Categorieën: Nieuws

Zorg Stadspartij over rol ProRail bij regiotram

De Stadspartij maakt zich zorgen over de eisen van spoorbeheerder ProRail ten aanzien van de regiotram. De partij is bang dat dit flink in de papieren gaat lopen.

Bij de presentatie van de voortgangsreportage, eerder deze week, bleek dat de kosten en planning van de busbaan tussen Peizerweg en hoofdstation onder druk staan. Dit zou te maken hebben met extra eisen van ProRail.

De spoorbeheerder is onder meer betrokken bij een groot aantal maatregelen, zoals de verbinding van de Regiotram met het Hoofdstation, de vervanging van het Herewegviaduct en de ondertunneling van de Zuidelijke Ringweg bij de Esperantostraat. De Stadspartij wil weten welke ProRail stelt aan het project Regiotram, en wat de kosten daarvan zijn.

Gert van Akkeren

Bekijk reacties

  • De stadspartij maakt zich geen zorgen, de stadspartij zoekt stokken om de tram mee te slaan.

    En ze vinden slechts twijgjes.

    Misschien is het tijd voor ze om hun nederlaag toe te geven in plaats van dit soort kinderachtige, krampachtige non-politiek te bedrijven.

  • De Stadspartij heeft opnieuwe een punt. De tram wordt feitelijk niets meer of minder dan een vervoersmiddel voor de student om van het hoofdstation naar Zernike te reizen. Maak een afslag aan het bestaande spoor van het Noorderstation naar Zernike en laat de trein vanaf het hoofdstation zo doorrijden naar Zernike. Een goedkoop alternatief en een bewezen wijze van goed en betaalbaar vervoer.

    Groningen is een provinciehoofdstad, niets meer, niets minder, al denken Dhr.de Vries, mevr.Dekker en Dhr.Schroor wethouder van een metropool te zijn.

  • @ Middenweg: hoezo, een vervoersmiddel voor studenten? De tram rijdt niet alleen voor studenten die naar Zernike reizen, maar ook voor reizigers tussen het Hoofdstation en de Grote Markt, naar het UMCG, naar Kardinge, voor bewoners in Selwerd en Paddepoel, enz. enz. De tram is dus veel meer dan alleen een verbinding voor studenten naar Zernike. Over dat laatste gesproken; die aftakking waar jij het over hebt is wel uitsluitend voor reizigers naar Zernike. Daar profiteert de rest van de stad zelf dus vrijwel niet van. Maar voor dát plan wel wil jij dus wel honderden miljoenen uittrekken?

  • Beste Feder;

    Wie zitten er nu Verder, behalve de studenten, te wachten op een tramlijn? Om de verkeersoverlast c.q. het dichtslibben van het wegennet op te gaan lossen, zal er juist veel meer geld aan de (ring)wegen moeten gaan worden besteed, want daar ligt het grote probleem, het centrum van Groningen zul je dan wellicht voor een klein deel met een tram op gaan lossen, maar tegen welke prijs?

  • @ Middenweg: volgt u de media niet? Er worden tot 2020 honderden miljoenen geïnvesteerd in de Ringweg rond de stad. Het Julianaplein en Vrijheidsplein gaan helemaal op de schop en tussen het Juliaplein en Europaplein wordt de ringweg verdiept aangelegd. Ook komen er veel meer rijstroken. Verder worden de ring-oost en ring-noord aangepakt, dus in de ringwegen wordt ook veel geinvesteerd. Maar goed, omdat de stad blijft groeien en het aantal verkeersbewegingen naar de stad blijft toenemen moet ook wat aan het ov worden gedaan. Voor extra bussen is in binnenstad weinig ruimte, waardoor gekozen is voor een tram. Heel normaal, want in heel veel (buitenlandse) steden worden drukke buslijnen vervangen door tramlijnen. Dat is op den duur goedkoper, want waar nu nog 3 buschauffeurs nodig zijn kan je straks toe met 1 trambestuurder. En vergeet niet; de helft van de kosten in het openbaar vervoer betreft personeelskosten...

    • U verwoord het goed, maar heeft u ook kijk waar het gaat om de kosten? Heeft u ook gekeken of er uberhaupt wel geld en zo ja, hoeveel geld er voor een tram met bijbehorende voorzieningen aanwezig is?
      U stelt dat Groningen blijft groeien, vraag is voor wie? Het ontgaat u wellicht dat er weinig inwoners in deze stad zijn welke vinden dat Groningen een metropool dient te gaan worden. Groningen is groot zat, maar doordat er op elke postzegel aan beschikbare grond gebouwd gaat worden, trek je inderdaad meer adspirant inwoners aan. Doe je dat niet, dan zul je zien dat de mensen in de omringende gemeenten gaan wonen, waardoor de leegloop daar ook een stuk kleiner zal gaan worden. Maar ja, iedere (nieuwe) inwoner in de stad levert de gemeente een vergoeding uit het gemeentefonds op. Door de torenhoge gemeentelijke rente en aflossingslasten welke de (veel) te dure wethouderspeeltjes kosten en gaan kosten, denk aan een Forum, een tram, een Meerstad etc.etc. moet Groningen wel blijven groeien om deze lasten te kunnen blijven betalen.

Recente berichten

Nominatie voor CU-vrijwilligersprijs ‘Barmhartige Samaritaan’ weer van start

Tot en met 15 december kunnen inwoners van de gemeente Groningen weer vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties…

2 uur geleden

Gemeente: ‘Voorlopig geen probleem voor dierenambulance in zero-emissiezone’

Volgens het gemeentebestuur heeft de Dierenambulance Groningen voorlopig geen ontheffing apart nodig voor de zero-emissiezone…

2 uur geleden

Thermo Fisher wil opnieuw praten over cao; acties voorlopig gepauzeerd

Thermo Fisher, de Amerikaanse biofarmaceut met een vestiging aan de Zuiderweg in Hoogkerk, heeft zijn…

2 uur geleden

Kringloopwinkel GoudGoed blij met nieuwe plek aan Paterswoldseweg: “We hebben veel ruimte”

Kringloopwinkel GoudGoed is bijna een week geopend. Volgens manager van WerkPro Bastiaan van Vliet lopen…

3 uur geleden

Fietser gewond door aanrijding op Osloweg

Op de kruising tussen de Osloweg en de Gotenburgweg vond vrijdagmiddag een aanrijding plaats tussen…

3 uur geleden

Forumbibliotheek Selwerd feestelijk heropend

De Forumbibliotheek in Selwerd is vrijdagochtend feestelijk heropend na een verbouwing van drie maanden. In…

4 uur geleden