Categorieën: Nieuws

Stadsbestuur verder met plannen voor station

Het stadsbestuur mag verder gaan met het maken van plannen  voor het stationsgebied. De gemeenteraad heeft daarvoor geld ter beschikking gesteld.

Het hele project kost zo’n 275 miljoen en de financiering is rond. Er komen drie tunnels: een voor voetgangers , een voor fietsers en een voor bussen. Ook komen er perrons bij. Het opstelterrein verdwijnt richting Haren en krijgt een geluidswal om overlast voor omwonenden te beperken. De wissels bij de Lodewijkstraat verdwijnen ook. Aan de zuidkant van het station komt een ondergrondse fietsenstalling met 5.000 plaatsen.

Er wordt nog nagedacht over de aanpassing van het stadsbalkon. Ook de verplaatsing van het busstation naar de zuidkant van het hoofdstation wordt nog onderzocht. De hal en tunnel blijven openbaar toegankelijk voor het publiek. De perrons zijn alleen toegankelijk via poortjes. In 2021 moet alles klaar zijn.

Ecco van Oosterhout

Bekijk reacties

  • Sorry Stadbestuur jullie krijgen toestemming spoor 1,2,3 af te breken en te veranderen in winkels.Het onnodig aanbrengen van 3 tunnels dat kan ook met 2 tunnels.Het Nieuwe Provinciaal bestuur zal zeker ingrijpen.Het is weer een prestige project van nu het nieuwe gemeente bestuur.Grootheids waanzin.
    Groningers weer een project PVDA/D66/VVD Kies voor Provinciale Staten partijen. Stem lijst 13 plaats 2 ,, Red het Noorden " P.C.J.Muijzert

    • Het zijn geen 3 tunnels, maar 2. Die fietstunnel is gecombineerd met de voetgangerstunnel. Het Provinciebestuur heeft de plannen mede bedacht ze trekken samen op met de NS en Prorail. Vraag maar aan Mark Boumans.

      • Marc daarom zat ik op het kantoor van Mouvaris in Utrecht ook bij het ontwerp van de N 33 over de schouder mee te kijken en adviezen te geven ! Alles samen door genomen.Zelfs voor de Raad van State op 6 dec 2012 gaf de landsadvocaat toe > RvS kijk mijne heren wij hebben geluisterd naar dhr Muijzert en hebben zn advies(zen) overgenomen.Aansluiting Assen N 33/A 28 30 milj bespaard. Is dat toch jammer voor jou.

    • "Onnodig", "kan ook [anders]", "prestigeproject", grootheidswaanzin"...

      *Streept weer een aantal termen op de Typische Tegenstanders Bullshit Bingo af*

      • Kars hoe krijg je het in je hoofd,er zijn delen bij het project station die anders en veel goedkoper kunnen.Het station wat zo mooi is moet je zoveel mogelijk handhaven en zo goed mogelijk stedekundig handhaven de fietsenstalling voor het station laten zakken en geen afbraak van perron 2 en 3 en vooral geen winkels bouwen daar staan er genoeg leeg van in de stad.Een grote fietsenstalling aan de zuidzijde perrons ok maar een tunnel voor bussen is niet nodig.Verdeel het verkeer in delen stad zijde en busstation voor alles naar zuiden/oosten/westen en in voetgangers/fiets tunnel voorzien door rolbanen a la Schiphol om snel van ene naar anderezijde te komen.

      • Helaas, Pieter. Ik geloof je niet meer. 40 jaar ervaring of niet.

        Uitspraken als "prestigeproject", "grootheidswaanzin", "de offerte is naar de opdrachtgever geschreven" zijn geen feiten, maar meningen waarvan de correctheid niet getoetst kan worden. Met andere woorden: het zijn drogredenen.

        Dus nee, dank je, Pieter. Deze stad heeft al lang genoeg onder fopdeskundigen te lijden gehad.

    • Ja Pietercj Muijzert, nu weten we het wel met je persoonlijke verkiezingscampagne.
      En pas op voor verkiezingsretoriek...

  • Laat me raden?

    Na Grunobuurt moet nu ook een groot deel van de fraaie Parkweg (rivierenbuurt) vernietigd worden?

    Omdat er volstrekt noodzaak- en redeloos steeds meer scholieren maatschappelijk irrelevante opleidingen op diplomafabriekjes als de Hanze gaan doen?

    En het underground-pareltje de Glasfabriek moet ook plat? Zodat we nog meer op een oord als pak-em-beet Hoofddorp (minus nabijheid van Amsterdam) gaan lijken.

    Kan megalomanie en voorkeur voor onnodige prestigeprojecten binnenkort via hersenscans aangetoond worden? Zodat mensen die de neiging hebben om een stad als hun eigen legoland te zien, geweerd kunnen worden van de wethouderspositie.

    In koor met Pietercj:"het kan ook anders". Stem dan wel op Groninger Belang.

    • De Grunobuurt is enorm opgeknapt en het zuidelijk deel van het Stationsgebied zal volgen.
      Alleen wat oude verstokte zuurpruimen blijven tegen elke verandering en hanteren grote woorden om de eigen frustraties over alles te verwoorden.

      • De verpaupering van de Grunobuurt (Westinghousestraat) was gevolg van actief PvdA/ROEZ beleid.

        Geen onderhoud/handhaving. Wel junks woningen toewijzen.

        Oud vies trucje. Kost Groningen wel een aardig buurtje met charmante woninkjes.

        Maar mensen die voorstander zijn van alleen maar fantasieloze appartementen (Frank LANDMARKS de Vries) zal de intrinsieke woonwaarde van een appartement hoger inschatten dan een speelse bovenwoning. Holheid regeert.

      • Opgeknapt?! Er was niks mis mee. Betaalbare huurwoningen hebben plaatsgemaakt voor peperdure vrije sector .. Oh wacht, toen de crisis uitbrak en ze deze huizen niet meer aan de straatstenen kwijt konden, werden de verhuren verlaagd tot het plafond van de sociale huursector. Zo hypocriet waren ze ook wel!

      • WAt een ellende treft ons toch. En allemaal veroorzaakt door hun.
        Ik vind het aardig opgeknapt. Wat er stond was niet de moeite van het behouden waard en van erg slechte kwaliteit.
        Ben wel benieuwd naar het vooropgezette plan om die buurt te laten verpauperen. Ik wil graag een copietje.

      • En alweer is iedereen die het niet met VSH eens is, gek.

        De Grunobuurt is er in mijn opinie met de nieuwbouw enorm op vooruit gegaan! Ik vind 't nu echt een toplocatie!

      • Verdwijnen van die leuke speelse woninkjes aan de Westinghousestraat helemaal top? Kan me daar bij jou wel iets bij voorstellen.

        Steden die bestaan uit tramlijnen, fantasieloze appartementencomplexen en lachwekkende LANDMARKS, vind jij lekker overzichtelijk.

        Waarschijnlijk is wonen in Tokyo een droom van jou. Neefje van mij is licht autistisch, en is helemaal dol op het orde en structuur in de Japanse stedenbouw en organisatie van publieke ruimte.

      • Toplocatie?

        Mensen die wat pech in hun leven hebben gehad en/of zelf verkeerde afslagen hebben genomen, konden vroeger - als ze maar lang genoeg punten spaarden - ook in de ideaal tussen Stadspark (of wat daar van over is), Stationsgebied en Centrum gelegen Grunobuurt wonen.

        Mede met dank aan de PvdA worden mensen die geen woning kunnen kopen uit alle aangename buurtjes verdreven.

        Gelukkig gaat de PvdA snel kapot.

      • Ben wel beniewd waarom VSH denkt dat de wereld zonder de PvdA er ineens heel anders uit komt te zien.

      • Zoals ik al zei, iedereen die het anders ziet dan VSH, is gek. Of autistisch.

        Soms vraag ik me trouwens wel eens af of je dat ook zo zou zeggen als jij een ik aan de bar hadden gestaan.

    • O. Kars

      Hangt er van af hoe groot en breed je bent.

      Zou jij je van elke empathie gespeende (knipoog) cynisme ten koste van de ondernemers in de Oosterstraat ook durven hebben uiten in de nabijheid van die ondernemers? En dan toen de Studententrein nog niet in de prullenbak lag? Had je deze direct betrokkenen recht in hun gezicht "achterlijke nimbys die maar failliet moesten gaan" genoemd?

      Verder noem ik niet jou, maar mijn neefje autistisch. Verder vind ik autisme helemaal geen diskwalificatie. Wel is het de vraag of een autist de enorme samenhang van ragfijne verbindingslijnen en fenomenen die een leefbare stad maken wel in de figuurlijke handpalmen kunnen hebben. Het autistische verlangen naar structuur maakt iemand minder geschikt om subjectiviteit (o.a. sentimentaliteit) en intuïtie in debatten over stedenbouw te waarderen.

      • Dat dacht ik al, VSH. Het hangt er natuurlijk niet vanaf of je enig fatsoen in je donder hebt; het hangt er vanaf of de ander wat kan terugdoen of niet. Wat laf.

        Net zoals je online, onder je schuilnaam VSH, de grofste beledigingen wenst rond te slingeren tegen personen die zich daar niet tegen kunnen verweren.

        In het echte leven was je denk ik regelmatig van je barstoel gesleurd, VSH. Denk daaraan als je weer eens de behoefte voelt iemand voor autist uit te schelden vanachter je anonieme schuilnaam.

      • Kom op Kars.

        Persoonlijk ben ik niet zo van fitties met medereaguurders. Maar jij mag zelf ook graag uitdelen. Impliciet of expliciet heb je mij ook een aantal keer voor een gek uitgemaakt.

        Wat dat betreft doe je me een beetje aan de oud PSV-voetballer Eric Gerets denken. Een schopper die het niet kon hebben als hij eens een tikkie terug kreeg.

      • Beetje erg gemakkelijk VSH, je stijl is wild om je heen slaan en je hebt zelf de grootst mogelijke moeite met iemand die je een weerwoord geeft.
        Meerdere malen heb je al geklaagd bij de moderatoren en je kondigt zelfs nog een uitgebreid 'klaagschrift' aan over een medereageerder.
        Het is dan wel heel triest dat je dan van een ander zegt dat hij slecht tegen kritiek kan.

      • Jack.

        Ik ga jou maar eens negeren.

        Met twee anderen (Kars en Marc) ben je met weinig anders bezig dan betrokken burgers die op dit forum hun zorgen over de stad uiten, te beledigen.

        Succes er mee.

      • Jij-bakken red je 't niet mee.

        Ik ben bovendien niet de enige die je van tijd tot tijd aanspreekt op je afschuwelijke gedrag on-line. Het wordt tijd dat je daar zelf ook eens op gaat letten en andere meningen eens leert te laten voor wat ze zijn. En al helemaal als die meningen onderbouwd blijken te zijn met cijfers en feiten.

        Niet iedereen die wat anders denkt dan jij is een autist.

      • Voor iemand die mij negeert reageer je wel heel erg vaak op mijn bijdragen.
        Hoe staat het met het 'goede verhaal'?

  • Idioot plan voor ?????
    En wie worden er allemaal beter van, m.a.w. wat blijft er voor wie aan de strijkstok hangen?

  • Ik zou de Parkweg ook gelijk gaan slopen, daar zou je een mooi parkeerdek van kunen gaan maken om zo de straks structureel volle parkeergarage van het Forum te ontzien. De vele bezoekers naar het Forum welke met de auto komen, kun je dan simpel met een P+R naar de Grote Markt rijden. Gelijktijdig zou je dan ook nog een extra perron kunnen en moeten gaan bouwen om de Forum trein uit Schiphol daar te laten stoppen, hierdoor ga je de bestaande perrons enorm ontlasten want deze zullen de toekomstige bezoekers van het Forum nooit aan kunnen. Mark my words, geniaal plan!

    • Midenweg,
      vergeet ook niet de vele duizenden (?) (mogelijk zelfs miljoenen) uit het verre buitenland die HET MONSTRUM komen bezoeken.

  • Wat zijn de gevolgen van het verdwijnen van perron 1,2 en 3 voor de fraaie overkappingen aldaar ? Is alleen het stationsgebouw heilig verklaard ?
    Vandaag is de karakteristieke bomenrij aan het Emmaviaduct alvast definitief geschiedenis geworden, waarvan akte bijdeze.

    • Dat is de reden blijf af met je vingers van het station inclusief overkapping en geen winkels bouwen.Daar probeer ik een stokje voor te steken. Dat je de treinen door wilt laten lopen met ik mee eens maar dan moeten er op de brug Hoornsediep en nieuwe tunnel Paterswoldseweg ook 4 sporen lopen zodat Groningen -Noorderstation ook 2 sporig en Groningen-Zuidhorn 2 sporig wordt

    • Karakteristieke bomenrijen? Wat kan de gemiddelde bij de ROEZ werkzame Pvda'er daar mee? Niets!

      Met slopen en bomen omzagen dan weer wel. Zorgt weer voor de benodigde werkzaamheden voor het ambtelijk apparaat.

      Gelukkig blijft er van de PvdA politiek niets over. Vergemakkelijkt de ontmanteling van haar tentakels zoals ROEZ.

    • De overkappingen blijven, net als het seinhuisje. Je kunt er straks pittoresk onder koffiedrinken op een gezellig terrasje.

  • Overkappingen zonder sporen ! Waar zijn de tekeningen van hoe en waarom men meent dit stukje spoorhistorie te mogen verprutsen ?

    • Omdat de lichtgewicht popjes van ROEZ die winderige gribusstad Rotterdam als voorbeeld hebben.

      Iedereen die in Rotterdam gestudeerd heeft, en geen autochtone Rotterdammer is, vlucht naar heerlijke historische steden als Amsterdam en Utrecht en zelfs Den Haag.

      Waarom wordt die verzameling binnen een dag vervelende LANDMARKS dan als een voorbeeld voor Groningen gezien? Wel, de karakteristieke historische bebouwing onbeschadigd laten zorgt niet voor werk op het Zuiderdiep. En geen mogelijkheden om te scoren.

      Gelukkig is de PvdA straks in de Tweede Kamer, Eerste Kamer, Provinciale Staten en Gemeenteraden een marginale partij. Kan de bezem snoeihard door tentakels als ROEZ.

      • Tot nu toe hebben de PVDA en hun ambtenaren de dienst uit gemaakt en daar moet een einde aan komen ! Je hebt volkomen gelijk !

      • Ken je die mensen goed?
        Je praat er over alsof je er zelf werkt of hebt hebt gewerkt en ergens een draadje is geknapt waar de ambtenaren de schuld van krijgen.

  • Het eerste wat aangepakt moet worden is dat foeilelijke stadsbalkon dat het zicht op ons prachtige stationsgebouw verpest!

    • Mee eens Jeroen,
      Het stadsbalcon is een grote mislukking. Ik heb zelf niet een geweldig goede alternatieve oplossing maar het huidige gebouw met dat merkwaardige dak is wel een heel slechte invulling van het gebied.

      • Tsja, het lager maken is ook het enige alternatief dat ik zie, voor zowel het behoud van die fietsparkeerruimte als het vrijmaken van het zicht op ons mooie station. De in- en uitgangen iets verder weg leggen en vervolgens de kuil uitgraven zodat je er op maaiveldniveau niets van ziet. En er dan een stationspleinwaardige ruimte van maken.

      • Jack inderdaad heb in bij de stad Groningen het gehele glasvezel project met 2 toezichthouders voor de stad Groningen begeleid.Project door een onderdeel van KWS,,VSTI´´ 92 miljoen.Door de gehele stad. Wees gerust Jack ik ken ook de stad.

  • Haha, nog even en O. Kars heeft een nieuwe hobby, een site pro- verandering stationsgebied. Ik heb me nog te weinig verdiept in het stationsgebied plan. Maar historische gebouwen moeten gekoesterd worden. Dat zijn er helaas niet zoveel meer.

  • Ik ben het eens met Jeroen, dat stadsbalkon is een flop. Het is een aanfluiting, en het zicht op het mooie stationsgebouw wordt erdoor verpest. Leg een mooi vlak plein aan met een fontein, bankjes en bomen. Dan kan het peerd van Ome Loeks ook weer een normale plek krijgen!

    • Je hebt gelijk Rene maar ze moeten geen winkels onder de oude overkapping gaan maken .En dat spoor 1 verdwijnt ok maar sporen 2+3 moet blijven voor Arriva en wel doorlopend als gepland.Het Station moet uitgebreid worden met 2 perrons en 1 tunnel voetgangers/fietsers en verder niet.Een bus tunnel alleen voor beide busstations te verbinden is niet nodig.

Recente berichten

“Maandag opklaringen en stapelwolken, woensdag zomers warm met 25 graden”

De temperatuur zit de komende dagen in de lift. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kan het…

4 uur geleden

Veel animo voor Victory Museum: “Conflicten in de wereld laten zien hoe kwetsbaar we zijn”

Het komende weekend zijn we op 4 mei twee minuten stil tijdens de Nationale Dodenherdenkingsdag.…

5 uur geleden

Komende dagen geen treinverkeer mogelijk naar Zwolle vanwege werkzaamheden aan bruggen

Treinreizigers richting Zwolle en verder moeten de komende dagen rekening houden met extra reistijd. Door…

6 uur geleden

Container tegen gevel gebouw in lichterlaaie, forse rookontwikkeling

Aan de Donderslaan heeft zondagavond brand gewoed in een container met bouwafval. De brand ging…

7 uur geleden

Jonathan van Dorssen flink op schot: GVAV geeft GRC Groningen pak slaag

“Het was een heerlijke middag, maar ik kreeg wel heel veel vrijheid”, aldus GVAV aanvaller…

9 uur geleden

SC Stadspark dieper in de zorgen, Groninger Boys klopt kampioen Peize

SC Stadspark verloor in de tweede klasse I van het zondagvoetbal en raakte dieper in…

10 uur geleden