Categorieën: Nieuws

JOVD en CDJA: Aanleg tram is onverantwoord

Het Stadsbestuur laat het sociale beleid in Groningen uit de bocht vliegen door de aanleg van de tram. Dat vinden de jongeren van het CDA en de VVD.

De aanleg van de tram gaat door, ondanks de grote financiële problemen bij de gemeente. Maar als de aantallen reizigers tegenvallen, komt dit voornamelijk voor rekening van het Gemeentelijk OV-bureau.

Het CDJA en de JOVD zijn vooral verbaasd over het gedrag van PvdA en SP. De Christelijke en liberale jongeren noemen het beleid onverantwoord, want de burgers betalen op lange termijn de rekening. De jongeren zien meer in de spoorlijn naar Drachten en Heerenveen dan in de tram.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • Typisch geval van klok en klepel dit. Als je de achtergronden niet goed kent, krijg je dit soort vage argumentaties, waardoor er in een klein stukje veel verkeerde dingen staan:
    - De tram wordt voor minimaal 2/3 deel gedekt door andere partijen dan de gemeente. Dat geld kun je dus helemaal niet inzetten voor sociaal beleid.
    - De aantallen reizigers zijn conservatief ingeschat. Vorige week stond nog in de krant dat er nu al dagelijks 26.000 reizigers zijn tussen HS en Zernike ten opzichte van 20.000 ongeveer 3 jaar geleden. Voor de tram wordt voor deze lijn op 29.000 reizigers gerekend in 2020. Deze recente groei geeft overigens nog meer weer eens aan dat er echt iets moet gebeuren.
    - De tram niet aanleggen zorgt juist op langere termijn voor nog veel grotere problemen. Niet alleen qua bereikbaarheid, maar ook financieel door de oplopende jaarlijks terugkerende exploitatiekosten van het busvervoer incl. alle benodigde versterkingsritten. Bovendien is het een illusie om te denken dat er zonder tram helemaal niet geïnvesteerd hoeft te worden in het ov in de stad. Ook dan ben je miljoenen kwijt de komende jaren aan bv. het busstation en doorstromingsmaatregelen in de stad voor de bussen.
    - Het gemeentelijk OV-bureau bestaat helemaal niet meer. Er is wel een OV-bureau Groningen Drenthe. Dit bureau doet het busvervoer in beide provincies en daar zitten dan ook de twee provincies in het dagelijks bestuur samen met de gemeente Groningen. Het OV bureau wordt echter voor het overgrote deel betaald via de beide provincies vanuit de BDU.
    - Het is op z'n minst opmerkelijk dat ze dan wel iets zien in de spoorlijn naar Heerenveen als het ze echt om de financiën gaat. Inhoudelijk is dit zeker een goed project, maar in tegenstelling tot de tram is hier nog een gat in de dekking van de investeringen en zijn ook de jaarlijkse exploitatiekosten voor deze spoorlijn nog niet gedekt. Als ze het geld willen inzetten voor sociaal beleid, hoe gaan ze deze spoorlijn dat betalen?
    - Tot slot levert het tramproject veel werkgelegenheid op, o.a. via een social return eis. Lijkt me juist erg sociaal en in elk geval een stuk socialer dan de komende jaren blijven schrappen in buslijnen, omdat de exploitatiekosten blijven oplopen.

    • Waarom moeten wij 307 miljoen euro uitgeven voor het vervoeren van studenten die net zo goed met de fiets van het Hoofdstation naar het Zernike kunnen? Sterker nog, fietsen is beter voor het milieu, is gezonder en is hier nog sneller ook!

      Het kan ook alléén in Groningen: 307 miljoen uitgeven om te voorkomen dat mensen de fiets pakken. Om nog maar over de structurele kosten en risico's te zwijgen. Tegenvallers en tekorten moeten namelijk uit de EIGEN MIDDELEN van de Gemeente worden betaald en gaan dus wél ten koste van sociaal beleid. Dat de PvdA dat niet ziet zegt genoeg over de PvdA in de Groninger Gemeenteraad...

      • Ook jij weet wel dat de tramlijnen 1 en 2 niet alleen bedoeld zijn voor studenten naar Zernike. Die 307 miljoen zijn dus niet alleen voor een studentenlijn naar Zernike. Daarentegen wil jij graag een spoorlijn naar Zernike, in je Plan B. Uit berekeningen blijkt dat die spoorlijn minimaal 300 miljoen gaat kosten. En ja, die spoorlijn is wel vooral voor studenten. Want andere grote publiekstrekkers (binnenstad, UMCG, Kardinge, winkelcentrum Paddepoel, Infoversum) liggen ver van de spoorlijn. Je bent zeer inconsequent! Wel honderden miljoenen willen uitgeven aan een spoorlijn die vrijwel alleen door studenten wordt gebruikt, maar hetzelfde bedrag niet willen uitgeven aan een oplossing waar heel veel publiekstrekkers in de stad iets aan hebben. Je zou eens wat minder moeten meepraten met je vriendjes van de Stadspartij, want je geloofwaardigheid en objectiviteit heeft een enorme deuk opgelopen.

      • Je graaft nu zelf het graf voor je 'Plan B' door te beweren dat de tram alleen voor studenten bedoelt is, Arthur.

        Wij weten allebei dat beide projecten, zowel de tram als Plan B veel meer zijn dan alleen een studentenlijn. Voor beide plannen is ook wel wat te zeggen. Echter is tramplan nu al meerdere malen (onafhankelijk!) onderzocht en vergeleken met Plan B, en hier kwam telkens uit dat de tram een beter plan is. Leer er nu eens mee te leven en kom niet steeds aanzetten met je eigen cijfertjes. Het is te gek voor woorden dat jij in je eentje alles beter denkt te weten dan een compleet onderzoeksbureau.

  • Hahaha, de JOVD en het CDJA die het opnemen voor sociaal beleid? Daar hebben die clubs anders ook niet zoveel aandacht voor... Nu vinden ze de aanleg van de tram dus onverantwoord, voor het geval dat het aantal reizigers mocht tegenvallen. Maar hebben JOVD en CDJA een glazen bol ofzo? Waarop baseren ze dat het aantal reizigers zal tegenvallen? Is die stellingname ergens op gebaseerd, of zijn dat slechts ongefundeerde vermoedens? In de stad is bijna geen enkel project zo goed onderzocht als de tram. Er zijn veel rapporten en second opinions geschreven. Op basis van die stukken blijkt dat de tram een goede investering is. Overigens kost de aanleg van de tram 300 miljoen euro. De spoorlijn naar Heerenveen zal waarschijnlijk meer dan 700 miljoen kosten. Maar veel rapporten zijn over die spoorlijn nog niet geschreven. Zo is nog niet bekend hoeveel reizigers op die lijn worden verwacht. Het lijkt er veel op dat CDJA en JOVD op basis van vermoedens en onderbuikgevoelens tegen de tram zijn, terwijl hun enthousiasme voor de spoorlijn naar Heerenveen niet op feiten is gebaseerd. Want naar die spoorlijn wordt nog onderzoek gedaan over de vraag hoe rendabel die spoorlijn is.

  • Een spoorlijn naar Heerenveen is van interregionaal belang en de kostendekking is dus ook interregionaal. Drenthe en Friesland zullen niet staan te springen om Groningen bij te staan in haar onvermijdelijke trammalaise
    'oplopende jaarlijks terugkerende exploitatiekosten van het busvervoer incl. alle benodigde versterkingsritten.'
    Wat dacht je van de oplopende kosten bij een tramexploitatie ?: onderhoud spoor, bovenleiding, wissels, beveiliging, remise, materieel. Dit kan bij lange na niet uit voor een stad als Groningen.
    Werk, studie, voorzieningen bevinden zich vooral buiten de binnenstad en de toekomstige negatieve impact van internet- winkels voor de winkels in de binnenstad wordt ook helemaal niet meegenomen in de begrotingscjfers die vnl gebaseerd lijken te zijn op wishful thinking.
    Als je toch een snelle verbinding met alle wijken van de stad wil kun je nog beter een ringspoorlijn om de stad heen leggen waar de Arriva trein ook over kan.

    • En hoe kom je dan van die 'ringspoorbaan' in de stad terecht? Met de bus is geen optie, aangezien deze het aantal reizigers niet aan kan. Toch maar een tram aanleggen dan?

  • Hm grappig wat heeft de trein dan nog wel voor nut? Zullen we de buslijnen dan ook maar opdoeken? Dus al die duizenden studenten komen dan ook niet meer naar Groningen met de trein en bus? Misschien moeten we Zernike dan ook maar sluiten want volgens deze partijen gaan er dus geen studenten meer naar de stad reizen om te gaan studeren. Dus de stad raakt failliet...

  • Het gaat weer over de zogenaamde afschaffing van de OV-studentenkaart. Studenten die niet in de stad wonen, blijven aangewezen op het OV. Kaart of niet. De reisvoorziening zal niet worden afgeschaft. Eerder uitgekleed tot trajectkaart. Dit is alleen maar in het voordeel van Trajecten waarop studenten vervoerd worden.

    In principe ben ik ook tegen de tram, maar ik ben nog meer tegen de manier waarop hij nu bestreden wordt.

  • Zou wel eens een echt onafhankelijke berekening/kosten-baten analyse willen zien waar het om studenten hier in Groningen gaat. Incl. kapitaalverlies waar het om de vele woningen in wijken waar studentenbewoning is toegestaan gaat. Complete woonwijken verpauperen/zijn verpauperd. Straks een stad welke overhoop zal worden gehaald om "het de student te behagen" want daar is het in 1e instantie allemaal om begonnen, openbaar vervoer met een tram om "de student" van en naar Zernike te gaan brengen en halen. Als straks de studie uit eigen zak zal moeten gaan worden betaald, pas dan ga je zien wie er werkelijk gemotiveerd zijn en geld willen gaan lenen om te gaan studeren en zal het deze stad door een veel lager aantal studenten een stuk leefbaarder gaan maken, dan is het voor mij echt de stad van vooruitgang.

  • Hahaha weer een nieuwe uit de koker van Arthur Kamminga. Na zijn plan B en de bus nu dus de fiets.
    Proef ik een beetje frustratie nu al zijn bezwaren na diverse onderzoeken en second en third opinions zijn afgewezen?
    Het is allemaal mosterd na de maaltijd. De besluiten over de laatste fase van de aanbesteding zijn genomen en de bovengenoemde bezwaren zijn daarbij meegewogen na gedegen onderzoek. Misschien hadden die jongeren die eerst eens door moeten lezen. Dan hadden ze zich ook niet hoeven te verbazen over de mening van de PvdA en SP.

Recente berichten

Wandelexcursie door De Hunzezone op Pinkstermaandag

Het Groninger Landschap biedt op Pinkstermaandag een wandelexcursie aan door De Hunzezone. De tocht is…

38 minuten geleden

‘Veel zon op Pinksterzondag, de komende dagen regen- en onweersbuien’

Op Eerste Pinksterdag is er veel zon. Op de dagen daarna neemt de kans op…

9 uur geleden

Hardlopers Lemmink en Hendrikse van Team 4 Mijl in de prijzen bij NK 10 kilometer

De atleten Nik Lemmink en Tom Hendrikse, beide van het Groningse Team 4 Mijl, hebben…

9 uur geleden

1J: Doek valt voor GRC Groningen, PKC’83 heeft kans op periodetitel

GRC Groningen is zaterdagavond in de voorlaatste competitieronde gedegradeerd uit de eerste klasse J. PKC'83…

10 uur geleden

Be Quick 1887 leeft nog na zege op Pelikaan S

Be Quick 1887 won zaterdagavond in eigen huis met 2-0 van het al gedegradeerde Pelikaan…

10 uur geleden

Agressieve man bedreigt omstanders met kapotte fles

Agenten hebben zaterdagavond op de Beren in de Korrewegwijk een agressieve man aangehouden die omstanders…

12 uur geleden