foto: eworm / Flickr.com
De sluis aan de Hoornsedijk en de fietsbrug bij de Hoornseplas worden dinsdagmiddag officieel in gebruik genomen.
Daarmee is het project afgerond waarmee het Paterswoldsemeergebied een opknapbeurt kreeg. De sluis tussen Noord-Willemskanaal en meer, die gebouwd werd in 1927, is volledig gerestaureerd en geautomatiseerd. Verder is de fietsbrug naast de Nijdam bij de Hoornseplas gereed.
Ook is een aantal ondiepe plekken in het meer uitgebaggerd en zijn de speelvoorziening vernieuwd. Verder zijn de parkeerterreinen aangepakt.
FC Groningen heeft voor het eerst sinds 25 oktober weer een wedstrijd gewonnen. Op bezoek…
De brandweer is vrijdagavond met meerdere eenheden uitgerukt naar de De Sitterstraat in Helpman om…
Het fietspad aan de westkant van de Petrus Campersingel is sinds afgelopen woensdag afgesloten. Dat…
Alle huurders in het Groningse aardbevingsgebied die hun toegezegde vergoeding voor achterstallig onderhoud aan hun…
Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…
Volgens het gemeentebestuur heeft de Dierenambulance Groningen voorlopig geen ontheffing apart nodig voor de zero-emissiezone…
Bekijk reacties
Net als de Meerweg is ook de renovatie van het sluisje mooi geworden, het zou helemaal mooi zijn als er nu nog een bevaarbare verbinding tussen het Paterswoldsemeer en het Leekstermeer gaat worden gerealiseerd, waardoor er een aantrekkelijke vaarroute in deze provincie bij kan gaan komen en de miljoenen welke aan de Onlanden zijn besteed, niet weggegooid blijken te zijn.
De onlanden zijn niet primair een recreatiegebied, maar natuurgebied en waterberging. Dat geld is dus per definitie niet weggegooid.
Cultivatuur Marc, kunstmatig natuurgebied, waar dit ten koste dreigt te gaan van de recreanten op/aan het Leekstermeer, daar het waarschijnlijk niet lang meer zal gaan duren eer er ook hier, onder het mom van het milieu, niet meer mag worden gevaren met verbrandingsmotoren. De Onlanden met nu een min of meer brede sloot in plaats van een bevaarbaar kanaal, welke van het Leekstermeer naar het Paterswoldsemeer loopt. In de Peizerweg net na Peizermade is een volledig nieuwe vaste brug gelegd, welke voor relatief weinig geld hoger gebouwd had kunnen worden zodat er boten met een doorvaarhoogte van 2.50 - 2.70mtr. onderdoor hadden kunnen varen, waar dit nu zo laag is geworden dat dit enkel voor een kano, met kans op een nekhernia tijdens onder doorvaart mogelijk is.
Bij de wijk Ter Borgh ligt een sluis welke dan ook voor de recreatievaart had kunnen worden gebruikt, waar dit nu is voorbehouden aan bewoners van een deel van Ter Borgh.
Waterberging had een stuk goedkoper gekund door simpelweg dijken met enkele mechanische doorlaten te bouwen. Maar hoogstwaarschijnlijk is ook dit project met Europees geld gefinancierd, zodat het geld moet gaan kosten, al was het enkel maar om deze subsidie veilig te stellen.