Categorieën: Nieuws

85 Miljoen voor treinverbinding naar Bremen

De provincie trekt de komende jaren 85 miljoen euro uit voor de verbetering van de spoorverbinding Groningen – Bremen. Het uiteindelijke doel is om de huidige reistijd van twee uur en drie kwartier terug te brengen tot 83 minuten.

De huidige spoorlijn is bij lange na niet geschikt voor een snelle treinverbinding. De investering van 85 miljoen is waarschijnlijk een aanzet om de verbinding op te waarderen naar een internationale norm. Het provinciebestuur hoopt dat in de toekomst de treinreis van Amsterdam naar Bremen drieënhalf uur duurt, maar aangezien er nog veel obstakels zijn en er veel partijen bij betrokken zijn, kan dit nog jaren duren.

Het geld voor de investering komt uit de pot van de RSP-gelden, die door de provincie wordt beheerd. Omdat grote projecten als de Regiotram en de spoorlijn Groningen-Heerenveen niet doorgaan, kan het geld opnieuw worden besteed. De provincie heeft daarover overeenstemming bereikt met de gemeente Groningen en de regio Groningen-Assen.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • Weggegooid geld. Van de trein naar Leer wordt nog steeds weinig gebruik gemaakt ondanks de verhoogde frequentie. De bus naar Bremen is goedkoper en sneller.
    De bestaande goede verbinding Amsterdam -Noord Duitslanf via Bentheim is veel effectiever. Groningen is te onbeduidend om hier tussen te moeten zitten. Schoolvoorbeeld van een prestigeproject bedoeld om inwoners van een gaswingewest zoet te houden en misbruik van Europees gemeenschapgeld.
    Die 80 miljoen was beter besteed geweest aan een spoorlijn naar Heerenveen.

    • Natuurlijk wordt er nu weinig gebruik gemaakt van de trein naar Leer. Maar als ze die lijn door kunnen trekken, en je zonder overstap naar Oldenburg of Bremen kan reizen, zullen er vast veel meer mensen gebruik van maken.

  • Leer Bremen is nu minimaal 81 minuten. Dat zal dus nog wel een hoop geld kosten. Je zou kunnen denken aan een Lijn Stockholm Kopenhagen Hamburg Amsterdam met nog wat tussenstops, maar ook dat kost zo veel investering dat het waarschijnlijk niet uit kan.

    • Het zou mooi zijn als er werd geinvesteerd in het aangeven waar je kunt boeken voor de trein van Groningen naar Leer, Bremen, Oldenburg en Berlijn. Als er iets moet gebeuren dan is het wel het voorkomen dat mensen uit het noorden alleen via Amsterdam naar Bremen kunnen met de trein. Dan liever met de bus of auto.

  • Tot 1985 kon je zonder overstap rechtstreeks van Groningen naar Hamburg. Wegens gebrek aan belangstelling door de DB opgeheven. De Duitsers zijn realistischer. Als het aan hun lag was het lijntje Leer-Nieuweschans allang opgeheven. Groningen wilde het lijntje met alle geweld revitaliseren en nu het nog steeds niet uitkan denkt men dat er nog veel meer geld tegenaan gesmeten moet worden.

  • Het is inderdaad belachelijk om 85 miljoen te investeren in de spoorlijn Groningen-Nieuweschans, in de hoop dat de Duitsers dit doen in het traject Nieuweschans - Bremen.
    Als men wat wil moet je er voor 100% zeker van zijn dat de Duitsers meewerken!
    Die zullen dit overigens zeker niet doen als de trein stopt in Groningen, Groningen zal dan ook moeten investeren in het spoor richting Heerenveen vv, zodat het voor de (Noord) Duitsers aantrekkelijk wordt omdat er dan een snellere verbinding Bremen - Amsterdam, met aansluiting op de HSL lijn naar het zuiden ontstaat ( via de Hanzelijn ).
    Maar het beste is natuurlijk alsnog het aloude Zuiderzeelijn plan (Amsterdam - Lelystad - Heerenveen - Drachten -Groningen - Bremen vv.
    En dan geen zweeftrein, maar een "gewone" intercity verbinding. Wellicht dat de Duitsers hiervoor te porren zijn.

    Maar uiteindelijk zal er wel niets van terecht komen, want de stad Groningen lanceert wel veel plannen, maar vooral ver in de toekomst en als dan het moment van beslissen daar is dan durft de Gemeente het niet aan (bang voor boze kortzichtige buergers) en blaast de plannen weer af! Zo sneuvelden onlangs al de spoorlijn naar Heerenveen (die juist nodig is gezien het plan met Bremen) en de Regiotram (na 15 jaar studie).
    En nu dus weer dat bussenplan.... Plannen genoeg, maar wanneer wordt er nu eens doorgepakt???

    • Nu de brug bij Weener onherstelbaar is vernield ( 4 december 2015) zijn de kansen op deze verbinding natuurlijk geheel verkeken. Groningen kan die 85 miljoen reservering beter inzetten voor een nuttiger besteding.

Recente berichten

Hotel Schimmelpenninck Huys maakt doorstart na overname

Hotel Schimmelpenninck Huys maakt een doorstart na het faillissement van afgelopen maandag. Bakkerij Broodhuys maakt…

1 uur geleden

Arrestatieteam houdt persoon aan na inval in containerwoning Vrydemalaan

Aan de Vrydemalaan is donderdagavond één persoon aangehouden in één van de containerwoningen voor studenten.…

2 uur geleden

Vrijdag eerst zon, later kans op regen- of onweersbuien

Vrijdag is er eerst nog af en toe zon, vooral ten noorden van de Stad,…

13 uur geleden

Rotondes Laan Corpus Den Hoorn vanaf maandag 6 mei deels dicht

Meerdere op- en afritten van de dubbele rotondes ter hoogte van de Laan Corpus den…

13 uur geleden

Fractieleden ChristenUnie poetsen Stolpersteine in Groningen en Ten Boer

De fractie van de ChristenUnie poetste deze donderdag Stolpersteine in Groningen en Ten Boer. Dit…

14 uur geleden

Chauffeur botst op twee auto’s op Helper Brink

Op de Helper Brink heeft donderdagmiddag rond 17:00 uur een automobilist een bestelbusje geramd. Vervolgens…

16 uur geleden