Categorieën: Nieuws

Hoorzitting over fijnstoffen zuidelijke ring

De Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer gaat een hoorzitting houden over de gezondheidsrisico’s die de vernieuwde zuidelijke ringweg met zich mee brengt.

De PvdD gaat wetenschappers uitnodigen die de Kamerleden gaan informeren over de schadelijke gevolgen van de ringweg door de stad. Het gaat met name om het inademen van fijnstof.

De PvdD zegt dat er 16 scholen en acht kinderdagverblijven langs de ring staan. Die zouden fijnstof inzamelen dat gelijk staat aan het passief meeroken van 17 sigaretten. De hoorzitting is op 20 november in Den Haag.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Hoeveel jaar zou je een dierenopvangcentrum op de benen kunnen houden van het geld dat deze nutteloze exercitie kost.

    • Marc,
      HET MONSTRUM zou ook heel goed onderdak kunnen bieden aan een dierenopvangcentrum, naast de opvang voor dak-en thuislozen en de voedselbank met mogelijk nog een kledingbank.

  • De nieuwe zuidelijke ring en de hier deel van uitmakende nieuwe invoeg- en uitvoegwegen in de omliggende wijken.

  • deze deskundigen wonen denk ik allemaal in de zuidelijke wijken van de stad, zoals die longarts van een paar maanden geleden. Als de tegenstanders gewoon de auto laten staan (boodschappen, kinderen naar school brengen, woon-werkverkeer) dan is de ombouw waarschijnlijk niet meer nodig, maar ja....

    • Alsof de meeste mensen voor de lol in de auto zitten.

      Heb als schoonmaker eens vijf panden met vijfentwintig kilometer werkverkeer gehad. Denk je dat ik tussen het schoonmaken door, ook nog met wat materialen op de bagagedrager, dat ga fietsen? In de winter?

      De Zuidelijke Ringweg is een ordinair werkverschaffingsproject voor RWS en de grote bouwers.
      "Opvallend" is hierbij dat zowel griezel Maxime Verhagen (Bouwend Nederland) als Melani Schultz Verheage allebei lid van Minerva (Leids studentencorps) waren. Zou dat voor de RWS projectleider voor de Zuidelijke Fileverplaatsing misschien ook gelden? (Kijk Marc nu even vragend aan)

      De jarenlang bouwoverlast gaat voor meer tijdverlies zorgen, dan het totaal van meerdere decennia files bij het Julianaplein.

      • Hahahaha, leuk gevonden!
        Hoeveel moet je googelen om zo'n totaal irrelevante overeenkomst te vinden.
        Misschien zou je je kunnen verdiepen in het begrip causaliteit, op de havo besteden ze daar vast niet veel aandacht aan.

  • Ik heb laatst eens een fijnstofgrafiek gegoogled en wat bleek?
    In noord nederland is nergens (op delfzijl na: zware industrie) een fiijnstof probleem.
    Met de komst van elektrische en schone diesel auto's is er geen fijnstofprobleem te verwachten.
    Kortom een nutteloze aktie denk ik.

    • Het gaat dan ook niet over fijn stof, maar over politieke zichtbaarheid en punten scoren. Fijn Stof is daarvoor slechts een vehikel. Bereikbaarheid van de stad kan ook niet schelen, daarvoor zit je immers niet in de oppositie.

  • ...als je je ogen wat beter de kost geeft zal je op de beschikbare kaarten zien dat er voor het hele noorden één uitzonderingsgebiedje is wat verhoogde concentratie van fijnstof betreft.
    Vooral bij windstil, mistig weer kun je gerust stellen dat daar code rood gegeven kan worden. De roetdeeltjes verwaaien niet en trekken nog meer de omringende huizen en gebouwen in.

    • Maar dat kleine gebiedje ligt niet in de stad.
      Volgens mij ligt de hoogste concentratie fijnstof bij het hoofdstation. Als het om dat gebied zou gaan dan had men een argument.
      De nieuwe ringweg zal zorgen voor een betere doorstroming dus minder fijnstof. Er zal zeker fijnstof worden uitgestoten maar dat is ook het geval als er niks veranderd aan de zuidelijke ring.

  • Bijzonder dat iedereen is zorgen maakt om de fijnstof. Nu staan er meerdere uren per dag files met draaiende motoren. Produceren die geen fijnstof dan? In de nieuwe situatie rijd alles door. Is er dan niet minder fijnstof . En met de nieuwe normen waar auto,s aan moeten voldoen en al aan voldoen zou je zeggen dat het afneemt. Plus straks geen files meer. Opvallend is ook dat groen links altijd voor de zuidelijke ringweg gestemd heeft maar nu ineens als een blad aan de boom omdraaid en vragen heeft die allang beantwoord zijn. En van de PvdD kan je dit verwachten. Ze moeten toch ook af en toe in het nieuws komen. Misschien willen ze wel een oversteek voor dieren.Maar ja stemmetjes halen bij de komende verkiezingen is een must. Weer veel beloven en weinig geven na de verkiezingen.wat dat betreft heeft Marc een punt.

  • Het punt is nou juist dat de files zich in de nieuwe situatie gaan verplaatsen van het Julianaplein naar de omliggende wijken.
    Nog meer fijnstof dus voor de omwonenden, scholieren, recreanten van park en zwembad !
    Bovendien gaan bijna al bomen rond het plein
    plat. De weinige bomen die daarvoor in de nieuwe situatie terug komen, staan noodgedwongen pal aan de weg/geluidschermen en zullen daar dus nooit kunnen gedijen, als ze al groot mogen worden vanwege bladoverlast.
    Deze natuurlijke buffer tegen fijnstof gaat dus voorgoed verloren.

    • De files verplaatsen zich niet. Alleen het feit dat het op sommige wegen drukker wordt, betekent nog niet automatisch files, Op andere wegen wordt het juist rustiger.

      • Afgezien van de verkeerlichten bij het Julianaplein heb je op de ring geen zaken die ervoor zorgen dat er afgeremd en opgetrokken moet worden.

        In de wijken stikt van zebrapaden, rotondes en andere fenomenen die voor een vertraging en versnelling van het autoverkeer zorgen.

        En iedereen die wel eens een natuurkunde boek van dichtbij heeft gezien, weet dat een versnelling nu juist zoveel kracht kost. En in het geval van een auto, extra arbeid van de verbrandingmotor.

        Niet alleen wordt het verkeer naar de wijken verplaatst, per auto wordt er dus meer fijnstof uitgestoten.

        En waarom?

        Vanwege denkbeeldige vervoerstromen op basis van infantiele extrapolatie van verkeerscijfers uit de pre-kredietcrisis. Waarschijnlijk voor Bouwend Nederland gunstige verwachtingen van de hand van Goudappel, Diederik Stapel en Coffeng.

        De vijf jaar lang durende bouwellende zal voor een groter totaal tijdverlies voor de autorijder zorgen dan die afnemende filetjes bij het Julianaplein.

        Alleen omdat het achterlijke-negen-tot-vijf-regime voor veel medische kosten en een verlies aan arbeidsproductiviteit zorgt.

        Veertig procent is een avondmens. En wetenschappelijk is het allang bewezen dat dit niet een luilak is die maar 's-avonds maar vroeger naar bed moet gaan. Veertig procent loopt duidelijk minder risico op hartfalen, als die van elf tot zeven kunnen werken.

        En waarom moeten pupers en adolescenten om half negen beginnen. Ook van pubers is bekend dat op school veel meer kunnen opnemen als ze om een uur of tien kunnen beginnen.

        De Zuidelijke Fileverplaatsing? Een ordinair werkverschaffingsproject ten koste van de stad Groningen.

        (En de "elite" maar verbaasd zijn dat het vertrouwen in politici maar blijft afnemen)

        Moi

      • "Om mensen te pesten"? Dat gaat me wel ver Kars.

        De meeste mensen (een verzameling zelfzuchtige cellen dat als missie voortleven/voortplanten) willen er gewoonweg op vooruitgaan.

        Wellicht dat pesten (sadisme) leidt tot een gevoel over een ander te beschikken (macht) en dat die zelfbevestiging extra kracht geeft bij de het beklimmen van de maatschappelijke apenrots.

        Maar dit is uiteraard speculatieve driestuiver psychologie. Durf ik niet zo stellig weg te zetten als dat de Zuidelijke Fileverplaatsing een ordinair werkverschaffingsproject is.

        Moi

  • Hoe zit het eigenlijk met de lijnbussen richting Assen ? Ik zie geen vrije busbanen ingetekend. Die komen uiteindelijk ook in de file te staan bij de onvermijdelijke stoplichten en rotondes in de omliggende woonwijken.

Recente berichten

Donderdag begint zonnig, maar eindigt mogelijk met regen- of onweersbui; daarna langzaam wat minder warm

Het zonnige en warme weer van de afgelopen dagen kent aan het eind van donderdagmiddag…

6 uur geleden

Mogelijk oplossing voor bewoners Betonbos: “We gaan in gesprek met provincie”

Er is mogelijk een oplossing voor de bewoners van het Betonbos. Dat heeft wethouder Rik…

6 uur geleden

Gemeente gaat onderzoek doen naar kabelgoot om elektrische auto’s op te laden met zonne-energie

De gemeente gaat onderzoeken of het mogelijk is om kabelgoten in te zetten waarmee huiseigenaren…

8 uur geleden

Gemeente schiet extra uitvoeringskosten inburgering zelf voor: ‘Verantwoordelijk voor wettelijke taken met te weinig knaken’

De gemeenteraad heeft woensdagmiddag ingestemd met het aanstellen van vijf nieuwe personeelsleden voor Thuisin050, de…

8 uur geleden

Deel ringweg voor Geheugenpaviljoen wordt niet gesloopt: “Inspraak kan soms heel duur zijn”

Het gedeelte van de zuidelijke ringweg dat mogelijk in de toekomst gebruikt gaat worden voor…

8 uur geleden

Donar kansloos ten onder in Den Bosch

Donar heeft woensdagavond de eerste wedstrijd in de halve finale van de play-offs om de…

9 uur geleden