Op de nieuwe zuidelijke ringweg moet de snelheid variabel worden. Op bepaalde stukken kan er 80; op andere maar 50 kilometer per uur gereden worden. Dat adviseert expert Hans Blom, die de plannen op verzoek van de gemeenteraad heeft bestudeerd. Die spreekt dinsdag over de ringweg.
Volgens Blom is een lagere snelheid veiliger, beter voor het milieu en kunnen er zo meer auto’s van de weg gebruik maken. De huidige plannen zijn in de ogen van Blom teveel gericht op het doorgaande verkeer, terwijl 80 procent van de ringgebruikers lokaal is.
Voor het overige is de expert goed te spreken over de plannen, al ziet hij wat kleine verbeterpunten, bijvoorbeeld bij de Maaslaan, waar de afritten in zijn ogen te ruim zijn. Ook ziet hij heil in de plannen van Arthur Kamminga om de op- en afritten daar door te trekken naar de Hereweg.
Blom adviseert tenslotte om te laten uitrekenen hoe goed de aanpassingen over dertig jaar functioneren. Volgens de verwachting zal het verkeer in de regio flink toenemen.
De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…
Vier deelnemers aan de Postcode Loterij in de Boerhaavelaan in Groningen hebben donderdag ieder 25.000…
Catherine Sorgdrager wordt per 1 januari 2026 de nieuwe artistiek leider van Theater De Steeg.…
Bekijk reacties
Beste mensen ,ik heb het rapport gelezen , hij geeft ook aan te weinig tijd te hebben om alles te bestuderen en dat hij een plannenmaker is en geen technicus. De verbindingsweg Hereweg-Emmaviaduct(noordzijde) is een volledig overbodige weg die simpel met op- en afritten > Hereweg(oost en westzijde) kunnen plaatsvinden. De weg is nu gebaseerd op doorgaand verkeer ! Terwijl RWS beweert dat 80 % afslaat. Daar zegt hij van die cijfers heb ik gekregen maar niet kunnen controleren !Het project is door de minister 2 jaar opgeschoven en zoek nu goed uit de telcijfers. Je haalt door deze 670 milj. investering niet het verkeer weg ! Hij wijst ook op een ruimere ringweg in dit geval een nieuwe noordwestelijke ringweg ! De oude als een lokale weg inrichten. Die nieuwe ringweg is voor stad en Ommeland(Hoogeland) veel belangrijker. En je kunt het doorgaande vracht verkeer verplichte daar gebruik van te maken. De bewering RWS Amsterdam - Bremen slaat nergens op want die is nihil schrijft hij. Het gaat om het regionale verkeer Naar de stad. Die moet je splitsen! En niet over deze weg willen dwingen. Hij concludeert dat de weg in 2030 niet meer voldoet ! En dat voor 670-840 miljoen !