingen. Voor blinden zie ik het probleem niet. Gewoon een nieuwe blindenstok met een ingebouwde app. Bovendien zullen er steeds minder blinden komen door genetische onderzoek voor geboorte, verbod op vuurwerk en nieuwe operatie technieken om blinden te laten zien.

    • Gezellig hé je tegen de Groningse besognes aan bemoeien vanuit het verre Zuid-Amerika. Als je Tanja tegen komt, wil je haar dan de GroenLinkse groeten van me doen?

      • Ah die Groningse Tanja :) Als ik naar Colombia ga zal ik haar de groeten doen. Ik probeer haar echter eerst af te maken, voordat ze mij probeert te ontvoeren voor een aantal jaren. In mijn ogen gewoon een terroriste die het land meer kwaad doet dan goed en levenslang de bak in zou moeten draaien.

  • Ja mensen, een fontein. Daar kan je zeepsop in doen! En boehoehoe, de studenten zouden dat weleens kunnen gaan doen. Daarom staat het altijd vol schuim in alle steden waar er een fontein is; rome, mexico, italie, griekenland.... oh nee wacht. Gebeurd schijnbaar, misschien, weten we nog niet zeker, alleen in Groningen! En dan nog 30 jaar geleden toen de grote markt nog een parkeerplaats was voor auto's. Daarnaast zat fonteinen die niet gewoon een bak water zijn met een sproeikop. Laat maar eens wat mensen beginnen met ontwerpen.

    • Ach...het mag wel ietsjes kosten.
      Geld zat schijnbaar.
      Even een blik met ontwerpers opentrekken.

Recente berichten

Groningen biedt excuses aan voor rol in slavernijverleden

Burgemeester Koen Schuiling (VVD) heeft donderdagavond excuses gemaakt voor de rol die het toenmalige gemeentebestuur…

10 uur geleden

Aanhoudend zonnig en temperaturen blijven boven de 20 graden

Vrijdag is er af en toe zon en kans op een enkele bui. Het wordt…

11 uur geleden

Pinstoring treft ook Groninger winkels

Ook bij Groninger winkels kon donderdagavond niet altijd gepind worden. (meer…)

12 uur geleden

Traktaties voor mensen die op de fiets naar het werk gaan

Fietsers konden donderdag op een traktatie rekenen wanneer zij op hun tweewieler naar het werk…

12 uur geleden

Groninger moet 34 maanden de cel in voor helpdeskfraude

Een 22-jarige man uit Groningen werd donderdag veroordeeld tot 34 maanden celstraf wegens helpdeskfraude. (meer…)

12 uur geleden

Walter Flapper zakelijk leider Stichting Jonge Harten

Walter Flapper is sinds deze maand de nieuwe zakelijk leider van Stichting Jonge Harten, de…

13 uur geleden