Categorieën: Nieuws

Plan voor bustunnel onder het station

Er komt een tunnel voor bussen onder het hoofdstation door. Dit is een van de plannen van de provincie en de gemeente om de stad bereikbaar te houden.

De bussen hoeven in de toekomst dan niet meer over het Emmaviadukt naar de stad. Bovendien kunnen er meer bussen gaan rijden. De tunnel kost 40 miljoen euro.

Daarnaast gaat de trein vanuit Leeuwarden doorrijden naar station Europapark. Ook gaat het spoor naar Delfzijl en Roodeschool de spoorbaan naar Leeuwarden via een fly-over kruisen. De fly over gaat 35 miljoen euro kosten.

Andor Heij

Bekijk reacties

  • Ja hoor de tram is afgekapt omdat het niet verantwoord was want het ging allemaal te veel kosten. Al die plannen voor nieuwe bussen, busbanen en nu ook een tunnel kosten zeker niets? Nou misschien straks met elkaar veel meer dan de tramplannen!

    • Zou de variant Appingedam langs de N33 naar Veendam niet veel efficienter zijn en wellicht zelfs goedkoper?

      Of kan de gemeente Groningen daar niet aan meewerken?

  • Vind het wel frappant dat in dit filmpje Zernike, UMCG en binnenstad als belangrijkste punten in de stad worden genoemd, terwijl bussen daarheen niet via een tunnel onder het station door zullen rijden.

    • Wat ik begrepen heb is dat er een buslijn komt die al deze belangrijke plekken, inclusief station Noord en het hoofdstation aandoet. In dat geval zou er een flinke tijdswinst behaald worden door de bustunnel en het aanpakken van de spoorwegovergang Paterswoldseweg, wat een dergelijke buslijn weer aantrekkelijker maakt.

  • Op deze manier heeft het zuiden van de stad er ook wat aan. De tram liet het zuiden volledig links liggen.

    • En wat dacht je van de inwoners van Lewenborg en Beijum? Die houden mooi hun rechtstreekse OV verbinding naar het centrum!

      Groningen? A Gado loving city!

      MvG

  • Ik vind het een zeer goede zaak dat Groningen dit plan heeft opgezet. Hopelijk zal dit plan ook echt doorzetten.

  • Marc Boumans speel niet zo met geld.Vraag eerst eens rond wat echt nodig is.
    Gieten N 33 verdiept doortrekken paste niet in je straatje .Daar was geen eer aan te behalen.Dit is weer groot doenerij.
    Je bent een carriere jager.Het blijkt maar weer je karakter ! Hier mede komen we niet uit de crises.

    • Nou, de azijnzeikers zijn ook weer vertegenwoordigd. Wat is het probleem toch altijd? De tram was niet goed, dus er ligt nu een alternatief op tafel. Nu wordt dit weer de grond in geboord door een handjevol negatievelingen..

      Wel grappig dat ze nooit verder komen dan argumenten als "het kost te veel geld". Ook het woord crisis schijnt er populair te zijn..

      • Piet is nog steeds boos dat zijn plannetje voor Gieten van tafel geveegd is. Het verdiepen van de N33 in het midden van nergens ergens in Drenthe is uiteraard van veel groter belang dan het bereikbaar houden van een stad met 200.000 inwoners en een grote regionale arbeidsmotor, van belang voor Groningen Drenthe en Friesland.

  • Waarom moet alles naar de stad Groningen worden gehaald? Zorg dat in de regio de activiteiten toenemen. Besteed het beschikbaar kapitaal daaraan. Het dichtslibben van de toegangswegen is daarmee voor een groot deel tegen gegaan.

  • Waarom heb ik 80 miljoen in besparingen in de N 33 kunnen inbrengen en verwezenlijkt !
    Ik heb voor de stad Groningen ook plannen en ook voor het plan van gisteren en ook voor Bedum.Die plannen zijn allen vele malen goedkoper dan jullie politici in jullie gedachten hebben.Ik heb de Prov. Staten in juni 2009 erop gewezen dat de N 33 30 a 30 % goedkoper zal uitvallen en RWS schreef 5 % het staat allemaal in notulen ! Waarop is het uitgedraaid het is 34 % goedkoper aangenomen.Wie heeft 7 jaar voor de regionale werk gelegenheid gevochten.Ik.Wie wordt er nu met de N 33 bedonderd ? de politiek ! Dit is provinciaal geld en dat moet in de regio blijven qua werk gelegenheid.De Flyover is volledig onnodig.Maak nieuwe spoorbruggen over het hoendiep en de tunnel Paterswoldseweg langer dat er 2 extra sporen overheen kunnen en aan de zuidzijde een brug voor de busbaan.Splits het busstation in 2 delen in stadszijde en zuidzijde.En een bustunnnel voor station > achterzijde is een kostbare zaak.Er zijn genoeg voorbeelden ! Zwolle/Utrecht.Het idee is niet slecht maar veel duurder.

  • Dhr Laurens je kunt je kosten calculatie krijgen geen probleem. Heb 41 jaar leidinggevend in deze sector gewerkt.Aan alle grote projecten in Nederland.HSL-spoor bij strukton-dijken -rijkswegen ik vertel geen bla bla maar realiteit !Kom a.s dinsdag naar Groningen dan kun je de plannen zien ! Ik ben geen carriere zoeker.Mijn leven is stuk gemaakt door deze zelfde carriere zoekers en vooral door RWS.Hoe krijg je het in je hoofd om tegen RWS in te gaan !

    • Het gaat mij er om dat er een probleem in Groningen is die opgelost moet worden. De tram was hier een goed antwoord op, echter zijn er door het afschieten van dit project alternatieven nodig. Nu er een -in mijn ogen- goed alternatief ligt, vind ik dat we nu niet wéér moeten gaan zeuren over de kosten.

      Wat mij betreft staan persoonlijke problemen omtrent RWS of welke (overheids)instantie dan ook hier totaal buiten.

  • De tramlijn kreeg de bijnaam studentenlijn omdat men vond dat alles gericht was op Zernike. Nu worden er buslijnen en banen aangelegd waar de binnenstad en de burgers helemaal niets aan hebben.

    • Vooral je uitstekende onderbouwing doet het hem.

      Je wilt toch alleen maar wat te zeuren hebben man en je kunt zelf helemaal niets!

      • best Marc wat voor uitspraak is dat ? je kunt zelf helemaal niets ?

        Ik denk qua wegenbouw heel wat meer te weten en gepresteerd te hebben dan een gedeputeerde !

      • Piet ik had het tegen Arjen H omdat hij alleen kritiek levert maar deze niet onderbouwt laat staan dat hij constructief meedenkt. Of ben jij som Arjen H?

    • In ieder geval blijft het hele centrum befietsbaar. En het Glaude-complex blijt gespaard! En geen enorme exploitatie-risico's!

      Allemaal ook wat waard!

      Met vriendelijke groet

      • En geen idiote plaat van zestig meter over het weinige overgebleven Hanze-atische water in de stad.

        Etcetera etcetera!

  • Kijk dat er iets moet gebeuren is zeker.In de eerste plaats geen vrije busbanen door de binnenstad ! Het voorstel dat er nu ligt komt van politici zie het als een praatstuk.We zijn er niet om geld te verspillen.Een bustunnel onder station door dat door moet draaien en onder alle sporen door gaat niet eenvoudig.Ik heb op Schiphol de spoortunnel onder de pieren en wegen moeten bouwen en is een dure aangelegenheid.Het complete busstation van stadzijde > zuidzijde is niet verstandig.Splits station centrum zijde waar huidig busstation ligt en leg aan de zuidzijde busstation aan voor alle plaatsen buiten Groningen en pak met de extra grote bus de passagiers van ene zijde naar andere zijde.De flyover in spoorlijn CS Noorderstation is volledig overbodig.Volledige verspilling.Je trein Nieuweschans doorlaten lopen naar de boot naar Borkum zit wat in maar waarom het gaat om de studenten bij Noorderstation af tezetten.Het is beter een spoor van Noorderstation > Zernicke aan te leggen kosten verdubbelen+ spoor Zernicke is raming 30,3 miljoen dan houd je alle treinpassagiers Zernicke in de trein.Een tunnel onder spoor in de Paterswoldse weg ok maak iets langer dan kan de busbaan ook over de tunnel lopen > toekomstig busstation zuid.Daarvoor maak je twee extra bruggen over Hoendiep een voor dubbel spoor en 1 voor nieuwe busbaan ! Maak in laan Corpus den Hoorn ook een tunnel onder Paterswoldseweg door en ook tunnel onder de rotonde Boerhavelaan door.!Maak nieuwe Noordwestelijke ringweg A 7 west naar N46/noordelijke ring inplaats van 840 miljoen in de huidige zuid ring te investeren is veel goedkoper.In deze weg nieuwe aansluiting langs spoor > Smid en Hollander en Suiker fabriek hoogkerk alles veel goedkoper.raming 192 miljoen i.p.v 840 milj.Je kunt zelfs een nieuwe Zuidwestelijke ringweg A 7 west > A 28 maken met tunnel onder Paterswoldsemeer door raming 467 milj of met brug 324 milj.Een nieuwe zuidoostelijke ring A 28 > A 7 oost kost 250,- miljoen onder Hereweg en Esserberg door lopen.De Hondsrug is terplaatse + 8.50 N.A.P. De zuidelijke ringweg is van de 90 er jaren toen kon alles qua geld.We moeten anders kijken en denken.

    • Maar wat bereik je met bovenstaande? Van de zogenaamde "Zuidtangent" (wat dat stel je nu eigenlijk voor met een zuidwestelijke en zuidoostelijke ringweg) is bekend dat deze maar zo'n 20% van het huidige verkeer over zal nemen. De overige 80% moet namelijk in de stad zijn! Zelfs als het 50-50 zou zijn zou het de investering niet waard zijn ten opzichte van de huidige plannen. Met de huidige plannen bereik je dat lokaal verkeer en doorgaand verkeer voldoende doorstroomt, zonder dat je het open landschap rondom de stad aantast. Sterker nog, de barrière in de vorm van de zuidelijke rinweg neem je ook gedeeltelijk weg doordat de weg verdiept aangelegd wordt en er deksel op worden geplaatst. Het heeft nu al de naam "Zuiderplantsoen" meegekregen, welke qua oppervlakte zelfs vergelijkbaar is met het Noorderplantsoen. Geweldig toch?

      Verder vraag ik me af waarom je geen vrije busbanen door het centrum zou willen zien, want het gaat tenslotte toch om het vergroten van de veiligheid en het verlagen van de exploitatiekosten? Elke minuut die een buslijn structureel inhaalt ten opzichte van het huidige systeem, bespaard geld. Als je vervolgens ook nog aparte fietsstroken hier naast aanlegt, wordt de veiligheid ook flink vergroot. Daarom zou ik dus juist graag zien dat de busbanen er komen, en dan met name op de Oostersingel en het Boterdiep.

      • En voor wat betreft het doorkoppelen, dit gaat natuurlijk niet om mensen rechtstreeks van Delfzijl naar Veendam en van Roodeschool naar Leer te brengen. Deze reizigersstromen zijn uiteraard minimaal. De gedachte is dat mensen uit Delfzijl/Roodeschool direct door kunnen reizen naar station Europapark, en reizigers uit Veendam en Leer naar Noord. Op deze manier wordt het hoofdstation minder belast, en worden reizigers sneller naar hun bestemming gebracht.

      • waarom geen vrije busbanen door centrum Men heeft in Nederland bedacht dat alle binnensteden moeten voldoen aan CO 2 normen.Dan moet je het verkeer binnen de diepenring zoveel mogelijk weghalen.Kijk naar Goteborg in Zweden.Binnen diepenring is tot 12 uur alleen bereikbaar voor leveranciers en alleen b.v trolley c.q.bus Grote Markt station of bus station op Ossemarkt voor noord of busstation bij Noorder station en bij Euroborg.Er rijden momenteel veel te veel bussen door de binnenstad.Kijk alleen station > Zernicke 80
        Een trein die doorrijdt naar Zernicke vanuit Nieuweschans en Veendam daar heb je veel meer aan.Het stuk Theodorus Niemeijer > nooderstation + Noorderstation >Zernicke kost investering 30 miljoen.Dan heb je geen bussen nodig.Alles per spoor.Trein van Roodeschool en Delfzijl stoppen op Noorderstation en trein van Veendam/Nieuweschans pikken deze studenten op
        > Zernicke

      • Als je de bussen binnen de Diepenring gaat weren, dan zal dit geen goede gevolgen voor het centrum hebben. Hoewel ik me voor kan stellen hoe mooi een busvrij centrum kan zijn, denk ik niet dat dit de stad ten goede komt. Veel beter kun je het aantal bussen over de Grote Markt flink verminderen (zoals in de huidige plannen), met een combinatie van vrije busbanen en fietstroken. Eventueel kun je overwegen om de busroute in de Gelkingestraat te verleggen naar de Sint Jansstraat en het Schuitendiep, zodat de Grote Markt al een stuk minder doorsneden wordt.

        • Op het stuk Jullianaplein tot oostboog zal 50 % van het verkeer A 7 west A 7 oost gaan en deze 40 % gaat dan via de noordelijke en noord/nieuwe westelijk ring Het verkeer A 28 zal van de andere 60 % zijn waarvan A 28 , 20 % > west gaat en 20 % > oost en van A 7 west en A 7 oost ook 20 %.Ik heb op de sibrandus Stratingh UTS gezeten en had een goed beeld op het verkeer.Alle suikerbieten auto's komen van A 28 > A 7 west en van uit oost Groningen via A 7 oost > A 7 west.Betreft de bussen in de binnenstad dat hangt af van de CO2 en niet betreft mij.Ik heb Goteborg in Zweden als voorbeeld

    • Ik vind het goed dat er iemand met nieuwe plannen komt, waar misschien nog niet aan was gedacht. Maar helaas is je inbreng erg lastig te lezen. Ik denk dat jouw ideeën op een stuk meer interesse kunnen rekenen als je jouw stukjes een stuk duidelijk schrijft.

      Je hebt het over ''geen vrije busbanen door het centrum''. Maar voor zover ik weet is daar ook geen sprake van. En het plan voor de trein naar Zernike is al meermalen afgeschoten hier. Omdat er te weinig mensen gebruik van zullen maken in de weekenden en avonden, en omdat dit echt alleen voor studenten is, dus geen oplossing zal bieden voor andere bereikbaarheidsproblemen.

      ''Maak nieuwe Noordwestelijke ringweg A 7 west naar N46/noordelijke ring''
      Hoe zou dit er uit moeten zien?

Recente berichten

Eigenaresse van restaurant Wereldgeluk in Stad dood aangetroffen in woning in Drenthe

De eigenaresse van restaurant Wereldgeluk aan de Atoomweg in Groningen is afgelopen weekend, samen met…

26 minuten geleden

Fietser lichtgewond door botsing in Lewenborg

Bij een ongeluk met een personenauto in Lewenborg is maandagmiddag een fietser lichtgewond geraakt.  (meer…)

43 minuten geleden

Kamerfractie SP roept minister op om publiek beschermingsbewind in Stad weer mogelijk te maken

Hoewel de gemeente Groningen zich juridisch heeft neergelegd bij de uitspraak van de rechter over…

52 minuten geleden

Bevrijdingsfestival Groningen vindt editie 2024 geslaagd, maar bezoekersaantal valt weer tegen

Het Bevrijdingsfestival Groningen noemt de editie van het festival van afgelopen zondag een 'inspirerende en…

1 uur geleden

FC Groningen – Roda niet op groot scherm in Stad

Er komt vrijdag geen groot scherm in de gemeente waar de wedstrijd tussen FC Groningen…

2 uur geleden

‘Jutta Leerdam gaat contract tekenen bij schaatsteam IKO uit Groningen’

Jutta Leerdam gaat komend seizoen uitkomen voor schaatsteam IKO. Volgens De Telegraaf tekent de schaatsster…

2 uur geleden