De allerlaatste vlucht van Ryanair op Groningen Airport Eelde moest woensdagochtend door dichte mist uitwijken naar het vliegveld van Münster/Osnabrück in Duitsland.
De passagiers die uit Girona kwamen worden nu met bussen naar Eelde vervoerd en de laatste vertrekkende reizigers zijn op weg naar Duitsland.
Ryanair zal niet meer van Eelde vliegen omdat het zijn pijlen op Schiphol wil richten.
Een 29-jarige automobilist uit Groningen is vrijdag aangehouden en heeft zijn auto moeten inleveren bij…
Op verschillende plekken in de gemeente wordt er zaterdag stilgestaan bij de oorlogsslachtoffers. Dit gebeurt…
Donar heeft de laatste wedstrijd van de Elite Gold verloren. De Groningers kwamen er vrijdagavond…
In de slotseconden van de wedstrijd ontpopte Thom van Bergen zich tot de held van…
Het komende bevrijdingsweekend wordt er één waarin het weer wat heen en weer zwalkt na…
Het aantal natuur- en bosgebieden in Groningen is in de periode 2013-2022 met negentien vierkante…
Bekijk reacties
Hoe kan het zijn dat bij dichte mist die niet dicht is een vliegtuig niet op Eelde kan landen.Ik zie op Schiphol echt bij pot dichte mist 747 landen op de automatische piloot.
Waar ligt dit aan ?
Aan de outillage van de luchthaven ?
of aan het vliegtuig ? of aan de piloten die op dit toestel vlogen ?
aan de mist......
Het is aan de piloot of hij een ILS landing (automatische landing op instrumenten en een systeem op de landingsbaan) aan durft. Wellicht heeft Ryanair er ook beleid voor. Het kan in ieder geval wel op Eelde. Er is een ILS systeem aanwezig.
Er zijn 3 klassen ILS, Eelde heeft klasse 1, wat betekent dat bij slecht zicht kan worden geland, maar bij dichte of zeer dichte mist e.d. heb je klasse 2 of 3 nodig. Tot zo ongeveer 1000m zicht lukt het hier dus wel.
De keus voor handhaven van de klasse 1 ILS is een financiele, hoe geavanceerder hoe duurder en hoe vaak komt de noodzaak voor.
Maastricht heeft destijds wel gekozen voor klasse 3.