Categorieën: Nieuws

“Niet langer aarzelen over spoorlijn naar Heerenveen”

De voorzitter van de landelijke ondernemingsorganisatie VNO-NCW, Bernard Wientjes, roept bestuurders in het Noorden op om niet langer te aarzelen rond de aanleg van de spoorlijn van Groningen naar Heerenveen. De spoorlijn is volgens Wientjes van strategisch belang voor het Noorden.

VNO-NCW en ook MKB-Nederland hebben altijd achter de plannen gestaan om het Noorden aan te sluiten op de Zuiderzeelijn. Nadat dit plan in 2007 in de prullenbak verdween hebben de beide ondernemingsorganisaties een alternatief pakket aangeboden met de spoorlijn Groningen – Heerenveen als hoeksteen hiervan. “Met de aanleg van de spoorlijn blijft de Zuiderzeelijn in beeld. Dit maakt dat de aanleg van deze verbinding niet alleen van regionaal belang is, maar ook van nationaal en op termijn van internationaal belang”, aldus Wientjes.

Zonder de spoorlijn is het volgens Wientjes onmogelijk om als regio te kunnen scoren. Het kabinetsbeleid is er op gericht dat Nederland een sterke internationale positie heeft. Voor het Noorden biedt dit mogelijkheden omdat sectoren als energie, water, logistiek en chemie sterk vertegenwoordigd zijn. Met een goede ontsluiting kan het Noorden zich profileren als de energieregio van Noordwest-Europa.

Wientjes vindt dat behalve de spoorlijn naar Heerenveen ook de lijn naar het Duitse Leer opgewaardeerd moet worden. Ook deze verbinding is volgens de voorzitter essentieel voor de economische ontwikkeling.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Die verbinding naar Heerenveen lijkt me onzinnig als hij niet naar het westen door loopt. De bussen naar Heerenveen en Drachten kunnen het nu nog makkelijk aan. Maar de lijn naar Leer zou inderdaad veel beter moeten. Liefst een snelle/rechtstreekse verbinding naar Bremen of Oldenburg.

    • Eens, vanaf Heerenveen direct doortrekken naar Dronten, alwaar hij op de Hanzelijn kan aansluiten (en Emmeloord kan worden aangedaan). De Lijn Groningen-Leer Elektrificeren, zodat er een Internationale Trein Amsterdam-Bremen Kan worden aangelegd.

  • Stel je voor dat de regio een economische impuls zou krijgen door dit stuk infrastructuur, wat een enge gedachte moet dat zijn voor ons college van B&W! Trouwens een spoorlijn, een tram èn een regiotram? Wie gaat dat betalen?

  • Begin eerst maar eens met een goede verbinding met het Oosten want daar valt wat te halen en te verdienen. Vooral toerisme! Een spoorlijn naar Heerenveen heeft nu geen toegevoegde waarde meer. Een vebinding met Oldenburg, Bremen en Hamburg des te meer!!!

  • Een goed voorstel van Sander, maar ik wil Sander er op wijzen dat thans het spoortraject ook tussen Leer en Oldenburg geheel enkelsporig is.

    • Dat wist ik nog niet. In dat geval zou het misschien lastig worden, want ik vraag me af hoe veel belang Duitsland heeft bij een snelle verbinding met Groningen, denk dat het belang andersom veel groter is.

Recente berichten

Auto rolt over de kop bij aanrijding op N370

Twee auto's zijn donderdagavond op elkaar geknald op de N370 tussen oprit Peizerweg en het…

2 uur geleden

Vrijdag bewolkt met een spatje regen

De komende dagen is er veel bewolking met af en toe kans op lichte regen.…

3 uur geleden

Gemeente werkt aan vlonder in Gorechtvijver

De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…

6 uur geleden

Ongeval op A28 richting Haren

Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…

6 uur geleden

File na kop-staartbotsing op A7 ter hoogte van Hoogkerk

Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…

7 uur geleden

Aksel Cijntje (43) helpt mensen met beperking op Curaçao aan sportmogelijkheden

Sportmogelijkheden creëren voor mensen met een lichamelijke beperking. Dat is de missie van de 43-jarige…

7 uur geleden