De provincie probeert Bremen, Leer en Oldenburg te verleiden ook te investeren, in de Wunderline. De Wunderline moet de snelle spoorverbinding met Bremen worden.
De treinverbinding met Bremen duurt op dit moment 2 uur en vijfenveertig minuten, in de plannen van de Provincie Groningen moet dat 1 uur en ruim twintig minuten worden. Globaal is berekend dat dat 400 miljoen euro gaat kosten. De provincie heeft 85 miljoen voor de verbinding gereserveerd en is in gesprek met minister Mansveld, die ook om een bijdrage gevraagd wordt. Uiteindelijk moeten Groningen en Bremen haltes worden in een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Hamburg. Dinsdagmiddag was er een bijeenkomst met de top van de politiek, het bedrijfsleven en het onderwijs uit Groningen en Noord-West Duitsland om over de plannen te praten.
De provincie heeft de Duitsers verrast door bekend te maken 85 miljoen te reserveren voor de verbinding, zij gaan nu nadenken over de vraag welke bijdrage zij kunnen leveren.
De temperatuur zit de komende dagen in de lift. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kan het…
Het komende weekend zijn we op 4 mei twee minuten stil tijdens de Nationale Dodenherdenkingsdag.…
Treinreizigers richting Zwolle en verder moeten de komende dagen rekening houden met extra reistijd. Door…
Aan de Donderslaan heeft zondagavond brand gewoed in een container met bouwafval. De brand ging…
“Het was een heerlijke middag, maar ik kreeg wel heel veel vrijheid”, aldus GVAV aanvaller…
SC Stadspark verloor in de tweede klasse I van het zondagvoetbal en raakte dieper in…
Bekijk reacties
Hoezo snelle spoorverbinding?
De lijn Groningen-Nieuwe Schans is nu een veredeld karrespoor! Grotendeels enkelspoor en geen bovenleiding. Het stuk in Duitsland naar Leer is niet veel beter.
Voor Groningen naar Amsterdam is alleen de lijn via Assen en Hoogeveen beschikbaar.
Een behoorlijke omweg! Pas in Zwolle kan men aansluiten op de Hanzelijn.
Als je echt een snelle verbinding wilt zal toch eerst een stuk van het "Zuiderzee traject" moeten worden gerealiseerd! Te beginnen met de lijn Groningen-Drachten-Heerenveen-Lelystad. Juist die lijn is onlangs door Groningen (stad) afgeblazen, zoals alle spoorprojecten de afgelopen jaren op het beslissende moment door de stad Groningen zijn gestopt zoals vorig jaar nog de regiotram.
Ik vraag me dan ook af of er wel overleg tussen stad en provincie is? Ook bij het busproject: de provincie wil meer bussen in de stad, terwijl de stad zelf het aantal wil beperken!
Ze zullen zich in Duitsland wel 3x bedenken alvorens hiermee in te stemmen.
Waar halen ze overigens die 85 miljoen vandaan na alle mislukte projecten en voor niets uitgegeven voorbereidingskosten ??