Staatssecretaris Wilma Mansveld gaat met de NS overleggen om in de toekomst alle intercity’s in Nederland met snelheden van 200 kilometer per uur te laten rijden. Dat zou bijvoorbeeld gelden voor het traject tussen Groningen en Zwolle, waar intercity’s nu nog 140 kilometer per uur halen.
De staatssecretaris doet dit op verzoek van de Tweede Kamer. Daar werd dinsdag een motie van ChristenUnie en GroenLinks aangenomen. De partijen willen dat NS nu al rekening houdt met de verhoogde snelheid bij het aanschaffen van nieuw materiaal.
Het duurt in elk geval nog jaren voordat er werkelijk sneller gereden kan worden op trajecten als Groningen-Zwolle. De huidige treinstellen zijn daar namelijk vaak niet geschikt voor en ook moeten er tal van investeringen gedaan worden om de veiligheid op de trajecten op peil te brengen.
Vanaf deze vrijdag kunnen fietsers gebruikmaken van nieuwe stukken van de Doorfietsroute tussen Leek en…
Cora Ziengs, beter bekend als DJ Coco Coquelicot in Stad, draait komende zaterdag niet op…
De Fietsersbond en het Platform Gerrit Krolbrug bieden komende de petitie met 18.000 aan in…
Het Gomarus College en ROC Menso Alting hebben donderdag twee nieuwe onderwijsruimtes geopend, die leerlingen…
Het Groninger Museum heeft geen duidelijk plan voor de toekomst, kampt met grote financiële zorgen…
Treinen tussen Groningen en Leeuwarden moeten nog jarenlang langzamer rijden bij Hardegarijp. Dat meldt spoorbeheerder…
Bekijk reacties
Mevr Mansveld wij kennen elkaar en het verhaal dat je hier ophangt heb ik in 2004 al met minister Carla Peys alles door genomen.
77 spoorweg overgangen Zwolle-Groningen moeten tunnels of viaducten worden bouwkosten 350-500 miljen volgens de minister maar het zal tussen de 250 en 2350 miljoen liggen dan kan de trein omhoog qua snelheid 140 > 160. Dan moet het spoor 1,5 meter uitelkaar en dan kan pas de snelheid omhoog naar 200 km per uur.Ik leg al jaren plannen aan jullie voor .kom ervoor uit dat het mijn plan is !
afzender Pieter C,J,Muijzert
tussen de 250 en 350 miljoen liggen