Categorieën: Nieuws

PvdA laat RegioTram varen

De PvdA heeft zich officieel tegen de RegioTram gekeerd. Fractievoorzitter Arjan de Rooij stelt dat de PvdA niet meer mee zal werken aan een coalitie die de RegioTram wel zal proberen te realiseren.

Volgens de Rooij is de aanleg van de tram niet verantwoord, hierin volgt hij partijen als de StadsPartij en de VVD. Wel vinden de VVD en de PvdA dat er wel snel moet gekeken worden naar alternatieve projecten die de bereikbaarheid van de stad kunnen verbeteren.

Nu ook de PvdA tegenstander van de RegioTram is, zijn alleen nog de Christen-Unie, GroenLinks en de Partij van de Dieren voorstanders van het project.

Theun Herder

Bekijk reacties

    • Signalen om wat te doen? Ook de provincie denkt al na over alternatieven en dat lijkt mij ook verstandig. Behalve hardliner William Moorlag (gedeputeerde, PvdA) was men daar al vrij sceptisch over de tram geworden; daar laat (bijna) niemand een traan om het afblazen van de tram, hooguit om het geld dat men al die jaren verprutst heeft door geen alternatief achter de hand te houden. Dat is alleen niet iets dat je in de media leest omdat men heel bewust het primaat bij de Gemeenteraad heeft gelegd.

      • Overtuig mij nou eens van de alternatieven. Want ik volg dit gedoe al maanden, en hoe meer ik erover lees, hoe meer ik overtuigd ben dat de tram er juist WEL moet komen. Alternatieven nemen routes waar de drukste verkeersstromen niet lopen, slaan de drukste/belangrijkste punten over, hebben minder capaciteit/zijn duurder in exploitatie enz. enz. Dus overtuig mij nou eens. Maar met de goeie cijfertjes.

      • Ik kan me, zoals zo vaak inmiddels, totaal niet vinden in je beschrijving van de gebeurtenissen. Dan was er al wel een signaal gekomen dat ze toch écht niet meer geld gaan geven, maar dát doen ze niet. Ze sturen een lijvige (en prima) brief maar daar blijft het bij.

        Mijns inziens wil de provincie nog steeds dat het Raamwerk Regiorail wordt uitgevoerd en dus ook de RegioTram. Ik erger me echter kapot aan het gebrek aan daadkracht in de provincie. Er gebeurt he-le-maal niets. Ondanks alles wat er in de gemeenteraad wordt gezegd. Indien de provincie de gemeente uit de financiële brand helpt, dan is er volgens mij gewoon nog een meerderheid vóór de tram te vinden.

      • Eric, gelijkwaardige én goedkopere alternatieven voor de regiotram zijn er niet. Als je naar de mindere alternatieven gaat kijken, dan kun je eigenlijk alleen van de aanlegkosten wat afsnoepen, maar dat gaat ten koste van de exploitatiekosten (en die zijn jaarlijks!). Maar aangezien de gemeente drie kapitale zaken over het hoofd ziet, blijven de mogelijkheden zéér beperkt voor de komende twintig jaar:

        1. Het gespaarde geld wordt zowat gehalveerd door het afschieten van de RegioTram
        2. Het samenwerkingsverband tussen Stad en Ommelanden is op sterven na dood als de tram wordt geschrapt
        3. Het bedrijfsleven zal het vertrouwen in de Stad-Groninger politiek kwijt zijn en voorlopig weinig zin hebben om opnieuw in te schrijven op een aanbesteding

        Om dat te herstellen ben je wel een paar jaar bezig. Planontwikkeling duurt ook wel een paar jaar - en hop, je bent 2020 gepasseerd en het RSP-geld is verdwenen...

        Misschien kunnen we wat elektronische informatiebordjes bij de haltes ophangen. Misschien een andere indeling van rijstroken en busbanen. Aan dat soort "verbeteringen" moet je denken voor de komende twintig jaar...

  • Aanleg niet verantwoord? Een week geleden riepen ze, overigens terecht, nog precies het tegenovergestelde! Het is echt te belachelijk voor woorden hoe makkelijk de PvdA gister door de knietjes ging voor de macht. Hou toch eens een keer vast aan waar je voor staat en wat je in je verkiezingsprogramma beloofd hebt! Dit gaat de stad juist heel veel extra geld kosten.

  • Zou inderdaad een blunder van formaat zijn als de stad echt niet meer voor de regiotram zou kiezen. Is nu misschien een populair standpunt, maar waar sta je over tien jaar? Dan wil je de tram *echt* niet meer weg. En de alternatieven hebben mij in elk geval zeker ook niet overtuigd.

  • Het is afgelopen met de tram...over ongeveer 3 weken is er een nieuw college en nemen ze afscheid van het tramburo. Tramplannen het archief in.

  • Ronduit belachelijk om de Regiotram op voorhand uit te sluiten. Er is nog niet eens een inhoudelijke discussie over gevoerd waarbij je de voors en tegens van alternatieven en afstel van de tram kunt afwegen. Als er dan uiteindelijk uit zou komen dat zou komen dat stoppen met de tram toch de beste optie is dan zou ik er mee kunnen leven. Maar die discussie gaan ze angstvallig uit de weg lijkt het wel. Onbegrijpelijk. Argumenten tellen blijkbaar niet meer bij deze raad.

  • Ik ervaar een spoortje van wanhoop in Oscar zijn betoog..zijn `vriend` Erik ..doet ook steeds mee een duit in het zakje..
    Gewoon doorgaan Oscar ..gewoon doorgaan Eric ...tegen beter weten in .

    • Ik ken Oscar helemaal niet en hij mij niet. Maar ik snap dat het vervelend is dat er nog een voorstander bij is gekomen, overtuigd door feiten en argumenten. Maar ik zou vooral doorgaan met niet-inhoudelijk reageren. Tegen beter weten in.

      • Ik ken Eric en Oskar ook niet, maar ben wel overtuigd van hun argumenten voor de tram en ben dus zeer zeker een voorstander.

        Snap ook niet de handelwijze van de PvdA, die nu ineens tegen de tram zijn, na eerst jarenlang voor te zijn geweest. Ze willen nu naar alternatieven gaan kijken. Maar dat is allang gebeurd (zie hiervoor de site van projectburo Regiotram) Daar zijn allerlei busvarianten uitgerekend. Uiteindelijk bleek de tram de goedkoopste!

        Een onbegrijpelijk standpunt derhalve en lijkt meer te zijn gedaan uit politieke overwegingen!! Immers VVD (zeer tegen de tram)en PvdA moeten elkaar aardig vinden ivm de nieuwe poltieke verhoudingen na de verkiezingen en het nieuw te vormen kabinet. Dit werkt gewoon door naar de lagere bestuurslagen. Niet voor niets zijn Remkes (VVD) en Tichelaar (PvdA) informateur van een nieuw college in Groningen.

    • Ook maar meenemen bij de alternatieven. Maar ook de tram eerlijk laten meewegen bij de beste oplossing. En overigens ook de BRU gaat een nieuwe tramlijn aanleggen naar een universiteitscomplex.(de Uithof) Die zetten echt niet alleen in op hybridebussen.

  • Onderstaande opsomming van meneer Kars is weer typisch een reactie van een theoreticus en staat ver van de realiteit af.

    1. Het gespaarde geld wordt zowat gehalveerd door het afschieten van de RegioTram
    2. Het samenwerkingsverband tussen Stad en Ommelanden is op sterven na dood als de tram wordt geschrapt
    3. Het bedrijfsleven zal het vertrouwen in de Stad-Groninger politiek kwijt zijn en voorlopig weinig zin hebben om opnieuw in te schrijven op een aanbesteding

      • Er is niets gespaard, het benodigde geld zal moeten worden geleend, door zowel de gemeente als door het rijk (ook het rijk heeft zelf geen geld in kas maar zou dit tzt gaan lenen in de vorm van obligatie`s en het daarna doorsluisen richting gemeente in de vorm van subsidie/Langmangelden)

        Het samenwerkingsverband was/is enblijft echt wel zoals het was, daar doet het afblazen van de tram niets aan af.

        Het bedrijfsleven gaat echt wel opnieuw inschrijven op projecten waar deze in zijn geinterreseerd. Inschrijven op projecten, groot of klein, is bijna dagelijkse kost voor dit soort consortia, enkel de samenstelling van bedrijven/projecten zal telkens anders zijn, denk bvb aan centrales/luchthavens/spoorlijnprojecten/auto(snel)wegen, enz.enz.

        De bouwfraude affaire mag dan niets strafbaars hebben opgeleverd, ga er maar gerust van uit dat er in 99% van de aanbestedingen in het geniep een vorm van (voor) overleg was, is en zal blijven. Dit zowel in de bouw, de wegenbouw als in de natte aannemerij.

    • Middenweg, natuurlijk is er wel gespaard; er zit volgens mij zo'n 68 miljoen in de pot voor de tram. Waarvan zo'n beetje de helft meteen al verdampt. Of de rest behouden blijft, is maar de vraag; de consortia gaan misschien (terecht) rechtszaken aanspannen tegen de gemeente.

      Het samenwerkingsverband Regio Groningen-Assen ziet zijn doelstellingen langzaam maar zeker verdwijnen en nu de grootste partner, de Stad, zich zo onbetrouwbaar bewijst geloof ik niet dat er van de goede wil van eind jaren 90 veel overblijft.

      Aanbestedingen zijn duur om uit te voeren voor bouwbedrijven. De vergoeding die de verliezer krijgt, is meestal veel te weinig om de gemaakte kosten mee te dekken. Vandaar ook de mogelijke rechtszaken. Bedrijven kunnen zich zeker in deze tijd niet teveel van dat soort missers veroorloven. Tevens is de meest onzekere factor bij een infrastructuurproject de politiek. Die moet vastberaden genoeg zijn om zo'n plan door te zetten. De inschrijvende consortia hebben dát als eerste criterium. Gaat de politiek het volhouden? Eerst zeiden ze ja, want Groningen wou de tram. Maar een volgende keer...? Na deze farce...?

  • Van de opsomming van drie punten van bezoldigd Regiotram-lobbyist (?) O. Kars, is de laatste wel de zwakste.

    Het bedrijfsleven functioneert niet op basis van drijfveren als het wel of geen zin hebben. Als het "bedrijfsleven" het vermoeden heeft dat ze een euro-tje kunnen verdienen, zullen, zullen ze geïnteresseerd zijn.

    Over het tweede punt. Ik mag toch aannemen dat een gedeputeerde - die beloond wordt met een salaris van een zeer bekwame professional - niet functioneert op basis van antipathie of sympathie richting andere bestuurslagen. Een gedeputeerde moet gewoon voor de beste alternatieven kiezen. Met een rationele "view" die zo 360 graden mogelijk is.

    Het eerste punt. Jannie Visscher en Ton Schroor begrijpen gewoon beter dat risico's voor de bouw en exploitatie (22,5jr) behalve reëel ook groot zijn. En dat de risico's, zoals meestal bij pps-projecten, bij de publieke partijen ligt.

    Met vriendelijke groet

    • Vorschlaghammer -> Vandaar dat Ton Schroor voor tientallen miljoenen een Forum laat bouwen met jaarlijkse exploitatiekosten die voor een belangrijk deel gedekt moeten worden uit inkomsten van een (straks leegstaande) parkeergarage. Kom nou toch, ze begrijpen er echt vrij weinig van of doen heel erg hun best om het te verbergen.

    • Er is wel ooit een boottram geweest in Groningen... maar dat was de stoomtram naar Lemmer (via Drachten en Heerenveen), die aansloot op de Lemmerboot die op Amsterdam voer. Dat schijnt een veel leuker tochtje te zijn geweest dan simpelweg met de trein...

Recente berichten

“Maandag opklaringen en stapelwolken, woensdag zomers warm met 25 graden”

De temperatuur zit de komende dagen in de lift. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis kan het…

2 uur geleden

Veel animo voor Victory Museum: “Conflicten in de wereld laten zien hoe kwetsbaar we zijn”

Het komende weekend zijn we op 4 mei twee minuten stil tijdens de Nationale Dodenherdenkingsdag.…

3 uur geleden

Komende dagen geen treinverkeer mogelijk naar Zwolle vanwege werkzaamheden aan bruggen

Treinreizigers richting Zwolle en verder moeten de komende dagen rekening houden met extra reistijd. Door…

5 uur geleden

Container tegen gevel gebouw in lichterlaaie, forse rookontwikkeling

Aan de Donderslaan heeft zondagavond brand gewoed in een container met bouwafval. De brand ging…

6 uur geleden

Jonathan van Dorssen flink op schot: GVAV geeft GRC Groningen pak slaag

“Het was een heerlijke middag, maar ik kreeg wel heel veel vrijheid”, aldus GVAV aanvaller…

8 uur geleden

SC Stadspark dieper in de zorgen, Groninger Boys klopt kampioen Peize

SC Stadspark verloor in de tweede klasse I van het zondagvoetbal en raakte dieper in…

8 uur geleden