GroenLinks wil nog eens de effecten van de vernieuwde zuidelijke ringweg op de luchtkwaliteit en het geluidsoverlast laten berekenen. Bij een vergelijkbaar project vorig jaar in Overschie bleken die namelijk heel anders dan van tevoren becijferd.
Volgens de partij is een goede luchtkwaliteit op de zuidelijke ringweg belangrijker dan een hogere snelheid.
GroenLinks heeft eerder vragen gesteld aan het stadsbestuur over dit onderwerp, maar vindt dat die onvoldoende beantwoord zijn.
De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…
Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…
Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…
Bekijk reacties
en daarna nog eens en daarna nog eens en daarna nog eens en zo behouden de mensen van GroenLinks tenminste hun baan en hun riante salaris.
Een vergelijkbaar project? Het enige wat er in Overschie is gebeurd is een snelheidsverhoging van 80 naar 100kph waardoor de emissie verhoogd is. Kunnen ze ook weer terugdraaien. De situatie bij overschie lijkt meer op de huidige ring dan op de nieuwe verdiepte ring. Moet er elke keer als er ergens anders wat fout berekend wordt een nieuw onderzoek uitgevoerd worden? net zolang tot er een onderzoek is met onacceptabele waarden waar vervolgens niet meer aan getornd mag worden.
met de kennis van nu, en bijgestelde EU voorschriften, onvermijdelijk. het huidige plan kan in de prullenbak.
Beste Marc: Het zijn niet mijn woorden dat het een vergelijkbaar project zou zijn. Zie op onze site het volledige bericht.
Het verschil tussen de modellen en de werkelijke uitstoot bij Overschie was opvallend. Wij willen meer duidelijkheid hoe dat verschil te verklaren is.
Ik vind dat GroenLinks beter op een onderzoek kan aandringen dat kijkt hoe de pijnpunten uit het huidige onderzoek te verminderen. Je zou bijvoorbeeld onderdruk kunnen creëren onder de deksel door middel van luchtafzuiging. Er komt dan minder lucht en dus minder fijnstof uit de gaten er tussen. De afgezogen lucht kan gefilterd of gewassen worden. Hij hoeft ook niet continu aan, alleen bij hoge waardes. Dat kost dan wel weer stroom. Daarvoor kun je de geluidswallen van de ring uitrusten met zonnepanelen. Dat is een constructieve methode die direct kan leiden tot verbetering. Die zonnepanelen zijn sowieso een goed idee voor de stad lijkt me.
Dat is ook wat we doen. We vragen om onderzoek om zekerheid te krijgen over de voorspellingen op grond van de modellen. Daarna kan gekeken worden of het mogelijk is om problemen rond luchtkwaliteit te verhelpen. Ik vind je gedane suggestie interessant en klinkt op voorhand bruikbaar, als het probleem zich inderdaad vooral rond de deksel voordoet.