Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) wil onderzoeken of de stopdiensten op de spoorlijn Groningen – Zwolle ook door een regionale vervoerder uitgevoerd kunnen worden. Dat liet Mansveld donderdag weten tijdens een overleg in de Tweede Kamer.
Mansveld doet de uitspraak naar aanleiding van een advies van een commissie die eerder dit jaar voorstelde om gefaseerd kleinere lijnen over te dragen aan regionale vervoerders als Arriva, Connexxion of Veolia. De NS zou op het traject verantwoordelijk blijven voor de intercity’s. Voor haar plan heeft de staatssecretaris echter wel de steun van de Tweede Kamer nodig, en ook moet de provincie Groningen bereid zijn om het traject over te nemen.
Kamerlid Betty de Boer (VVD) heeft laten weten voorstander te zijn van verdere decentralisatie. De PvdA van Mansveld is minder enthousiast. Kamerlid Duco Hoogland van de partij vindt dat als teveel lijnen overgaan naar regionale vervoerders, dit voor een versnippering op het spoor gaat zorgen.
De afgelopen jaren hebben regionale vervoerders regelmatig lijnen van de NS overgenomen. Afgelopen weekend nam Arriva nog het baanvak Zwolle – Emmen over van de NS. Ook werd donderdag bekend dat de stoptreinen op het spoor tussen Roermond – Maastricht Randwyck en Heerlen – Sittard vanaf 2016 door een regionale vervoerder verzorgt zullen worden.
In en rond Stad wordt zaterdag de elfde editie van de Bauke Mollema Tocht gehouden.…
Jacques d’Ancona is vrijdag in zijn huis in Paterswolde overleden. Dat meldt het Dagblad van…
Er staan enkele droge en zomerse dagen op het programma. Halverwege komende week kan het…
Het foodtruckevenement 'Rrrollend' komt in september niet naar Groningen. “Na zorgvuldige overweging hebben we besloten…
Burgemeester Koen Schuiling heeft vrijdag het kunstproject Noorderstation-historie geopend. Het was vorige maand namelijk precies…
Dit weekend moeten weggebruikers rekening houden met afsluitingen vanwege het werk aan de zuidelijke ringweg,…
Bekijk reacties
provincie Groningen 10 km
|
provincie Drenthe 68 km
|
provincie Overijsel 26 km
|
is er iemand die mij uit kan leggen waarom de provincie Groningen bereid moet zijn om het traject over te nemen?
Het liefst een andere vervoerder dan Arriva. Ik wil een woud van in- een uitcheckpalen op het station.
Dan moeten ze niet aankomen met het materieel waarmee Arriva nu rijdt. Dat is qua reizigersaantallen ontoereikbaar