De voorzitter van de landelijke ondernemingsorganisatie VNO-NCW, Bernard Wientjes, roept bestuurders in het Noorden op om niet langer te aarzelen rond de aanleg van de spoorlijn van Groningen naar Heerenveen. De spoorlijn is volgens Wientjes van strategisch belang voor het Noorden.
VNO-NCW en ook MKB-Nederland hebben altijd achter de plannen gestaan om het Noorden aan te sluiten op de Zuiderzeelijn. Nadat dit plan in 2007 in de prullenbak verdween hebben de beide ondernemingsorganisaties een alternatief pakket aangeboden met de spoorlijn Groningen – Heerenveen als hoeksteen hiervan. “Met de aanleg van de spoorlijn blijft de Zuiderzeelijn in beeld. Dit maakt dat de aanleg van deze verbinding niet alleen van regionaal belang is, maar ook van nationaal en op termijn van internationaal belang”, aldus Wientjes.
Zonder de spoorlijn is het volgens Wientjes onmogelijk om als regio te kunnen scoren. Het kabinetsbeleid is er op gericht dat Nederland een sterke internationale positie heeft. Voor het Noorden biedt dit mogelijkheden omdat sectoren als energie, water, logistiek en chemie sterk vertegenwoordigd zijn. Met een goede ontsluiting kan het Noorden zich profileren als de energieregio van Noordwest-Europa.
Wientjes vindt dat behalve de spoorlijn naar Heerenveen ook de lijn naar het Duitse Leer opgewaardeerd moet worden. Ook deze verbinding is volgens de voorzitter essentieel voor de economische ontwikkeling.
Bij het Hoofdstation is afgelopen week de laatste van de vier nieuwe spoordekken gestort. Daarmee…
De lessen op de vestiging van het H.N. Werkman College aan de Melisseweg gaan vrijdag…
Burgemeester Koen Schuiling (VVD) heeft donderdagavond excuses gemaakt voor de rol die het toenmalige gemeentebestuur…
Vrijdag is er af en toe zon en kans op een enkele bui. Het wordt…
Ook bij Groninger winkels kon donderdagavond niet altijd gepind worden. (meer…)
Fietsers konden donderdag op een traktatie rekenen wanneer zij op hun tweewieler naar het werk…
Bekijk reacties
Die verbinding naar Heerenveen lijkt me onzinnig als hij niet naar het westen door loopt. De bussen naar Heerenveen en Drachten kunnen het nu nog makkelijk aan. Maar de lijn naar Leer zou inderdaad veel beter moeten. Liefst een snelle/rechtstreekse verbinding naar Bremen of Oldenburg.
Eens, vanaf Heerenveen direct doortrekken naar Dronten, alwaar hij op de Hanzelijn kan aansluiten (en Emmeloord kan worden aangedaan). De Lijn Groningen-Leer Elektrificeren, zodat er een Internationale Trein Amsterdam-Bremen Kan worden aangelegd.
Stel je voor dat de regio een economische impuls zou krijgen door dit stuk infrastructuur, wat een enge gedachte moet dat zijn voor ons college van B&W! Trouwens een spoorlijn, een tram èn een regiotram? Wie gaat dat betalen?
Begin eerst maar eens met een goede verbinding met het Oosten want daar valt wat te halen en te verdienen. Vooral toerisme! Een spoorlijn naar Heerenveen heeft nu geen toegevoegde waarde meer. Een vebinding met Oldenburg, Bremen en Hamburg des te meer!!!
Een goed voorstel van Sander, maar ik wil Sander er op wijzen dat thans het spoortraject ook tussen Leer en Oldenburg geheel enkelsporig is.
Dat wist ik nog niet. In dat geval zou het misschien lastig worden, want ik vraag me af hoe veel belang Duitsland heeft bij een snelle verbinding met Groningen, denk dat het belang andersom veel groter is.