Categorieën: Nieuws

Regiotram eerst naar Hoogezand en Zuidhorn

De Regiotram moet na 2020 eerst doorrijden naar Hoogezand-Sappemeer en Zuidhorn. Volgens onderzoek van de Regio Groningen-Assen zijn deze twee trajecten het meest geschikt om als eerste aan te leggen.

Uit het onderzoek blijkt dat een tram met name op deze trajecten effectiever is dan het inzetten van meer treinen en dat een tram ook meer passagiers zal trekken.

Het Projectbureau Regiotram gaat nu met bestuurders van de betrokken gemeenten en de provincies Groningen en Drenthe de plannen verder uitwerken.

André Huitenga

Bekijk reacties

  • waarom zullen liever met de tram naar assen gaan,dan met de trein,volgens mij doet de tram 2keer zolang als de trein.dus dat maakt trein overbodig??? ik geloof er geen donder van..
    de trein lijkt mij sneller en goedkoper.
    want de trein is er al. de gemeente doet ook alles oom de tram door te drukken. de paradepaardje van de gemeente. de tram is gevaarlijk voor mens en dier,en het kost bakken met geld(ons geld) dit moet beter onderzocht worden en niet zo maar door drukken gemeente groningen!!met de tram naar assen? welke debiel heeft dat bedacht?
    mvg arie

    • ''de tram is gevaarlijk voor mens en dier''? In het artikel staat duidelijk dat de tram NIET eerst naar Assen gaat, maar naar Zuidhorn. Dit traject is door de korte afstanden tussen de stops erg geschikt voor een regiotram.

      • is toch krankzinnig dat je met de tram naar zuidhorn,hoogezand of assen gaat.. zo tram kost bakken met geld en rijd niet zo snel als de trein. er rijden al treinen naar hoogezand,zuidhorn en assen,dus de tram is door niet voor nodig. als er geen verbinding naar deze dorpen(steden) was,dan was het een ander verhaal.gevaar voor mens en dier bedoel ik,dat er altijd ongelukken gebeuren met de rails,en een tram kan niet uitwijken.. en de binnenstad moet terassen,wegen,water(kanaal) wijken(stadgezicht) belachelijk.gemeente probeerd altijd iets door te drukken, wat niet haalbaar is

  • Het klinkt inderdaad of dat onderzoek een hoog 'wishful thinking' gehalte heeft. Wie zijn die onderzoekers eigenlijk, zijn die neutraal? Een opdrachtgever krijgt natuurlijk meestal de resultaten waarvoor ie betaalt. Wat gebeurt er met de treinverbindingen, die verliezen bij een tram voor een deel hun waarde. Straks zit je met een halfvolle tram en een halfvolle trein, twee niet-rendabele vervoerswijzen op hetzelfde traject.

    • Daar heb je een goed punt. Het lijkt me alleen rendabel als de treinverbinding dan verdwijnt. Omdat er veel tussenstops zijn op dit traject zal de totale reistijd waarschijnlijk niet veel toenemen.

  • Om toch maar snel van het stadstram imago af te komen en dus de regio lekker te maken dat hun geldelijke bijdrage goed besteed zal zijn, zijn nu versneld Hoogezand en Zuidhorn in beeld terwijl die al een goede treinverbinding hebben evenals de tussenliggende dorpen.
    Het blijft dan echter een stadstram die door zijn afmetingen niet voldoet als volwaardig regiovervoermiddel. Een bredere regiotram
    kan weer niet door het stadscentrum rijden.
    Konklusie: Regio wees wijzer, dit gaat ten koste van de OV-voorzieningen die jullie al hebben en blaas dit vernielende, onveilige, oncomfortabele en onrendabele stadstram project af nu het nog kan.

    • Als u zo overtuigd bent dat het om een stadstram gaat, waarom zegt u dan dat het oncomfortabel zal worden? Iedereen is het er toch over eens dat een tram comfortabeler is dan een bus.
      Ook dat ''onveilige'' mag u eens toelichten.

      • Ik ben inderdaad voor een tram, maar heb geen financieel belang. Het bericht dat u aanhaalt geeft inderdaad een vervelende situatie weer. Maar dat gaat over één specifieke situatie, waarbij de HTM ook nog eens heel oude trams heeft. Dat het bij ons in Groningen ook zo'n overlast gaat geven is heel onwaarschijnlijk. En iedereen die wel eens met de tram gaat kan toch zeggen dat het reizen met een tram comfortabel is.

        • de discussie waarom geen tram ..ga ik niet met jou aan Sander..
          Jij weet mijn bedenkingen en gelukkig sta ik daar niet alleen in.
          En zo als het Nu lijkt krijgt Mevr Dekker er een harde dobber in en het lijkt financieel gezien zeer onverstandig ...
          Verstand heeft ze wel ...nou nog een keer goed gebruiken .
          Kunnen we verder met de orde van de dag.
          Deze ongein over de Tram alleen al kost een vermogen en heel veel tijd van de wethouders die ze ook wel anders en beter kunnen besteden.
          Met vriendelijk groet .. René

    • Hoe bedoel je; "Het blijft dan echter een stadstram die door zijn afmetingen niet voldoet als volwaardig regiovervoermiddel. Een bredere regiotram kan weer niet door het stadscentrum rijden." ?? De tram die in Groningen gaat rijden is 2,55 tot 2,65 meter breed. Ofwel hooguit 10 centimeter breder dan de huidige stadsbus, die (ook) 2,55 meter breed is. In Duitse en Franse steden rijden ook regiotrams met deze afmetingen in stad en regio, dus waarom zou dat in Groningen niet kunnen? Waarom zou een regiotram geen volwaardig vervoermiddel zijn voor dat korte stukje naar Hoogezand of Zuidhorn?

    • Is Hoogezand tegenwoordig nog de regio? De bebouwing langs de A7 raakt de stad. Kwestie van een tramhalte en wat extra huizen in dat tussengebied bouwen en annexeren die handel zou ik zeggen. Scheelt ook weer geld..

  • De ligging van Hoogezand-Sappemaar is ideaal voor de Regiotram. Momenteel kent deze plaats 4 haltes voor de trein. Omdat bij een tram de haltes vaak dichterbij elkaar liggen zouden in Hoogezand-Sappemeer 6 tramhaltes kunnen komen (Kropswolde, Martenshoek, Centraal/Kerkstraat, Hoogezand/Stationsweg, Sappemaar/Klinker en Sappemeer-oost). Zo kunnen veel inwoners nog dichterbij hun woning instappen, en zonder overstap rechtstreeks naar de Groninger binnenstad reizen. Maar er is nog een voordeel: Als de regiotram de diverse haltes in Hoogezand-Sappemeer bedient, dan hoeft de trein al die haltes niet (meer) aan te doen. Treinen uit Winschoten en Veendam hoeven dan alleen nog maar te stoppen op Hoogezand-centraal, en zijn daardoor zo'n 5 a 6 minuten korter onderweg.

    • Dat zal wel een heel gecompliceerde dienstregeling worden, aangezien de treinen dan de trams op het zelfde traject in moeten halen. Zeker als er met een hoge frequentie gereden gaat worden is dat lastig.

      • Ja, dat kan wel een lastige puzzel worden. Maar stel dat de treinen vanuit Groningen richting Zuidbroek om het kwartier vertrekken, en de regiotram richting Sappemeer 2 minuten daarna. Dan is de regiotram al in Martenshoek als de volgende trein uit Groningen vertrekt. Volgens mij zitten tram en trein elkaar dan niet in de weg. Een andere oplossing kan zijn dat de treinstellen van Groningen naar Veendam en Winschoten tot Zuidbroek gekoppeld rijden. Dan wordt het baanvak Groningen-Zuidbroek niet 4 x per uur maar slechts 2 x per uur door de trein gebruikt. Voor Winschoten en Veendam heeft dit geen nadelen; ze houden ieder half uur een verbinding met de stad. (Deze variant biedt mogelijk exploitatievoordelen. Tussen Groningen en Zuidbroek zijn immers minder machinisten nodig.)

  • Een tram rijdt niet op luchtbanden maar op geveerd ijzer. En dat merk je, zeker op een uit noodzaak schuin en bochtig traject als in de stad Groningen. In het buitenland rijdt nog van alles op rails dat niet aan onze maatstaven van comfort en veiligheid voldoet of biedt de bebouwing meer gelegenheid voor dergelijk vervoer.
    De railbedding van een volwaardige regiotram zal ook veel zwaarder moeten worden uitgevoerd. Ook een effectieve beveiliging en de instandhouding daarvan tav het overige regioverkeer, zal een problematisch en kostbaar verhaal worden.

  • http://www.telegraaf.nl/binnenland/12429481/__Hoorndol_van_snerpende_trams__.html

    Tram NO WAY ..
    We zijn toch niet gek ..?
    en we laten ons toch niet horen dol te maken ?
    Neem de Bus Karin ..lijn 59 ..en stap ergens halverwege uit de plaats naam begint met een Z...en dan een enkeltje kopen graag..
    Ze hebben vast wel een kamertje met een tuintje over.
    Hoo nee..!
    De baas van het OV hoeft waarschijnlijk niet te betalen.
    Moet dat wel wil ik die 4 euro wel betalen .

    • Als u uw commentaar netjes op zou schrijven, met fatsoenlijke zinsbouw en juiste interpunctie, komt uw punt een stuk beter over. Het is ook goed om u eens te beseffen dat een stad niet door één persoon bestuurd wordt, maar door een college. Niet alleen Karin Dekker is verantwoordelijk voor de eventuele komst van de tram, maar een meerderheid in de gemeenteraad.

      • Ben ik even blij dat JIJ mijn geneuzel nog wilt aanhoren "Neerlandicus" Sander.
        Gaan miereneuken over mijn schrijfwijze, en zins opbouw is een goede manier om de boodschapper te proberen belachelijk te maken.

        Het laat duidelijk zien hoe jij denkt en ook waarom je steeds zo achterlijk reageert.
        Ik ben maar één van het gewone klootjes volk en jij behoort bij de elite toch ?
        Hetzelfde soort waar ook Karin Dekker schijnt bij te horen.
        ( toevallig familie )?

        Maak jij je punt maar over mijn punten of juist het gebrek daar aan.
        Kun je ergens nog over zeiken ..
        Het onderwerp... TRAM NO WAY laat die gerust maar aan mij over.
        Ga jij lekker iets echt nuttigs doen.! Bijvoorbeeld: mensen corrigeren over hun manier van schrijven.
        inhoudelijk heb je toch niks in te brengen .

  • Feder: Een tram met de breedte van een bus staat in ons land bekend als stadstram.
    Een regiotram die qua comfort en acceleratie vermogen kan tippen aan de bus heeft kwalificaties vergelijkbaar met een metro of bijv. de Nieuwegein tram.

  • Ik hoor net op het TV Noord journaal dat de tram mooi op bestaand spoor naar bedoelde plaatsen kan rijden. Heeft de tram dan dezelfde spoorbreedte ? Of wordt er vrolijk nog een lijntje naast gelegd. Dat zou wel het toppunt van verkwisting zijn. De kans hierop wordt gelukkig kleiner nu de ringweg(terecht) uit regionaal belang absolute voorrang heeft van het provinciebestuur.

  • Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om die TE DURE Tram er door te drukken.
    Er is al een Railverbinding met Hoogezand
    Er is al een Railverbinding met Zuidhorn...
    Nog 2 er bij ?
    Zuidhorn en Hoogezand ..??
    Mooi.... kunnen ze elkaar kapot concurreren .
    Het geld moet toch rollen ..maar NIET voor een goede stadsbus/netwerk.
    Wie is hier nou gek ?

    • Aan de manier waarop je telkens weer reageert zou ik zeggen: jij. Het is bedroevend om te zien dat er zo kortzichtig gedacht wordt, en er steeds van die kulargumenten aangedragen worden zoals 'knarsen' en 'verkeersveiligheid'. Als je je verdiept zou hebben in de plannen, dan zou je weten dat met al deze aspecten rekening is gehouden en dat de tram zoveel mogelijk op vrije banen zal gaan rijden. Een tram op een vrije baan is veiliger dan een bus welke zich mengt tussen het overige verkeer.

  • René Strobos: ik ben geen Neerlandicus. Het zegt wel wat over u dat u mensen tot de elite vindt behoren als ze fatsoenlijk kunnen schrijven.
    Ik ga graag een inhoudelijk discussie aan. Maar het beledigen en belachelijk maken van Karin Dekker is geen inhoudelijke discussie.

    • Zij maakt zichzelf belachelijk ..door niet te willen inzien dat je inzichten nodig hebt om een financiële portemonnee te kunnen beheren van een gemeente als Groningen.
      Je moet ook flexibel kunnen zijn en je UITGAVEN aanpassen aan de realiteit.
      Ben benieuwd hoe haar huishoudboekje er uitziet.
      Dat zal wel dik in orde zijn met die rijkelijke vergoedingen en betalingen die ze voor haar prutswerk voor de gemeenteraad en OV bureau krijgt.
      Anderen moeten het met RUIM minder doen en voor hun is de bus een noodzaak.

      Voor Karin is de tram een prestige object, waar de gewone burger voor moet bloeden.
      De tram is verkwisting/vergissing wordt mij door heel veel mensen verteld.
      Ik ben het daar helemaal mee eens.
      Laten we alle financiële meevallers maar besteden aan een goed autobuslijnen net ..zowel in... als buiten de stad.
      Blijft het tenminste nog een beetje betaalbaar.

Recente berichten

Donderdag begint zonnig, maar eindigt mogelijk met regen- of onweersbui; daarna langzaam wat minder warm

Het zonnige en warme weer van de afgelopen dagen kent aan het eind van donderdagmiddag…

3 uur geleden

Mogelijk oplossing voor bewoners Betonbos: “We gaan in gesprek met provincie”

Er is mogelijk een oplossing voor de bewoners van het Betonbos. Dat heeft wethouder Rik…

4 uur geleden

Gemeente gaat onderzoek doen naar kabelgoot om elektrische auto’s op te laden met zonne-energie

De gemeente gaat onderzoeken of het mogelijk is om kabelgoten in te zetten waarmee huiseigenaren…

5 uur geleden

Gemeente schiet extra uitvoeringskosten inburgering zelf voor: ‘Verantwoordelijk voor wettelijke taken met te weinig knaken’

De gemeenteraad heeft woensdagmiddag ingestemd met het aanstellen van vijf nieuwe personeelsleden voor Thuisin050, de…

6 uur geleden

Deel ringweg voor Geheugenpaviljoen wordt niet gesloopt: “Inspraak kan soms heel duur zijn”

Het gedeelte van de zuidelijke ringweg dat mogelijk in de toekomst gebruikt gaat worden voor…

6 uur geleden

Donar kansloos ten onder in Den Bosch

Donar heeft woensdagavond de eerste wedstrijd in de halve finale van de play-offs om de…

6 uur geleden