Foto: Sebastiaan Scheffer
In tachtig minuten met de trein naar Bremen zal niet binnen tien jaar lukken,dat zegt gedeputeerde Marc Boumans.
De provincie wilde binnen tien jaar de reistijd naar Bremen terugbrengen van bijna drie uur naar iets minder dan de helft, maar het benodigde geld is er niet. De aanpassing van de spoorlijn blijkt nu een miljard euro te gaan kosten en ook de Duitser moeten meebetalen. De provincie had 85 miljoen voor de verbinding gereserveerd. Met dat geld kan de reistijd wel naar twee uur worden teruggebracht. De gedeputeerde laat zijn ambitie niet varen maar denkt dat het langer gaat duren voordat de trein in ruim 80 minuten naar Bremen rijdt.
Hij is toch tevreden over de samenwerking met de Duitsers. En niet teleurgesteld
Op de kruising tussen de Osloweg en de Gotenburgweg vond vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen…
De Forumbibliotheek in Selwerd is vrijdagochtend feestelijk heropend na een verbouwing van drie maanden. In…
Vanaf deze vrijdag kunnen fietsers gebruikmaken van nieuwe stukken van de Doorfietsroute tussen Leek en…
Cora Ziengs, beter bekend als DJ Coco Coquelicot in Stad, draait komende zaterdag niet op…
De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden dinsdag de petitie met 18.000 handtekeningen aan…
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Bekijk reacties
Een "karrespoor" omvormen in een internationele intercityverbinding, dat red je niet voor 85 miljoen!
De afgeblazen ZuiderZeelijn werd indertijd begroot op bijna 3 miljard Euro.
1 miljard Euro lijkt me dan ook een redelijke schatting voor deze lijn.
Het gedeelte in Nederland van Groningen naar Nieuwe Schans is deels zelfs nog enkelsporig en zonder bovenleiding.
Minimaal dubbelsporig met bovenleiding lijkt me dus als eerste noodzakelijk.
Voor het gedeelte in Duitsland geldt ongeveer hetzelfde. Uiteraard moeten de Duitsers hiertoe bereid zijn, wat nog maar de vraag is! Dat zien we nu ook bij de "Betuwe" goederenlijn, die in Nederland al lang klaar is, maar over de grens in Duitsland zijn ze tot op heden nog niet begonnen.
Het is zoals meestal in Groningen! Mooie plannen en vergezichten, maar anderen moeten maar voor de kosten opdraaien!