Foto: Sebastiaan Scheffer
Een kwart van de treinen in Nederland heeft bij vertrek een vertraging van één minuut of meer. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws en Treinreizger.nl dat onder andere op station Groningen onderzoek heeft gedaan.
In totaal zijn vijf miljoen treinritten bekeken op tachtig treinstations in het land. Het onderzoek is gehouden tussen maart en december van dit jaar. Van alle treinen vertrok ongeveer 75 procent op tijd. Vijftien procent had een vertraging van één tot twee minuten. Ruim vijf procent had een vertraging van drie of vier minuten.
Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat in Groningen vooral de laatste treinen met vertraging vertrekken. 4,2% Van de treinen die om 00.20 naar Nieuweschans vertrekken gaan te laat weg. Bij Delfzijl is dit 5,7 procent en Roodeschool 4,7 procent. Waarschijnlijk vertrekken deze treinen te laat omdat ze op overstappende reizigers wachten.
De NS laat in een reactie weten niet naar vertragingen van treinen bij vertrek te kijken. Volgens het bedrijf is het voor reizigers alleen belangrijk om te weten of een trein op tijd of te laat aankomt op het eindstation. Daarnaast zegt de woordvoerder dat veel treinen die te laat vertrekken hun vertraging onderweg weer inhalen.
Andere opmerkelijke resultaten:
06:22 – Roodeschool – 4,3%
07:38 – Veendam – 5,3%
20:54 – Zwolle – 4,1%
21:54 – Zwolle – 4,1%
Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…
Volgens het gemeentebestuur heeft de Dierenambulance Groningen voorlopig geen ontheffing apart nodig voor de zero-emissiezone…
Thermo Fisher, de Amerikaanse biofarmaceut met een vestiging aan de Zuiderweg in Hoogkerk, heeft zijn…
Kringloopwinkel GoudGoed is bijna een week geopend. Volgens manager van WerkPro Bastiaan van Vliet lopen…
Op de kruising tussen de Osloweg en de Gotenburgweg vond vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen…
De Forumbibliotheek in Selwerd is vrijdagochtend feestelijk heropend na een verbouwing van drie maanden. In…
Bekijk reacties
Typisch NS, het gemanipuleer met vertrek en aankomst tijden,
uitgangspunt is dat de statistieken op orde zijn.
De reizigers en dienstregelingen spelen hier geen enkele rol.
Als de trein wat laat dreigt aan te komen sla je gewoon een paar stations over.
Wanneer gaat de directie en zijn vele te duur betaalde managers,
een echt spoorbedrijf worden, tijd voor een grote schoonmaak.
Als die op het zelfde niveau is als in de treinen, dan vrees ik het ergste.