Staatssecretaris Wilma Mansveld gaat met de NS overleggen om in de toekomst alle intercity’s in Nederland met snelheden van 200 kilometer per uur te laten rijden. Dat zou bijvoorbeeld gelden voor het traject tussen Groningen en Zwolle, waar intercity’s nu nog 140 kilometer per uur halen.
De staatssecretaris doet dit op verzoek van de Tweede Kamer. Daar werd dinsdag een motie van ChristenUnie en GroenLinks aangenomen. De partijen willen dat NS nu al rekening houdt met de verhoogde snelheid bij het aanschaffen van nieuw materiaal.
Het duurt in elk geval nog jaren voordat er werkelijk sneller gereden kan worden op trajecten als Groningen-Zwolle. De huidige treinstellen zijn daar namelijk vaak niet geschikt voor en ook moeten er tal van investeringen gedaan worden om de veiligheid op de trajecten op peil te brengen.
Het noorderlicht zal ook zaterdagavond en in de nacht naar zondag zichtbaar zijn. Dat verwachten…
De fractie van D66 in de gemeenteraad wil van het College weten hoeveel geld en…
De zaalvoetbalwedstrijd in Gouda tussen GZV Watergras en PKC'83/Team Amoeri is vrijdagavond vijf minuten voor…
Rond de Gorechtkerk aan de Kerkstraat in Haren vindt zaterdag een actie plaats voor het…
De terugkeer van FC Groningen op het hoogste Nederlandse niveau van het profvoetbal wordt komende…
De incidenten die zich hebben voorgedaan tijdens de kermis op de Reitdiephaven staan niet op…
Bekijk reacties
Mevr Mansveld wij kennen elkaar en het verhaal dat je hier ophangt heb ik in 2004 al met minister Carla Peys alles door genomen.
77 spoorweg overgangen Zwolle-Groningen moeten tunnels of viaducten worden bouwkosten 350-500 miljen volgens de minister maar het zal tussen de 250 en 2350 miljoen liggen dan kan de trein omhoog qua snelheid 140 > 160. Dan moet het spoor 1,5 meter uitelkaar en dan kan pas de snelheid omhoog naar 200 km per uur.Ik leg al jaren plannen aan jullie voor .kom ervoor uit dat het mijn plan is !
afzender Pieter C,J,Muijzert
tussen de 250 en 350 miljoen liggen